Buren gebruiken onze oprit

Avbogae
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Buren gebruiken onze oprit

#1 , 11 okt 2016 20:32

Hallo,

Eerst en vooral mijn excuses voor het eventueel verkeerd plaatsen van mijn bericht: ik heb echt geen idee waar het thuishoort!

We hebben niet zo'n gemakkelijke en leuke buren. Er zijn momenteel twee dingen waar ik me toch wel wat aan stoor en ik wou eens vragen welke stappen hier eventueel kunnen ondernomen worden (we hebben hen ook al persoonlijk aangesproken maar dat helpt niet direct dus ik wil alvast even horen want onze opties zijn...)

Situatie: als je op straat kijkt naar onze huizen, ligt dat van de buren links en wij rechts. Onze percelen grenzen elkaar aan de oprit. De scheiding tussen de twee percelen is gemeenschappelijk en bestaat uit kiezelsteentjes (en dan verder in de tuin garage en carport tegen elkaar gebouwd, maar dat doet niet ter zake).
1) De buren plaatsen constant allerlei gerief op het gemeenschappelijke stuk. Deze strook met kiezelsteentjes is ongeveer 40 cm breed. Zij plaatsen hier paletten, stenen, allerlei werkmateriaal, ... Ik vermoed toch dat je op gemeenschappelijk gedeelte niets mag zetten? Het geeft een erg slordige indruk dus ik zou graag willen dat dit gerief op HUN perceel komt te staan en niet op het gedeelde gedeelte. Ben ik hier correct? Zo ja, hoe kan ik ervoor zorgen dat de buur dit moet weghalen, als hij het niet doet na mondeling beklag? (vb. wijkagent? gewone politie?)

2) Onze opritten zijn vrij lang. De buren zetten vaak twee auto's achter elkaar op hun oprit. Als ze dan met de eerste auto (die vooraan voor de andere geparkeerd staat) wegmoeten, rijden ze telkens over onze oprit. Dit mag toch ook niet, maar hoe kan ik hier iets aan doen? Ik had zelf gedacht aan hoge bloempotten op ons gedeelte aan de scheidingslijn zodat er geen auto meer door kan. In bijlage trouwens een prentje hiervan.

Eventueel nog een derde probleem: de buren hebben veel familie die constant op bezoek komen. Deze familie zet hun auto('s) zomaar op onze oprit. Ook dit hebben we al gemeld tegen hen om hun bezoek aan te spreken hierop maar dat doen ze helaas niet. Bijgevolg staan er in het weekend altijd andere auto's op onze oprit... Tips?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Avbogae
Topic Starter

#2 , 11 okt 2016 20:33

Ik krijg de bijlage helaas niet toegevoegd :(

mjers

#3 , 12 okt 2016 09:20

1)
Niet die ganse strook met kiezelsteentjes (dus die 40 cm) is gemeenschappelijk. Eigenlijk is de erfgrens een ultradunne lijn tussen de erven. Zolang ze hun gerief op hun kant van de kiezelsteentjes houden kan u er niets tegen beginnen.

2)
Dit is inderdaad niet toegelaten... Maar hoe gaat u ze tegenhouden?
Wijkagent inschakelen maakt zelden veel indruk. Politie is trouwens enkel bevoegd in strafdossiers. Dit is een burgerlijk geschil en de politie kan enkel proberen wat te bemiddelen maar heeft geen beslissingsrecht.
U kan een camera plaatsen op uw eigen oprit en na vele malen deze "overtreding" gefilmd te hebben kan u ermee naar het vredegerecht stappen. Echter de uitkomst is voor mij ook gissen aangezien u geen werkelijke schade ondervonden hebt. Waarschijnlijk zullen zij de gerechtskosten moeten betalen en blijft het bij een preek van de vrederechter. Als hij het al de moeite vind dat u voor dergelijke problemen naar het vredegerecht stapt.

Bloembakken of iets dergelijk plaatsen lijkt mij inderdaad de meest praktische oplossing.

3)
Met dit probleem kan u juridisch wel verder.
U kan de auto's laten wegslepen. Echter wel op uw eigen kosten. Maar deze kosten kan u wel altijd verhalen op de eigenaars van de voertuigen via het vredegerecht. Dit doet u uiteraard zonder advocaat aangezien zij geen verdediging kunnen aanhalen. Parkeren op een andermans eigendom mag nu eenmaal niet, ongeacht de situatie.
Als u dit verschillende keren doet dan zal de rechter de situatie beu worden en u een schadevergoeding toekennen per keer u nog de auto's moet laten wegslepen.
Deze vergoedingen kunnen heel hoog oplopen en als uw buren geen financiele put willen delven zullen ze de auto's op hun eigen oprit moeten plaatsen.

Reclame

mava105

#4 , 12 okt 2016 10:30

Waarom geen ketting (metaal of plastiek) tussen lage paaltjes spannen op de erfscheiding. Neemt nog minder plaats in dan bloembakken

eylis

#5 , 12 okt 2016 15:48

inderdeed, dacht ik ook aan: ketting tussen de twee stroken. Soms hebben mensen een visuele lijn nodig om te zien wanneer ze er over zitten....

Avbogae
Topic Starter

#6 , 12 okt 2016 19:00

Enorm bedankt voor de nuttige reacties !

Op de perceelgrens zou ik nu niets zetten (want dan doen ze waarschijnlijk toch weer moeilijk) maar hoe ver van de perceelgrens moet ik blijven om iets te plaatsen? Is dat even ver als met een haag?

mava105

#7 , 12 okt 2016 19:59

Jij mag op 1 cm van de perceelgrens iets zetten, en daar hebben zij geen zeggenschap over, want volledig op uw eigendom.

Terug naar “Andere”