Beste allen,
Wij zijn eigenaar van een alleenstaande woning. Enkele weken geleden is men begonnen met afbraakwerken van de woning naast ons (de woning werd platgegooid). Tijdens de werken ervaren wij heel wat trilling en ontdekken wij in onze woning een aantal scheuren. Dit zijn op het eerste zicht geen structurele scheuren maar eerder scheuren in aan- en opbouwelementen binnen de woning (aanbouw dampkap komt los van het plafond, scheuren tussen aanbouw bar & barkast, rolluikkasten komen los, etc ...).
Zodra wij de scheuren hadden ontdekt, hebben wij contact opgenomen met de eigenaars van de woning naast ons. De werken werden initieel stopgezet en ik heb de buren, architect en aannemer van de afbraakwerken uitgenodigd om de schade bij ons te komen bekijken. Vorige week zijn de buren, samen met hun architect, hun verzekeraar en iemand van een expertisebureau (op initiatief van de buren aangesteld) langsgeweest om een plaatsbeschrijving van onze woning uit te voeren (met focus op de scheuren/barsten) om als startpunt te gebruiken voor eventuele verdere schade die vanaf dan zou kunnen voorkomen. Er werd een verslag/plaatsbeschrijving aan alle partijen overgemaakt. Wij hebben dit verslag eveneens aan onze verzekeraar overgemaakt en wachten op advies. De tegenpartij dringt echter aan op een snelle goedkeuring van dit verslag zodat de werken terug konden aangevangen worden. Ondertussen zitten wij echter met schade en het is mij onduidelijk wie wij hier verantwoordelijk moeten voor stellen. Ik heb vooral de indruk dat de buren snel verder willen met hun project en dat ons probleem op de lange baan wordt geschoven.
Ik heb daarom nog volgende vragen :
1. Wie dienen wij aan te spreken (eventueel in gebreke stellen) voor de geleden schade ? De buren ? Hun architect ? Hun aannemer van de afbraakwerken?
2. Welke risico's nemen wij als we de uitgevoerde plaatsbeschrijving goedkeuren ?
Steeds bereid tot verdere info