Notariskosten buitensporig?

LeenW
Topic Starter

Notariskosten buitensporig?

#1 , 29 okt 2016 16:56

Iets waar ik niet echt in thuis ben, vandaar mijn vraag hier. Notaris krijgt de opdracht om een onroerend goed te schatten in het kader van een echtscheidingsprocedure. Notaris komt de eerste keer langs voor 5 minuten, vindt het huis te rommelig om geschat te worden en vertrekt. Voor er een nieuwe afspraak kan gemaakt worden, overlijdt een van beide partijen en kunnen de kinderen een overeenkomst vinden met de weduwe, notaris wordt hiervan verwittigd.

Achteraf stuurt de notaris een factuur voor 1000 euro, voor dus enkel dat plaatsbezoek dat 5 minuten geduurd heeft. Er werd uiteindelijk ook geen schatting gedaan. Is dit een normaal bedrag voor een plaatsbezoek? De overige dossierkosten bestonden uit 80 euro voor 2 standaardbrieven, tot daar toe, maar die 1000 euro is iets waar de erfgenamen niet mee akkoord gaan. Er zijn vermoedens dat de notaris misnoegd is dat ze nu niet kan cashen op de hele procedure en dan maar zwaar doorrekent op dat plaatsbezoek.

Dus, is dit een normale prijs? Is het de moeite om de factuur te protesteren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 29 okt 2016 18:14

1. In dit concreet geval ben ik zelf niet echt thuis, maar heb toch al een redelijk aantal aktes (vennootschappen etc) laten opmaken door notarissen.

2. Lijkt dat ze gewoon de prijs heeft aangerekend voor de opmaak van de gehele transactie? Een akte (of het nu voor een venootschap is, of een testament) kost meestal tussen de €400 à €1000 + nog wat kosten erbij. Zelfs complexe aktes (b.v. voor een grotere M&A deal), die gaan meestal niet boven een paar duizend euro.

Persoonlijk lijkt het me duur. Ze heeft waarschijnlijk gewoon de prijs genomen van de gehele procedure (schatting, verlijden akte, etc). Aangezien medewerkers veelal de aktes opmaken zal het plaatsbezoek waarschijnlijk van haar de meeste inspanning gevraagd hebben in dit geheel dossier.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2016 20:16

Vergeet niet dat die notaris op verplaatsing speelt. Hoever is het tot zijn studie? Hoelang is hij onderweg geweest? Die mannen vragen wel een ietsje meer per uur dan een gewone arbeider van bvb de groendienst die even uw gras komt afrijden na zijn uren..

Reclame

naicwill

#4 , 29 okt 2016 20:29

€ 250 is volgens de consumentenvereniging dan een aanvaardbaar maximum. In het onderzoek
https://www.test-aankoop.be/action/pers ... en-profeet

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=31523
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

LeenW
Topic Starter

#5 , 30 okt 2016 09:29

Vergeet niet dat die notaris op verplaatsing speelt. Hoever is het tot zijn studie? Hoelang is hij onderweg geweest? Die mannen vragen wel een ietsje meer per uur dan een gewone arbeider van bvb de groendienst die even uw gras komt afrijden na zijn uren..
We verwachten ook geen tarief van 10 euro/uur, maar inclusief verplaatsing heeft dit alles 45 minuten geduurd, dus zelfs als ze het volle uur zou rekenen, zitten we met een uurtarief van 1000 euro/uur.

Dank voor de links.

denlowie

#6 , 30 okt 2016 09:41

Als ik dit las dacht ik dat je met een oude notaris te doen had, en hij nog rekende in Belgische franken :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Poene

#7 , 06 nov 2016 21:30

1000 EUR is inderdaad erg veel voor een schatting. Maar is dit slechts het enige dat er gebeurd is? Het gaat blijkbaar om een schatting in het kader van een echtscheiding. Zijn de cliënten al een aantal keer op kantoor geweest om de echtscheiding te bespreken? Het kan zijn dat er ook een loon voor de vergaderingen is gerekend.

LeenW
Topic Starter

#8 , 06 nov 2016 21:33

1000 EUR is inderdaad erg veel voor een schatting. Maar is dit slechts het enige dat er gebeurd is? Het gaat blijkbaar om een schatting in het kader van een echtscheiding. Zijn de cliënten al een aantal keer op kantoor geweest om de echtscheiding te bespreken? Het kan zijn dat er ook een loon voor de vergaderingen is gerekend.
Neen, ze communiceerden enkel via advocaat. Deze notaris werd ook gebruikt voor het openen van een kluis, maar over die factuur is er geen discussie. Deze factuur was enkel en alleen voor de schatting.

Bedankt voor uw input, altijd handig om de mening van een insider te krijgen.

Terug naar “Andere”