bouwgrond met stuk woonuitbreidingszone, garage bij bouwen

vw_speedsterke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee
Locatie: Pelt

bouwgrond met stuk woonuitbreidingszone, garage bij bouwen

#1 , 11 aug 2016 19:09

ik heb gebouwd op een stuk grond waarbij rechtsachter een driehoek van 1are21 woonuitbreidingszone is.
in de bouwvoorschriften staat dat ik 5m van rechter perceelsgrens moet blijven tov het woonuitbreidingsgebied.
nu zou ik graag een garage bij willen bouwen, in bouwvoorschrift staat dat dit enkel binnen het woongebied met landelijk karakter mag.
als ik me hier aan moet houden dan verlies ik veel te veel tuin en moet ik veel te veel verharden.

ik zou graag een garage zetten rechts achter, maar dit valt dan in het uitbreidingsgebied. ben al bij de gemeente geweest en die zeggen dat ik daar nooit een vergunning voor ga krijgen als de uitbreidingszone nog niet aangesneden is, zelfs als dit is, is het nog niet zeker dat ik daar zelf nog iets kan bijbouwen, en kans dat het onteigend word bestaat ook nog.

het is natuurlijk snel gezegd het gaat niet. Zijn er mogelijkheden om hier toch te bouwen? is er een mogelijkheid om alleen dit stukje te laten herzien naar bouwgrond/tuin of zo

wat zijn de mogelijkheden?


Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vw_speedsterke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee
Locatie: Pelt

#2 , 17 jan 2017 16:51

iemand een idee bij welke instantie ik het beste te recht kan?

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 22 jan 2017 20:24

De kans lijkt me hoedanook klein tot onbestaande dat je bouwtoelating zou krijgen om een garage bij te bouwen tot op de perceelsgrens.

Reclame

Keon
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2017 23:59

Als ik op Geopunt.be naar uw perceel kijk dan zie ik toch dat het één kadastraal perceelnummer is. Wat op het verkavelingsplan als "Lot 6B" staat is dus geen apart perceelnummer, dat is alvast positief.

Een stukje van uw perceel ligt dus in woonuitbreidingsgebied en daar mag onder voorwaarden in gebouwd worden:
“De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de
bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist
, en zolang, volgens het
geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen
heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is
aangegaan door de promotor.”
En door Lot 6B toe te voegen aan de bouwkavel (het is immers geen apart kadastraal perceelnummer!) heeft de bevoegde overheid net een beslissing genomen over dat deel van het woonuitbreidingsgebied!

Het is met dat laatste argument dat je uw vergunning moet aanvragen... en desnoods in beroep moet gaan bij de deputatie.

Ik zie op Geopunt dat er ook een tuinhuis (?) in die hoek staat... in zie niet in waarom dat dan wel zou mogen.

Terug naar “Andere”