Een gelijkaardige vraag werd reeds op dit forum gesteld.
Maar dat topic was mij niet helemaal duidelijk.
Daarom heb ik getracht de situatie zo duidelijk mogelijk te schetsen:
Tijdens grondwerken aan mijn bouwgrond zijn wij op een rioleringsbuis uitgekomen.
De buis is afkomstig van het achterliggende perceel. Beide percelen hadden vroeger hetzelfde perceelnummer.
Onderstaande afbeelding schets de situatie en de verkoopsgeschiedenis:

1. Partij 1 koopt van erfgenamen. (geel + licht groene)
2. Partij 1 verkoopt een deel van het oorspronkelijke perceel aan partij 2. (geel)
3. Partij 2 liet het perceel verkavelen (deel van perceel partij 2 (arcering) + het gekochte deel (geel)
4. Partij 3 (Ik) kocht een van de percelen uit de verkaveling (geel+arcering)
Zoals jullie op het plan kunnen zien loopt de afvoerbuis, waar geen van de partijen van op de hoogte was, door het gabarit van mij woning.
Wat moet hier nu ondernomen worden?
Wetende dat de rioleringsbuis nergens in de akte beschreven wordt, er geen bouwvergunning voor aangevraagd is geweest.
(overbuur wist zelfs dat ze hiervoor 's nachts de weg en put opengebroken hebben om de aansluiting te doen +-20-tal jaar geleden)
Bovendien werd de weg vooraan perceel 1 volledig vernieuwd. (gescheiden afkoppeling en keuring waren verplicht)
Ter info
De akte bij verkoop van partij 1-2 beschrijft het volgende:
Aangezien alle partijen verklaarden niet op de hoogte geweest te zijn van de buis, lijkt mij dit dus een verborgen gebrek te zijn. (+ illegale aansluiting op het net)oppervlakte-gebreken-erfdienstbaarheden
Het goed wordt verkocht in de toestand waarin het zich bevindt en de verkoper verklaart geen kennis te hebben van beschadigingen die tussengekomen zouden zijn sinds het sluiten van de verkoopsovereenkomst.
De koper kan geen aanspraak maken tegen de verkoper op enige vergoeding, of op een vermindering van hierna vastgestelde prijs noch wegens gebreken in de bouw, zichtbare of onzichtbare, sleet of een andere oorzaak, noch wegens gebreken aan de grond of aan de ondergrond, noch wegens misrekening in hoger aangeduide oppervlakte; elk verschil tussen deze oppervlakte en de werkelijke, al overtrof het 1/20, zal in het voordeel of nadeel van de koper blijven, zonder verhaal tegen de verkoper. De verkoper verklaart dat er bij zijn weten geen verborgen gebreken bestaan.
De koper verklaart formeel het bij deze verkochte goed aandachtig bezocht te hebben.
Het goed wordt verkocht met al zijn lijdende en heersende, durende en niet-voortdurenden zicht- en onzichtbare erfdienstbaarheden waarmee het belast of bevoordeeld zou kunnen zijn. Het staat de koper vrij zich tegen de nadelige te verzetten en de voordelige in zijn voordeel te doen gelden, doch dit alles voor eigen rekening en op eigen risico.
De verkoper verklaart zelf geen erfdienstbaarheden te hebben gevestigd in voor- of nadeel van het bij deze verkochte goed, en geen kennis te hebben van dergelijke erfdienstbaarheden.
Bijzonder voorwaarden
De verkoper verklaart dat er geen bijzondere voorwaarden rusten op het verkochte goed en dat hij er geen heeft toegestaan. Hij wijst bovendien alle verantwoordelijkheid af voor bijzondere voorwaarden die zouden kunnen bestaan in hoofde van de vorige eigenaars.
Partij 1 kan zijn leiding vooraan aansluiten, maar weigert dit te doen. Partij 2, verklaart niet op de hoogte geweest te zijn van de leiding. (zoekt wel mee naar een oplossing)
Kan ik mijn eigendomsrecht laten gelden, dus de buis door mijn grondwerker laten uitbreken?
Hoe ga ik hierin te werk?
Volgens wat opzoekingswerk zou ik via een aangetekend schrijven partij 1 op de hoogte brengen dat zijn buis op **/**/** zal worden verwijderd.
Hij heeft dan de tijd de nodige aanpassingen te doen.
Alvast bedankt!
Mvg.