Plaatsen van tuinhuis

front
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Plaatsen van tuinhuis

#1 , 16 nov 2016 08:14

Wij hebben ook een ingewikkelde situatie waar ik eens jullie advies/mening zou willen over horen.
Ongeveer 1,5 maand geleden ben ik naar de gemeente gegaan voor het plaatsen van een tuinhuis in het agrarisch deel van onze grond. In onze verkavelingsvoorschriften staat er dat er geen tuinhuizen in het agrarisch gedeelte mogen geplaatst worden.
Op de dienst stedenbouw zei men dat ik dit zou mogen vermits de voorwaarden van het achterste agrarische deel vervallen waren sinds kort en als ik mij hield aan de algemeen geldende regels (binnen de 30 meter van het huis, niet groter dan 40 m², 1 meter van elke grens blijven en niet hoger dan 3,5 meter) ik een vrijstelling zou hebben.
Wij beginnen dan de betonplateau klaar te maken en te gieten. Het tuinhuis besteld en de dag na de levering van het tuinhuis krijgen we een anoniem briefje in onze bus: "er mag geen betonplaat of tuinhuis buiten de bouwzone geplaatst worden, indien dit toch gebeurt dat dit gemeld worden aan de dienst stedenbouw" (Moet dus al van iemand hier dichtbij zijn die ten eerste dit weet en die gezien heeft dat we ermee bezig waren. Wel flauw vind ik dat die persoon het anoniem doet en ons niet eerder had gecontacteerd want tegen dat plateau gegoten was waren we al maand geleden begonnen met graven en dergelijke)
Wij zijn dan terug naar de dienst stedenbouw gegaan met dit briefje en nogmaals aangeduid op ons plan dat we het tuinhuis wouden plaatsen in het agrarisch gebied. Wederom verzekerde men ons dat dit daar geplaatst mocht worden. Wij vroegen om dit schriftelijk te bevestigen, men zei dat we maar een mail moesten sturen en dat ze daarop binnen de week zouden antwoorden. Na 3 weken nog niets gehoord te hebben belden we eens en persoon wachten nog op aan antwoord van Gent zei hij (wij wonen niet in Gent of een deelgemeente ervan, dus weet niet wat Gent er mee te maken heeft).
Vandaag zijn we terug langs geweest en zei de persoon ons dat het niet zou mogen. Wij zeiden dat ons ervoor al twee maal gezegd was dat het wel mocht + met anoniem briefje naar daar geweest. Ons tuinhuis staat er al dus vroegen we hoe we dit konden oplossen.
Had zelf al verschillende dingen opgezocht:
Niet strijdig met voorschriften van een bijzonder plan van aanleg (BPA), gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) of verkavelingsvergunning, tenzij de gemeente dit plan of de vergunning heeft opgenomen in een lijst waarbinnen de Vlaamse vrijstellingsregeling voorrang krijgt op de voorschriften van het plan.
Onze verkaveling staat dus vermeld in deze lijst. Dus als ik dat lees heeft dan de Vlaamse vrijstellingsregeling voorrang, ook al staat er in onze verkavelingsvoorschriften dat het niet zou mogen. De persoon aan de balie zei dat dit niet zo was en gaf als enige reden op dat ene stuk bouwgrond was en het andere stuk agrarisch gebied was (niet waardevol of beschermd of dergelijke).
Gemeente ging kijken voor een oplossing en de week van 7 november ons iets laten weten (intussen telefoon gehad: ze zoeken verder).
Heb ik eigenlijk gelijk met deze Vlaamse vrijstellingsregeling die voorrang heeft op hetgeen in de verkavelingsvergunning staat. (verste deel tuinhuis staat op 29,5 meter, is 2,5 meter hoog en heeft op een oppervlakte van 32m²)
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 16 nov 2016 08:44

Normaal hebben de verkavelingsvoorschriften voorraang op alle andere regels.

Eerst verkavelingsvoorschriften
Dan specifieke regels van de gemeente
Dan pas de algemene regels van de ruimtelijke ordening.

In uw geval bestaat er dus een lijst die uw verkaveling vrijwaart van de verkavelingsvoorschriften. Deze lijst zou opgemaakt zijn door de gemeente? Aangezien de gemeente geen voorrang heeft op de verkavelingsvoorschriften hebben zij niet het recht om überhaupt dergelijke lijst op te maken.
Hier klopt dus iets niet...
Mogelijk begrijp ik hier iets verkeerd?

Los van bovenstaande... het tuinhuis staat er nu. Nu is het aan de gemeente om verdere stappen te nemen tegen u. Naar mijn ervaring doen ze dit maar zelden. Mogelijks blijft het bij een melding.
In uw situatie zou ik de boel negeren en pas het tuinhuis verwijderen als de gemeente dreigt met een dagvaardiging.
Na 5 jaar is de bouwovertreding verjaart.

Voor burgelijke klachten (buren, enz) duurt de verjaring 30 jaar. Maar die moeten wel een bepaald nadeel kunnen aantonen door uw bouwovertreding. Anders is er sprake van rechtsmisbruik.

Het feit dat de gemeente eerst verkeerde informatie heeft gegeven verandert niets aan de zaak. Dit kan je niet bewijzen.

front
Topic Starter

#3 , 16 nov 2016 09:03

Neen eigenlijk iets dat ik op de site van de Vlaamse overheid afhaal (ruimtelijke ordening)

https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... re,houtkot,

Staat als eerste item op checklist vrijstelling
Vrijstelling enkel mogelijk als:
Niet strijdig met voorschriften van een bijzonder plan van aanleg (BPA), gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) of verkavelingsvergunning, tenzij de gemeente dit plan of de vergunning heeft opgenomen in een lijst waarbinnen de Vlaamse vrijstellingsregeling voorrang krijgt op de voorschriften van het plan.

Wij wonen in regio Oudenaarde, als ik mij niet vergis mogen zij zelf verkavelingen goedkeuren + de bouwaanvragen.

Reclame

mjers

#4 , 16 nov 2016 09:21

In uw link staan inderdaad de regels van de ruimtelijke ordening.
Maar de regels in uw verkavelingsvoorschriften hebben daarop voorrang.

Nu zegt u dat er dus een lijst bestaat die jullie vrijwaren van de verkavelingsvoorschriften. Dus die verkavelingsvoorschriften verliezen alle reden van bestaan? Ook al zijn ze opgemaakt voor uw verkaveling?

Zou mij sterk verwonderen. Maar als er een lijst bestaat die jullie vrijwaart van de verkavelingsvoorschriften, dan lijkt het me duidelijk... Maar het is niet logisch, dus is het belangrijk dat die lijst wel degelijk bestaat.
Waar hebt u die lijst gevonden?

front
Topic Starter

#5 , 16 nov 2016 09:27

Onze architect had ons uitgelegd dat dit zo werkt; We hebben het hier wel enkel over de regels van losstaande bijgebouwen. Zeker niet de regels Voor het bouwen van de woning ofzo.

http://www.oudenaarde.be/sites/default/ ... %20BPA.pdf

Terug naar “Andere”