Dakterras 1,90 meter afstand buren

Bart755
Topic Starter

Dakterras 1,90 meter afstand buren

#1 , 29 okt 2016 13:43

Hallo allemaal,

Als je een dak terras zou aanleggen moet je 1,90 meter afstand houden tussen de grond van je buren en je terras zodat je geen directe inkijk hebt bij de buren.

Nu heb ik een appartement op de eerste verdieping met de mogelijkheid om een dakterras aan te leggen. Dit dakterras ligt dus aan de achterkant van het gebouw waar ook de tuin gelegen is van mijn onderbuur (gelijkvloers appartement). Nu vroeg ik me af of die 1,90 meter van toepassing is in deze situatie? Of geldt dit slechts voor de buren die naast/tegenover je grond gelegen zouden zijn?

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill

#2 , 29 okt 2016 16:19

"Indien je dit gedeelte van het dak wil inrichten als terras zal je eerst op de dienst stedenbouw moeten informeren of dit toegelaten is en vervolgens dit voorleggen in de algemene vergadering van mede-eigenaars."

Wet
Art. 577-7

§ 1 De algemene vergadering beslist:
2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen:

b) over de wijziging van de bestemming van het onroerend goed of van een deel daarvan;

§ 3 Er wordt met eenparigheid van stemmen van alle mede-eigenaars beslist over elke wijziging van verdeling van de aandelen van de mede-eigendom, alsmede over elke beslissing van de algemene vergadering betreffende de volledige heropbouw van het onroerend goed.
Wanneer echter werken of daden van verwerving of beschikking door de algemene vergadering beslist worden bij de door de wet vereiste meerderheid, kan de wijzigingen van de verdeling van de aandelen van de mede-eigendom, ingeval deze wijziging noodzakelijk is, door de algemene vergadering bij dezelfde meerderheid worden beslist.

http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ ... dakterras/
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

asperger
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2016 18:36

"Als je een dak terras zou aanleggen moet je 1,90 meter afstand houden tussen de grond van je buren en je terras zodat je geen directe inkijk hebt bij de buren. "

Waar komt die stelling vandaa?.
Ontelbaar zijn de dakappartementen met dakterrassen die aansluiten bij de buren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Bart755
Topic Starter

#4 , 29 okt 2016 21:16

Het staat in de akte van het gebouw dat het hier gaat om een dakterras. Dus dat gedeelte is wel in orde. (heb het zo aangekocht). Er is gewoon nog geen terras aangelegd en ook nog geen vergunning aangevraagd.

Maar ik lees dus op het internet: "Daarom staat er in de wet omschreven dat rechtstreekse uitzichten vanaf een dakterras alleen zijn toegestaan wanneer de afstand tussen het terras en het buurtperceel minstens 1.90 meter bedraagt. Gaat het om schuine of zijdelingse uitzichten dan moet de afstand minimaal 60cm. bedragen."

Geldt die 1.90 m ook voor de tuin van je onderbuur?

(de buren aan de rechterkant hebben allemaal balkons dus die kunnen gewoon in de tuin kijken van mijn onderbuur. Zou op zich niet echt "meer" inbreuk geven op de privacy)

naicwill

#5 , 30 okt 2016 06:22

De hoogte speelt hier geen rol.
Vermits het dakterras waarschijnlijk gemeenschappelijk is(zie basisakte) moet de
algemene vergadering beslissen met 4/5 de meerderheid u het privatief genot ervan
te verlenen.,Dit kan ook tot een verhoging van uw aandeel in de gemeenschappelijke
delen teweegbrengen.
Belangrijk is de beschrijving van het terras in de basisakte..

Bart755
Topic Starter

#6 , 30 okt 2016 16:09

Dit staat in de akte, dus ik neem aan dat dit gedeelte wel in orde is.

Het plat dak op de eerste verdieping is gemeenschappelijk,
behoudens indien er een stedenbouwkundige
vergunning wordt afgeleverd voor een
dakterras, dan heeft het appartement op de eerste
verdieping (lot 3) het exclusief gebruiks- en genotsrecht
van het dakterras, op last van aanleg
van het dakterras en onderhoud.
In afwijking van artikel 577-7 §1 van het Burgerlijk
Wetboek kan de algemene vergadering
slechts bij unanimiteit beslissen over de wijzi-
ging van het eventueel exclusief gebruiks- en genotsrecht
van dakterras op de eerste verdieping.

