Hallo,
Eerst en vooral mijn excuses voor het eventueel verkeerd plaatsen van mijn bericht: ik heb echt geen idee waar het thuishoort!
We hebben niet zo'n gemakkelijke en leuke buren. Er zijn momenteel twee dingen waar ik me toch wel wat aan stoor en ik wou eens vragen welke stappen hier eventueel kunnen ondernomen worden (we hebben hen ook al persoonlijk aangesproken maar dat helpt niet direct dus ik wil alvast even horen want onze opties zijn...)
Situatie: als je op straat kijkt naar onze huizen, ligt dat van de buren links en wij rechts. Onze percelen grenzen elkaar aan de oprit. De scheiding tussen de twee percelen is gemeenschappelijk en bestaat uit kiezelsteentjes (en dan verder in de tuin garage en carport tegen elkaar gebouwd, maar dat doet niet ter zake).
1) De buren plaatsen constant allerlei gerief op het gemeenschappelijke stuk. Deze strook met kiezelsteentjes is ongeveer 40 cm breed. Zij plaatsen hier paletten, stenen, allerlei werkmateriaal, ... Ik vermoed toch dat je op gemeenschappelijk gedeelte niets mag zetten? Het geeft een erg slordige indruk dus ik zou graag willen dat dit gerief op HUN perceel komt te staan en niet op het gedeelde gedeelte. Ben ik hier correct? Zo ja, hoe kan ik ervoor zorgen dat de buur dit moet weghalen, als hij het niet doet na mondeling beklag? (vb. wijkagent? gewone politie?)
2) Onze opritten zijn vrij lang. De buren zetten vaak twee auto's achter elkaar op hun oprit. Als ze dan met de eerste auto (die vooraan voor de andere geparkeerd staat) wegmoeten, rijden ze telkens over onze oprit. Dit mag toch ook niet, maar hoe kan ik hier iets aan doen? Ik had zelf gedacht aan hoge bloempotten op ons gedeelte aan de scheidingslijn zodat er geen auto meer door kan. In bijlage trouwens een prentje hiervan.
Eventueel nog een derde probleem: de buren hebben veel familie die constant op bezoek komen. Deze familie zet hun auto('s) zomaar op onze oprit. Ook dit hebben we al gemeld tegen hen om hun bezoek aan te spreken hierop maar dat doen ze helaas niet. Bijgevolg staan er in het weekend altijd andere auto's op onze oprit... Tips?
Alvast bedankt voor jullie hulp!