Hallo,
We hebben een nieuwbouwappartement gekocht in november 2015. Bij de oplevering merkten we op dat 1 van de terrasdeuren (ze bevinden zich in het raamkozijn, het zijn dus eigenlijk grote ramen) niet volledig openging (sleepte over de vloer). Dit ging verholpen worden door de bouwheer.
De bouwheer probeerde dit in 1 van de maanden na aankoop te verhelpen door de deuren iets hoger te hangen. Bleek dat ze niet veel ruimte hadden om de deuren hoger te hangen zonder dat er regen zou kunnen binnenkomen. In ieder geval de deur werd iets hoger gehangen zodat de deur open kon. Op de plek waar de deur sleepte/vast kwam te zitten hing ze ongeveer 1 millimeter boven de vloer (dit contrasteert met andere terrasdeuren deuren die een ruimte van meer dan een centimeter boven de vloer overhouden). Een maand later was de deur wat gezakt (of was de vloer gestegen?) en kwam de deur alweer vast te zitten bij het openen. Een andere deur hangt ook maar 1 millimeter boven de vloer en ik verwacht dat die na verloop van tijd ook wel vast zal komen te zitten.
De oorzaak is nu duidelijk: de vloer is niet waterpas gelegd, waardoor er verschillen in hoogte van een centimeter kunnen optreden. Een propere oplossing van het probleem zonder het herleggen van de vloer lijkt er dus niet in te zitten.
Gezien deze problemen heb ik het gevoel dat ik te veel betaald heb voor het appartement (wie wil nu een appartement kopen waarvan de terrasdeuren niet goed opengaan?). Kan ik hiervoor een schadevergoeding vragen? Zo ja, welke weg moet hiervoor gevolgd worden? Er is vastgelegd tijdens het ondertekenen van de akte dat de terrasdeuren sleepten en dat dit nog verholpen moest worden. Dat de vloer de onderliggende oorzaak was had ik toen niet door...
Iets anders dat we ook opmerkten in het gebouw is de lift. De lift ziet eruit alsof het de lift van een oud gebouw is (kleine beschadigingen hier en daar). Ik begrijp niet dat zoiets geaccepteerd wordt door de syndicus. Kan hier iets aan gedaan worden zonder dat het een kost voor de bewoners wordt?
Ik ben in het algemeen helemaal niet tevreden over de kwaliteit het opgeleverde werk (raamkozijnen met stukken af of inkepingen in, krassen op de ramen, slechte plaatsing van de keuken). Pfff...