Wateroverlast door ophoging naastgelegen perceel

High_hills
Topic Starter

Wateroverlast door ophoging naastgelegen perceel

#1 , 01 jun 2016 23:43

Vorig jaar werd er naast ons een appartementsgebouw geplaatst.Hierbij is deze grond opgehoogd en ligt nu,op het hoogste punt,65 cm hoger dan ons eigendom.In de bouwplannen stond niets vermeld i.v.m. ophoging terrein.
Bij overvloedige regenval loopt het water van hiernaast door de houten schuttingen of vloeit langs de kieren van de betonnen palen naar ons waardoor ons terrein blank komt te staan.De muur van onze aanbouw staat volledig in het water.
De nieuwe schutting werd geplaatst door de eigenaar van de appartementen.Langs onze zijde zie je betonnen platen met daarop houten schuttingen.
Aan de andere kant liggen op enkele plaatsen de klinkers gelijk met het hout waardoor er ook geen stukje betonnen plaat meer overblijft om het water tegen te houden.
Welke stappen moet ik hier verder tegen ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 08 jun 2016 13:26

Dit is inderdaad niet toegelaten.
U dient de bouwheer per AS in gebreke te stellen. Krijg je hierop geen reactie zal je moeten dagvaardigen.

High_hills
Topic Starter

#3 , 09 jun 2016 09:01

Even wat bijkomende informatie.
Op de bouwaanvraag stond niets vermeld van terrreinophoging.
Ik ben de bouwplannen gaan bekijken en daarop kon men zien dat men het terrein maar maximum 30cm zou ophogen.

Reclame

mjers

#4 , 09 jun 2016 09:24

Even wat bijkomende informatie.
Op de bouwaanvraag stond niets vermeld van terrreinophoging.
Ik ben de bouwplannen gaan bekijken en daarop kon men zien dat men het terrein maar maximum 30cm zou ophogen.
Indien u hier nadelen van hebt (los van de wateroverlast) dan kan u met deze informatie naar de gemeente gaan.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jun 2016 10:50

Wat bedoel je met "los van de wateroverlast"? Is dit op zich geen reden genoeg voor de topic starter om klacht in te dienen? Zonder de ophoging, had hij immers geen wateroverlast gehad...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers

#6 , 09 jun 2016 11:02

Wat bedoel je met "los van de wateroverlast"? Is dit op zich geen reden genoeg voor de topic starter om klacht in te dienen? Zonder de ophoging, had hij immers geen wateroverlast gehad...
Klopt, maar als het gebouw effectief hoger staat dan op de bouwaanvraag is het onredelijke om te verwachten dat de gemeente de eigenaar gaat verplichten om het gehele appartement met X-aantal cm te laten zakken...
In het ergste geval zal die eigenaar een boete krijgen.

Het feit dat TS wateroverlast heeft door een verhoging van die grond is een burgerlijke aangelegenheid tussen hem en de eigenaar van het appartement.
Het is dan ook aan TS om hier juridische stappen voor te nemen. De gemeente zal dit niet doen voor hem.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jun 2016 11:14

Ah, OK, in die zin. Ik had het even verkeerd begrepen... Gemeente zal idd niet tussenkomen in de schade die TS ondervindt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

High_hills
Topic Starter

#8 , 09 jun 2016 21:51

De gemeente zal zich er inderdaad niet mee bemoeien.
Maar een klacht indienen (boete voor de eigenaar) zou in principe niet veel oplossen voor mij.Dan zou men heel het terrein moeten heraanleggen wat niet gaat gebeuren.

mjers

#9 , 09 jun 2016 21:53

De gemeente zal zich er inderdaad niet mee bemoeien.
Maar een klacht indienen (boete voor de eigenaar) zou in principe niet veel oplossen voor mij.Dan zou men heel het terrein moeten heraanleggen wat niet gaat gebeuren.
Inderdaad, een eerste stap is om die eigenaar op zijn plichten te wijzen en uw probleem uit te leggen.
Lost dit niets op dan zal je naar het vredegerecht moeten stappen.

Terug naar “Andere”