Schade tijdens werken buur

Skoldt
Topic Starter

Schade tijdens werken buur

#1 , 14 mar 2016 14:57

Beste allen,

Wij zijn eigenaar van een alleenstaande woning. Enkele weken geleden is men begonnen met afbraakwerken van de woning naast ons (de woning werd platgegooid). Tijdens de werken ervaren wij heel wat trilling en ontdekken wij in onze woning een aantal scheuren. Dit zijn op het eerste zicht geen structurele scheuren maar eerder scheuren in aan- en opbouwelementen binnen de woning (aanbouw dampkap komt los van het plafond, scheuren tussen aanbouw bar & barkast, rolluikkasten komen los, etc ...).
Zodra wij de scheuren hadden ontdekt, hebben wij contact opgenomen met de eigenaars van de woning naast ons. De werken werden initieel stopgezet en ik heb de buren, architect en aannemer van de afbraakwerken uitgenodigd om de schade bij ons te komen bekijken. Vorige week zijn de buren, samen met hun architect, hun verzekeraar en iemand van een expertisebureau (op initiatief van de buren aangesteld) langsgeweest om een plaatsbeschrijving van onze woning uit te voeren (met focus op de scheuren/barsten) om als startpunt te gebruiken voor eventuele verdere schade die vanaf dan zou kunnen voorkomen. Er werd een verslag/plaatsbeschrijving aan alle partijen overgemaakt. Wij hebben dit verslag eveneens aan onze verzekeraar overgemaakt en wachten op advies. De tegenpartij dringt echter aan op een snelle goedkeuring van dit verslag zodat de werken terug konden aangevangen worden. Ondertussen zitten wij echter met schade en het is mij onduidelijk wie wij hier verantwoordelijk moeten voor stellen. Ik heb vooral de indruk dat de buren snel verder willen met hun project en dat ons probleem op de lange baan wordt geschoven.

Ik heb daarom nog volgende vragen :
1. Wie dienen wij aan te spreken (eventueel in gebreke stellen) voor de geleden schade ? De buren ? Hun architect ? Hun aannemer van de afbraakwerken?
2. Welke risico's nemen wij als we de uitgevoerde plaatsbeschrijving goedkeuren ?

Steeds bereid tot verdere info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 14 mar 2016 15:23

1 u eigen verzekering.
2 Als deze goed opgemaakt is, is er geen discussie als u schade leid.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#3 , 14 mar 2016 15:26

Wel op de plaatsbeschrijving duidelijk melden dat de plaatsbeschrijving NA de eerste schade werd opgemaakt. En ik raad toch aan niets te ondernemen/tekenen zonder goedkeuring van uw verzekeraar.

Reclame

Skoldt
Topic Starter

#4 , 09 sep 2016 12:09

Kleine update hierover
Wij hebben onze eigen verzekering hierover aangesproken. Er werd onmiddellijk een expert aangesteld die alle schade bij ons is komen vaststellen. Deze heeft een verslag opgemaakt waarin hij heel duidelijk aangeeft dat er op bepaalde plaatsen trillingsschade is ontstaan. Dit verslag is tevens overgemaakt aan de tegenpartij(en). Aangezien de nieuwbouw naast ons huis door verschillende aannemers wordt optrokken, moet er na iedere oplevering een expertise gebeuren om te zien of er bijkomende schade is en welke aannemer hiervoor verantwoordelijk is. Dit levert voor ons wel enig ongemak gezien we om de zoveel tijd een reeks experts door het huis moeten laten lopen. Pas bij de laatste oplevering (voorzien eind dit jaar) van de nieuwbouw kan het dossier afgesloten worden en kan een eventuele schadevergoeding worden geclaimd.

Terug naar “Andere”