Podium opgesteld voor gevel (zonder toestemming) - buurtfeest

iridian
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Podium opgesteld voor gevel (zonder toestemming) - buurtfeest

#1 , 10 sep 2016 15:33

Hoi,

Ik heb een vraag waar ik niet onmiddellijk zelf een antwoord op kan formuleren (en dan kom ik bij jullie ten rade).
Ik hoop ook dat ik hem in het juiste (sub)forum gezet heb.

Even een korte situatieschets:
Ik woon sinds een klein jaar in een rijhuis op een woonerf in de stad waar drie straten kruisen (een soort driehoek) met in het midden een pleintje.

Afbeelding

Zwart = straat
Blauw = pleintje
Rood = mijn huis
Groen = podium
Geel = waar de straat ongeveer afgesloten is

Er is een buurtfeest voor 'de buren' en ik kreeg eerder deze week een briefje in de bus met 'u bent uitgenodigd op het buurtfeest blablabla...'
Daar heb ik helemaal geen probleem mee, lijkt mij leuk om alle buren eens te leren kennen.
Gisteren kwam de cafebaas van in de buurt nog eens langs met de mededeling 'Ah ja, morgen niet verschieten dan zetten we een podium op.'
Aangezien de straat voor mijn huis ongeveer 4m breed is en er veel plaats op het pleintje was, zag ik daar geen enkel probleem in (en ik was buiten bezig, dus die zei dat ook maar en passant).

Nu, op dat briefje dat ik in de bus kreeg stond niets van 'hey, wij gaan een podium tegen uw gevel zetten, hopelijk is dat ok voor jou".
Dit is natuurlijk nét wat er aan de gang is.
Ik zit nog op mijn werk dus, ik ben zelf thuis nog niet geweest, 'k ga het pas tegen 18.00u zien.
Mijn vriendin belt mij deze ochtend op 'Ze hebben onze fietsen voor de gevel weggehaald en er staat een podium op 40cm voor ons huis dat tot net onder de ramen op het eerste verdiep komt (Dat is dus een podium van 5 meter hoog)'.

Ah, leuk denk ik dan, bedankt om ons op voorhand op de hoogte te brengen van deze contraptie.

Nu, ik heb mijn vriendin thuis eens laten zoeken naar dat aankondigingspapiertje en ze heeft het nummer van de organisatie doorgestuurd.
Ik heb daar eens naar gebeld en de organisatrice zei doodleuk 'ah, maar vorige jaren zette we dat altijd voor dat huis'.
Ja heel leuk mevrouw, maar toen woonde ik hier niet, dus ik vind dat heel kort door de bocht om zomaar te veronderstellen dat dat wel in orde zou zijn.
Qua 'heads-up' een dikke 0.

Is hier eigenlijk een wettelijk kader hierrond?
Is dat normaal dat ze zomaar iets kunnen opbouwen zo dicht voor mijn deur (zonder mijn toestemming)?
Is er geen minimumafstand die gerespecteerd moet worden?

Ik ga natuurlijk niet moeilijk doen om op een buurtfeest de sfeer te verzieken.
Maar ik voel mij (qua entitlement) natuurlijk kei hard gepasseerd.
En van verder aan mijn ramen te schilderen vandaag zit er natuurlijk ook niets meer in.
N.B: organisatrice ook doodleuk 'Misschien had ik iets moeten komen zeggen toen u aan uw ramen bezig was...'
HAH! Ja, dat had geholpen ...

Grtz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 sep 2016 16:02

Die zullen wel de toestemming hebben van de stad, want op de Gentse feesten zie je dit toch meer .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”