Procedure vredegerecht na verkoop handelspand

Cin DS
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Procedure vredegerecht na verkoop handelspand

#1 , 25 nov 2016 13:41

Hallo iedereen,

ik heb gedurende jaren een handelspand verhuurd aan een hoofdhuurder die het op zijn beurt (met mijn toestemming) onderverhuurd heeft.
Gezien de nakende renovatiekosten, waarbij de onderhuurder bij de hoofdhuurder steeds meer over allerlei (al dan niet gegronde) mankementen begon te zeuren, ben ik tot een overeenkomst gekomen met de onderhuurder om het pand te kopen, weliswaar met overname van de lopende handelshuurovereenkomst.
Ondertussen was er reeds door de onderhuurder een procedure gestart werd ten opzichte van de hoofdhuurder bij het vredegerecht. De hoofdhuurder heeft hieropvolgend mij als verhuurder eveneens in de zaak opgenomen.
Sinds juli werd de akte verleden en is het pand definitief niet meer in mijn eigendom.
Echter heb ik nog een aanzienlijk bedrag tegoed van de hoofdhuurder met betrekking tot de terugbetaling van de onroerende voorheffing - dewelke jaarlijks aan mij diende terugbetaald te worden door de hoofdhuurder. De hoofdhuurder heeft dit drie jaar nagelaten.
Via mijn advocaat vernam ik dat de hoofdhuurder de procedure voor het vredegerecht zal stopzetten in ruil voor een volledige kwijtschelding van de door hen nog verschuldigde onroerende voorheffing.

Kan dit zomaar?

Graag jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 25 nov 2016 13:47

Dat noemt men een minnelijke schikking.
Dit kan inderdaad, en zal je zo mogelijks veel tijd in de rechtbank besparen (of veel geld aan je advocaat).

Aan jou om af te wegen of je hierop zou ingaan, of toch maar naar de rechtbank zult trekken.

Indien je erop ingaat, laat het dan wel op papier zetten.
Aangezien je een advocaat hebt, zal dat papierwerk wel in orde zijn normaal gezien, maar toch.
Dit zodat je ingedekt bent dat de tegenpartij je daarna toch niet voor de rechtbank sleept (of iemand betaalt om dit te doen voor hem), de procedure niet stop zet, of iets anders.

giserke

#3 , 25 nov 2016 13:58

Je zal dit financieel moeten vergelijken waarmee je het minst schade hebt. Maar iedereen ma inderdaad een minnelijkeschikking voorstellen.

Reclame

Terug naar “Andere”