is zwembadoverkapping bijgebouw?

Heidip
Topic Starter

is zwembadoverkapping bijgebouw?

#1 , 26 okt 2016 14:07

Beste,

er is een discussie gaande of zwembad met een telescopisch openschuifbare zwembadoverkapping een niet-overdekte constructie is of een bijgebouw is. Als de overkapping een hoogte heeft dat je er niet onder kan staan, lijkt het mij al moeilijke een gebouw te noemen. Als ze openstaat is het zwembad een niet-overdekte constructie maar als ze toe staat wel natuurlijk.

Als het geen bijgebouw is dan is het vrijgesteld van vergunning onder 80m² maar als het een bijgebouw is moet het als het groter is dan 40m² wel vergund worden.

Waaronder valt dit nu?

Groeten Heidi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 26 okt 2016 14:55

Te zien hoe de constuctie precies in elkaar zit... Wordt de overkapping ergens ondersteund?
Of is dit een constructie waarvan je het dak open kan zetten?

in het 2de geval is dit uiteraard een bijgebouw.

vb:
een luifel voor een terras is geen bijgebouw. Van het moment dat je op het einde van de luifel twee steunpunten zet is dit een "openschuifbare terrasoverkapping" en dus wel een bijgebouw.
Ik vermoed dat uw idee meer naar het 2de neigt?

Heidip
Topic Starter

#3 , 27 okt 2016 12:34

het is zo'n ding op wieltjes dan uit verschillende elementen bestaat dit je bijeen kan schuiven en naast je zwembad kan zetten.

http://sspw.nl/tropica-standaard-zwemba ... 8-50m.html
Degene op de foto is eentje op rails maar die van ons zou op wielen staan en dus geen rails in de grond hebben.

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 okt 2016 12:56

wat voor anderen wss van belang zal zijn (ik ken er zelf te weinig van):

is het dan iets dat volledig verrijdbaar is, ook de deur langs de zijkant? maw: kan je het zonder dat je iets moet uitvijzen wegnemen wanneer je wil?

mjers

#5 , 27 okt 2016 13:10

louter het feit dat iets al dan niet geankerd is maakt vrij weinig uit.
Er bestaan ook tuinhuisjes van 350 euro die letterlijk losstaan op de grond. Deze vallen ook onder "bijgebouwen"...

We kunnen echt wel besluiten dat we het over een overdekte zwembadoverkapping hebben. Het feit dat het mogelijk is om de overkapping in - en uit te schuiven maakt hier geen verschil. Het blijft een overdekte contstructie. (zie mijn voorbeeld van een terrasoverkapping).

Mijn advies is om dit aan te gaan geven bij de gemeenten en luisteren wat zij te zeggen hebben. De regels rond vergunning zijn vaak per gemeente bepaald.

Het is uiteraard perfect mogelijk om zonder vergunning die constructie te plaatsen. Als dit niet zichtbaar is vanop de openbare weg zal de gemeente er zelden voor naar de rechtbank stappen. voor de gemeente is de zaak na 5 jaar verjaard en kunnen ze er niets meer tegen beginnen.
Als er een buur klacht indient dan zal hij moeten een bepaald nadeel aantonen, anders is de kans groot dat de rechtbank geen verwijdering eist maar u enkel een boete geeft. verjaring voor burgerlijke partijen is 30 jaar.

Bovenstaande enkel ter info, het spreekt voor zich dat een vergunning aanvragen de aan te raden stap is.

P.S.
De enige manier waarop dit geen vergunning zou nodig hebben is als het op één of andere manier onder een tuinornament zou vallen. Vb: een bbq, schommelstoelen, klimtoestellen, brienvenbus... zijn vrijgesteld van vergunning. Had dit een klein zwembad geweest dan was er voer voor discussie en was de wet hierover niet duidelijk... Maar een overkapping met dergelijke afmetingen kan nooit doorgaan voor een ornament.

Terug naar “Andere”