Verkoop appartement

Pberger1986
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkoop appartement

#1 , 24 okt 2016 17:07

Hallo, ik ben mijn appartement aan het verkopen. Dit doe ik via een makelaar. Nu belde die mij vandaag om te zeggen dat het stedenbouwkundig niet in orde is. Het gaat om een appartement in een gebouw met 3 appartementen en een gelijkvloerse winkel. Nu zeggen ze bij stedenbouw dat het enkel om een commerciële gelijkvloers gaat een een logement op de andere etages. Ik ben nochtans in het bezit van een basisakte waar duidelijk instaat dat het om 4 verschillende loten gaat met elk hun privatief karakter. Ook heeft mijn notaris mij destijds hiervan niks gemeld. Dus ik begrijp niet hoe dit komt. Is die basisakte niet een voldoende bewijs om aan te tonen dat het om verschillende appartementen gaat?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg,

Pieter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 24 okt 2016 19:55

Verkoper zal destijds geen juiste aangifte hebben gedaan, waarschijnlijk om het KI laag te houden, en er is geen controle terplaatse geweest van het kadaster. Dan krijg je dit. Regularisatie zal het enige mogelijke zijn dat je kan doen, met een mogelijke deftige rekening voor achterstallige OV en boete aan het eind. Hoelang ben je al eigenaar van het appartement? Mogelijks kan je nog iets verhalen op de verkopers.

asperger

#3 , 24 okt 2016 21:38

Heb je dan nooit een aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing gekregen???
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Pberger1986
Topic Starter

#4 , 24 okt 2016 21:49

Tuurlijk, ik krijg elk jaar mijn aanslagbiljet. Dus wat mava zegt, kan niet denk ik. In het gebouw zijn 4 entiteiten, en elk betaalt jaarlijks Ki, elk heeft zijn eigen eigendomsakte. Ik begrijp gewoon niet hoe het zou komen dat ze bij ruimtelijke ordening dat niet weten.

mava105

#5 , 25 okt 2016 08:53

Overheid (Ruimtelijke ordening of kadaster ) komt niet bij iedere bouw of verbouwing langs voor een controle. Dus als bouwheer iets verkeerd aangeeft, blijft dit ook verkeerd in de boeken staan, totdat er controle komt.

Pberger1986
Topic Starter

#6 , 25 okt 2016 19:40

Of tot je verkoopt. Vind het gewoon raar dat je een gebouw kunt kopen, kunt opdelen in appartementen, dit via een notaris in een basisakte gieten, zonder dat de gemeente dit ziet. En ook dat er in dat gebouw sinds 2005 reeds 6 verkopen hebben plaatsgevonden, waarbij er steeds de notarissen ook stedenbouwkundige info opgevraagd hebben en dit nooit zou uit zijn gekomen... zeer vreemd allemaal.

Pberger1986
Topic Starter

#7 , 27 okt 2016 21:04

Bon, ik denk dat het opgelost is. Heb van de oude eigenaar een brief van stedenbouw gekregen, die ze in 2005 hebben verstuurd naar de toenmalige eigenaar. Daar staat duidelijk in dat het om een commerciële gelijkvloers gaat en om appartementen op de verdiepingen. Er staat zelfs in dat het al sinds 1955 om aparte logementen gaat. Ik heb dit gestuurd naar stedenbouw. Benieuwd wat hun reactie gaat zijn. Kan toch niet anders dan in orde zijn nu?

mava105

#8 , 28 okt 2016 08:48

en om appartementen op de verdiepingen. Er staat zelfs in dat het al sinds 1955 om aparte logementen gaat. ?
Maar hoe zijn ze gekend bij het kadaster? Als appartement of als logement? En waarvoor heeft de gemeente vergunning gegeven? Werd er destijds toelating gegeven voor een bestemmingswijziging.?

Terug naar “Andere”