Groengebied naar bouwgrond?

Fortuin
Topic Starter

Groengebied naar bouwgrond?

#1 , 03 sep 2016 12:39

Een vraag voor de mensen die iets kennen van de wetgevingen omtrent onroerende goederen..

Stel: landelijke gemeente. Dorpskern goed volgebouwd, net daarbuiten ook nog maar met mooie stukken groen. Net buiten de kern ligt een straat die quasi geheel bebouwd is.

De ene kant van de straat valt net buiten een RUP (enkel gewestplannen?), maar is wel bebouwbaar. De andere kant valt binnen een RUP, en is aangesneden gedurende de laatste 10 jaar als bouwgrond + staat inmiddels vol.

Ik bezit een aanzienlijk perceel grond aanliggend de bebouwingen die buiten het RUP vallen, tegenoverstaand de aangesneden zone. Nutsvoorzieningen zijn aanwezig in de straat.

MAAR: het perceel is ingekleurd als groengebied. Eigenlijk gewoon een braakliggend veld. Valt dit binnen een deftige termijn om te vormen naar bouwgrond, of is dit quasi onmogelijk? Zou perfect zijn om op te bouwen en de logica is me deels zoek waarom men dit ooit heeft ingekleurd als groengebied. Nu stopt de straat eigenlijk halverwege..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2016 12:55

Ik heb een gelijkaardige situatie en er werd me meegedeeld door de gemeente dat enkel een wijziging van het gewestplan soelaas kan bieden.

Mijn situatie is als volgt:
- overkant van de straat zijn bouwgronden en daar bevinden zich vrijstaande villa's
- mijn kant van de straat is landbouwgrond volgens het gewestplan, maar toch zijn de aangrenzende percelen bebouwd, aan één kant een gerestaureerde hoeve, aan de andere kant een klassieke villa (die staan dus beide in landbouwgebied)

Aangezien mijn grondstuk 1 ha groot is met langs straatzijde een breedte van 200 lopende meter zou een omvorming tot bouwgrond van mij een relatief rijk man maken....nu is het voor een symbolische Eur verhuurd aan paardenliefhebbers.
Alle nutsvoorzieningen zijn aanwezig op mijn grondstuk. De straat werd vorig jaar volledig vernieuwd, inclusief de straatverlichting.

Ik kijk alleszins ook uit naar de mogelijke antwoorden die hier gaan komen....niettegenstaande mijn nuchtere realiteitszin.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Topic Starter

#3 , 03 sep 2016 13:17

Ik heb een gelijkaardige situatie en er werd me meegedeeld door de gemeente dat enkel een wijziging van het gewestplan soelaas kan bieden.

Mijn situatie is als volgt:
- overkant van de straat zijn bouwgronden en daar bevinden zich vrijstaande villa's
- mijn kant van de straat is landbouwgrond volgens het gewestplan, maar toch zijn de aangrenzende percelen bebouwd, aan één kant een gerestaureerde hoeve, aan de andere kant een klassieke villa (die staan dus beide in landbouwgebied)

Aangezien mijn grondstuk 1 ha groot is met langs straatzijde een breedte van 200 lopende meter zou een omvorming tot bouwgrond van mij een relatief rijk man maken....nu is het voor een symbolische Eur verhuurd aan paardenliefhebbers.
Alle nutsvoorzieningen zijn aanwezig op mijn grondstuk. De straat werd vorig jaar volledig vernieuwd, inclusief de straatverlichting.

Ik kijk alleszins ook uit naar de mogelijke antwoorden die hier gaan komen....niettegenstaande mijn nuchtere realiteitszin.
In uw geval is de grond dan geel in plaats van groen ingekleurd op het gewestplan?

Reclame

asperger
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2016 13:38

Ja geel, de kleur van agrarisch gebied.
Maar er valt daar km in het rond geen enkele agrarische activiteit te bespeuren....
al sedert een paar decennia is de laatste landbouwer daar verdwenen.
Vijfendertig jaar geleden graasden er nog koeien op mijn weide.

Gelukkig grazen nu paarden mijn weide af en wordt ze verder onderhouden door paardenliefhebbers.
Zonder hen zou ik met een groot onderhoudsprobleem geplaagd zitten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”