Rookverbod invoeren bij erfpacht

Klakkedc
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Rookverbod invoeren bij erfpacht

#1 , 16 mar 2018 22:55

Hallo,

Onze chirolokalen zijn gevestigd op een grond die onder erfpacht is van een vzw. Deze vzw heeft tijdens een bestuursvergadering beslist dat er op het volledige plein niet meer gerookt mag worden. De vzw heeft een erfpacht (grond is van Kerkfabriek). Mag de vzw (onder erfpacht) dit rookverbod voor buiten op het plein effectief uitvoeren?

Alvast bedankt

Klaas De Cuyper

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 17 mar 2018 00:17

U zal u aan de reglementen van de vzw moeten houden.
Erfpacht is quasi hetzelfde als eigenaar tgo derden.
PS op domeinen van een andere jeugdbeweging is er bij mijn weten ook rookverbod ( gezien gelegen in een bos)
Eventjes nagekeken mag enkel nog gerookt worden onder één afdakje achter het hoofdgebouw voor de rest volledig rookvrij.

Klakkedc
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mar 2018 00:59

Dit wilt dus zeggen dat een vzw met erfpacht kan beslissen of er op het terrein gerookt mag worden of niet?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 17 mar 2018 09:49

Lijkt mij niet meer dan normaal aangezien een Chiro met kinderen werkt en roken bij kinderen echt niet ok is. Waarschijnlijk staat er wel iets over het welzijn van de kinderen in de statuten van de vzw.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 17 mar 2018 13:19

“Art.1.Erfpachrtregt is een zakelijk regt om het vol genot te hebben van een aan eenen anderen toebehorend onroerend goed...Art.3..de erfpachter oefent alle regten uit,welke aan de eigendom van het erf verknocht zijn...”(Wet over het recht van erfpacht 10 januari 1824)

Uit ‘een grond die onder erfpacht is van een vzw.’ en ’(grond is van Kerkfabriek)’. begrijp ik :dat die grond in eigendom toebehoort aan die Kerkfabriek terwijl de plaatselijke chiro er erfpachter van is en er dus ‘het vol genot van heeft’
Die vzw,noch die Kerkfabriek kunnen dus dit ‘vol genot’ van die gronden door de plaatselijke Chiro niet beperken door erop een rookverbod op te leggen buiten de lopende erfpachtovereenkomst met de chiro(hoe verantwoord zulk rookverbod ook mag zijn).De gezagsverhouding buiten erfpacht tussen plaatselijke chiro en vzw dient onderzocht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 17 mar 2018 23:26

Ik dacht dat de vzw de erfpachter is en de jeugdbeweging de 'gebruiker'.
Bij handelshuur bepaald toch ook de huurder en niet de eigenaar of er mag gerookt worden?
Trouwens in het reglement van Chiro zal ook wel iets over roken en drinken staan. Bij de mij gekende jeugdverenigingen staat dat uitdrukkelijk gereglementeerd voor zowel leden als leiding.
(Vroeger was dat wel wat anders).

Klakkedc
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mar 2018 13:50

Vzw is inderdaad de erfpachter en wij mogen de lokalen van vzw gebruiken. Binnen roken is uiteraard niet toegestaan, maar het gaat erom dat wij buiten op het plein (waar we zelf een assebak geïnstalleerd hebben) na de chiro of na een vergadering geen sigaret meer mogen roken. We zouden dan op straat moeten gaan staan ..

Terug naar “Andere”