Maar dus de hoogte speelt inderdaad geen rol.

De afstand van mijn terras en de tuin van mijn onderbuur zijn dan wel aansluitend. Als ik aan de rand van mijn terras zou staan, sta ik eigenlijk ter hoogte van het begin van mijn onderbuur haar tuin.

Maar waarom vind je dan overal op het internet dat je rekening moet houden met 1,90 meter afstand tussen je dakterras en de tuin van je buur? dit geldt dan alleen zoals ik dacht voor een terras dat aanleunt tegen de grond van je buren maar niet voor je onderbuur?

Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen? maar dit staat op een website:
Maar er geldt een specifieke regelgeving over de zichten die je mag hebben op het perceel van de buren. Rechtstreekse uitzichten of uitzicht gevende balkons zijn alleen toegelaten als er een afstand is van minstens 1,90 meter tussen de muur en het perceel van de buurman.
Voor schuine of zijdelingse zichten geldt een minimumafstand van 60 centimeter. De afstand wordt berekend van de buitenkant van het balkon tot de scheidingslijn tussen de twee eigendommen.

asperger

#7 , 30 okt 2016 18:18

Rechtstreeks zicht is geen zijdelings zicht.

Hier de definities:

Een recht uitzicht zal enkel mogen geplaatst worden als de afstand tot het aangrenzend perceel minstens 1,90 m bedraagt.
Een schuin uitzicht zal enkel mogen geplaatst worden als de afstand tot het aangrenzend perceel minimaal 60 cm bedraagt.

En aangezien je "schuin" moet kijken om je zijdelingse buur te zien.....telt het tweede.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart755
Topic Starter

#8 , 30 okt 2016 18:59

Er zijn geen zijdelingse tuinen van buren. Alleen maar de tuin van mijn onderbuur, het appartement van de gelijksvloer (zelfde gebouw). Dus een tuin vlak onder mijn dakterras.

Dus dan moet ik wel 1,90 meter openlaten beginnende van het uiteinde van het dak (beginnend vanaf de kant van de tuin)?

naicwill

#9 , 31 okt 2016 08:09

Deze regel geldt voor de percelen die naast jullie perceel liggen,dus een ander appartementsgebouw
of woning.
http://www.habitos.be/nl/bouwen/mag-ik- ... rras-5019/

Jullie gebouw staat op 1 perceel waarvan jullie mede eigenaars zijn en het gebruik van tuin en
(Dak)terassen staat in de statuten.
Voor uw dakterras geldt::
"Het plat dak op de eerste verdieping is gemeenschappelijk,
behoudens indien er een stedenbouwkundige
vergunning wordt afgeleverd voor een
dakterras, dan heeft het appartement op de eerste
verdieping (lot 3) het exclusief gebruiks- en genotsrecht
van het dakterras, op last van aanleg
van het dakterras en onderhoud.
In afwijking van artikel 577-7 §1 van het Burgerlijk
Wetboek kan de algemene vergadering
slechts bij unanimiteit beslissen over de wijzi-
ging van het eventueel exclusief gebruiks- en genotsrecht
van dakterras op de eerste verdieping."

Je moet je dus niet bekommeren om voor- of zijzichten t.o.v. tuin mede eigenaar
Je hebt het exclusief gebruiksrecht en dit kan slechts wijzigen als iedereen akkoord is,dit in tegenstelling met de wet waar 4/5 de meerderheid voldoende is.
Hieronder nog een link over de verdeling van de kosten,indien later door sleet de waterkeringslaag
kapot is.
Lees op Indicator
https://www.google.be/search?q=Wie+beta ... e&ie=UTF-8

asperger

#10 , 31 okt 2016 10:56

Ik deel deze mening.
Dat is wat ik TS de hele tijd duidelijk tracht te maken.
Anders zou men geen enkel app. met balkons kunnen uitrusten.

Bart755
Topic Starter

#11 , 31 okt 2016 18:58

Hartelijk dank! Dat is goed nieuws

Terug naar “Andere”