Wij (een gezin met 2 kinderen) waren begin dit jaar op zoek naar een verblijf voor korte duur (± 8 à 9 maanden) terwijl onze eigen woning volledig gerenoveerd zou worden.
Na een korte zoektocht stelde mijn grootvader voor om tijdens onze verbouwingen in het huis te komen wonen van zijn zus, die enkele maanden voordien in het rusthuis opgenomen diende te worden. Bij haar opname had zij een document ondertekend waarin zij mijn grootvader aanstelde als haar voogd of haar vertrouwenspersoon die haar financiën ter harte mocht nemen.
In die hoedanigheid had mijn grootvader een regeling uitgedokterd tussen de 3 betrokken partijen (zijn zus als eigenaar van het huis, mijn grootvader als voogd, en onszelf als gebruikers) waarbij wij op het einde van ons verblijf eenmalig een vergoeding zouden betalen voor het gebruik van de woning. Plus uiteraard alle onkosten zoals elektriciteit & water. Aangezien alle betrokken partijen familie zijn, werd die regeling mondeling overeengekomen en staat die niet op papier.
Enkele maanden na aanvang van ons verblijf (zomer 2016) werd mijn grootvader echter opgeroepen voor de Vrederechter, omdat zijn vermogen om op te treden als beheerder van haar financiën in vraag werd gesteld. De beslissing van de Vrederechter was dat er een advocaat aangesteld werd als bewindvoerder van zijn zus.
Deze bewindvoerder roept ons nu zelf op voor de Vrederechter, omdat zij onze mondelinge overeenkomst (hetgeen ik beschouw als een feitelijke bruikleen met een eenmalige vergoeding op het einde van onze bewoning) interpreteert als een huurovereenkomst, waarbij het overeengekomen bedrag (verdeeld over het totale aantal maanden van bewoning) te weinig zou zijn in vergelijking met een gangbare maandelijkse huurprijs.
Kan ik voor de Vrederechter bekomen dat onze mondelinge overeenkomst gerespecteerd zou worden?
Eventueel als die desgewenst door alle 3 de betrokken partijen (onszelf, mijn grootvader en zijn zus) bevestigd kan worden?
In hoeverre is het woord van zijn zus nog van tel, nu er een bewindvoerder aangesteld werd om haar belangen te behartigen?