welke/hoeveel schadevergoeding bij onrechtmatig gebruik van andermans bouwland

jean.valmont
Topic Starter
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

welke/hoeveel schadevergoeding bij onrechtmatig gebruik van andermans bouwland

#1 , 19 nov 2016 18:53

Hallo

Ik heb een stuk grond van ongeveer 800 m2 , het is bouwland (geen bouwgrond). Daar ligt een parking op, deze werd aangelegd zonder vergunning. De aanleg van de parking is verjaard maar het gebruik ervan niet, dit is een voortdurend misdrijf. Deze werd aangelegd en gebruikt door de gemeente.

Het stuk grond is sinds 1992 in mijn bezit, moment waarop ik de volledige eigendom heb gekocht. Ik ben echter sinds vorig jaar (september 2015) maar op de hoogte gebracht dat dit stuk grond aan mij toebehoorde. Het ligt namelijk wat verder van mijn woning, vroeger was er een onteigening geweest en is de eigendom gesplist en zodoende is het stuk grond blijven 'liggen'. Er is dus een straat tussen mijn woning en het stuk bouwland. Dit gebeurde vele decennia terug.

De parking gaat verdwijnen en alles gaat in oorspronkelijke staat hersteld worden, op die manier stopt het voortdurend misdrijf.

Nu is mijn vraag hoeveel schadevergoeding ik hiervoor kan krijgen:

- wordt dit bepaald per dag, per maand, per jaar,
- welk is de startdatum, datum van aankoop of datum van op de hoogte zijn.

Ik weet dat er voor 1/3 van het stuk grond 25 euro per dag wordt gevraagd aan een bloemist voor 1 november. 7 dagen aan 25 euro.

Kan dit ook gebruikt worden om de schadevergoeding te berekenen? Het gaat dan om 75 euro per dag voor het hele stuk grond.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen

#2 , 26 nov 2016 13:35

Hebt u schade geleden?
Hoeveel geld zou u nu meer hebben als die grond niet door de gemeente gebruikt was? Blijkbaar nul euro. Want u wist niet eens dat u eigenaar was en zou dus met de grond niets aangevangen hebben.
Dus hebt u geen schade geleden.

Bart Vissers

#3 , 26 nov 2016 13:57

Hebt u schade geleden?
Hoeveel geld zou u nu meer hebben als die grond niet door de gemeente gebruikt was? Blijkbaar nul euro. Want u wist niet eens dat u eigenaar was en zou dus met de grond niets aangevangen hebben.
Dus hebt u geen schade geleden.
Recht op natrekking (vruchten van nijverheid van de grond) (art. 547 BW)?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

mava105

#4 , 26 nov 2016 15:38

Denk dat je pas schadevergoeding kan vragen nadat je de gemeente in gebreke hebt gesteld voor het gebruik van de grond. Gezien je niet wist dat je eigenaar was, zal dat wel niet gebeurd zijn zeker?

scorpioen

#5 , 26 nov 2016 16:02

Recht op natrekking (vruchten van nijverheid van de grond) (art. 547 BW)?
Interessante denkpiste. Had ik nog niet aan gedacht.

jean.valmont
Topic Starter

#6 , 26 nov 2016 17:50

Het was een stuk grond met gras en bomen. Verder was er een muur rondom de helft van het terrein wat nu voor de helft is afgebroken. Nu ligt het volledige terrein vol met dolomiet. Dit moet volledig in zijn oorspronkelijk staat worden gebracht aangezien het nu een voortdurend misdrijf is en dat de eigenaar verantwoordelijk is. Dient er hier gewerkt te worden zoals met verhuur, nl. een plaatsbeschrijving?

Ik heb het terrein gedurende heel die tijd niet kunnen gebruiken alsook niet kunnen verhuren. Misschien dat ik hier wel schade heb door geleden.

Alsook het feit dat de gemeente nooit een vergunnning heeft aangevraagd, daar ze er nooit een zou gekregen hebben, en zij dus wisten dat het terrein niet van hun was. Het is toch niet omdat ik niet wist dat ik eigenaar was, dat ik er geen schade door zou lijden. Ik ben eigenaar maar ik wist het niet. De gemeente wist dit wel en heeft mij nooit gecontacteerd maar wel een parking aangelegd (illegaal). Uw eigendomstitel vervalt toch niet omdat je het niet weet.

Verder wordt de grond voor 1/3 verhuurd gedurende 7 dagen voor 25 euro per dag. Daar zou ik toch ook iets kunnen mee aanvangen?

jean.valmont
Topic Starter

#7 , 26 nov 2016 17:54

ik ga de gemeente ingebreke stellen en had dan ook graag geweten hoeveel schadevergoeding ik zou kunnen krijgen. Ik had dat graag tesamen gedaan.

Of is het mogelijk ze eerst ingebreke te stellen, eisen dat ze het in oorspronkelijk staat brengen en achteraf dan de schadevergoeding te eisen?

scorpioen

#8 , 26 nov 2016 17:59

Wat wordt er met de grond gedaan die niet verhuurd wordt?

jean.valmont
Topic Starter

#9 , 26 nov 2016 18:02

Het is bouwland, dus ben je wel beperkt. Welke mogelijkheden er zijn bij bouwland dat weet ik niet precies. Misschien fruitbomen op plaatsen ofzo? Ik weet het niet precies.

Terug naar “Andere”