Parkeren aan achterzijde woning (bouwgrond)

Ultimio
Topic Starter

Parkeren aan achterzijde woning (bouwgrond)

#1 , 15 apr 2016 13:08

Onze woning omvat 2 aanpalende gronden. De grond aan onze achterzijde geeft uit aan een andere straat.
Dit is een bouwgrond die tussen 2 woningen ligt die perfect aansluit aan onze tuin.
Wij hebben hier onlangs kiezels op laten leggen om onze wagens hier te kunnen parkeren.
Maar blijkbaar mag dit niet van de gemeente en is er geen regularisatie mogelijk.

Heeft iemand dit ook al meegemaakt?
Is dit toch niet op een of andere manier in orde te krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 15 apr 2016 14:42

De gemeente heeft 5 jaar tijd om in te grijpen. Doen ze dit niet, dan is de zaak verjaart.

Dus u moet niets doen tot de gemeente dreigt met acties... En die 5 jaar overbruggen...

Ultimio
Topic Starter

#3 , 15 apr 2016 15:01

Bedankt voor dit snelle antwoord.
Gaan deze 5 jaar in vanaf moment dat het is aangelegd, of vanaf de eerste maal dat hierover een aangetekend schrijven is binnengekomen?
En eens deze 5 jaar zijn verstreken mag ik mij dus parkeren? Of mogen enkel de kiezels blijven...?

Reclame

mjers

#4 , 15 apr 2016 15:23

ik neem aan dat de gemeente nog niets ondernomen heeft?
Dus de 5 jaar loopt van het moment van aanleg.

Van het moment er een strafvordering is ingesteld (dus een pv is opgemaakt) begint de verjaring van 5 jaar opnieuw...

U mag er zich nu ook parkeren. het is aan de gemeente op juridisch stappen te nemen. Doen ze dit niet, dan parkeert u er gerust verder.
Laat het echter niet te ver komen. Dreigen ze met juridische stappen dan past u best aan volgens de voorgeschreven regels...

Het kan beide kanten op. Mijn ervaring leert mij dat de gemeente niet veel moeite doet om kleine bouwovertredingen aan te pakken.

Ultimio
Topic Starter

#5 , 15 apr 2016 16:08

Weer bedankt voor uw feedback!

Het aangetekend schrijven is jammerlijk (gisteren) toegekomen...

Ik zal dus nu (bang) afwachten op mogelijke verdere stappen van de gemeente.
Hopelijk komen deze er niet de komende 5 jaar. Al zijn veel gemeenten op zoek naar geld...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2016 22:27

Burgerlijke procedure met dwangsom € 50 of zo per dag met dwangmaatregel.
Strafprocedure wegens niet volgen wetgeving.

mava105

#7 , 21 apr 2016 09:12

Zal eigenlijk een bouwovertreding zijn. Kiezeltjes zomaar op een bouwgrond uitkieperen mag niet zonder toestemming. Later zijn die zeer moeilijk uit de grond te halen (bodemvervuiling) als er ooit toch gebouwd wordt.

Lanox

#8 , 21 apr 2016 09:25

TITEL 4. Vergunningenbeleid

HOOFDSTUK 2. VERGUNNINGSPLICHT

AFDELING 1. SOORTEN

Onderafdeling 1. Stedenbouwkundige vergunningsplicht

(opschrift gew. dec. 25/4/2014 (omgevingsvergunning). Nog niet in werking getreden en nog niet verwerkt in tekst)

Sectie 1. Vergunningsplichtige handelingen

Art. 4.2.1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:

een grond gewoonlijk gebruiken, aanleggen of inrichten voor:
a) het opslaan van gebruikte of afgedankte voertuigen, of van allerlei materialen, materieel of afval,
b) het parkeren van voertuigen, wagens of aanhangwagens,
c) het plaatsen van één of meer verplaatsbare constructies die voor bewoning kunnen worden gebruikt, in het bijzonder woonwagens, kampeerwagens, afgedankte voertuigen en tenten, met uitzondering van het kamperen op een vergund of van vergunning vrijgesteld openluchtrecreatief terrein in de zin van de decreet van 10 juli 2008 betreffende het toeristische logies;
U had hiervoor een vergunning moeten aanvragen (in de veronderstelling dat u ook eigenaar bent van deze bouwgrond).

mjers

#9 , 21 apr 2016 14:46

Weer bedankt voor uw feedback!

Het aangetekend schrijven is jammerlijk (gisteren) toegekomen...

Ik zal dus nu (bang) afwachten op mogelijke verdere stappen van de gemeente.
Hopelijk komen deze er niet de komende 5 jaar. Al zijn veel gemeenten op zoek naar geld...
ik ga er wel vanuit dat u eigenaar bent van die grond...?

Ultimio
Topic Starter

#10 , 09 mei 2016 07:50

Beste,

Mijn excuses voor de late feedback.

Ik ben effectief eigenaar van de grond.

We denken aan volgende argumentatie richting de gemeente:

1. sinds de jaren 50 is een deel van onze tuin verhard met kiezels (staat ook zo op de goedgekeurde bouwplannen)

2. De gronden naast onze parkeerplaatsen (nog steeds zichtbaar op Google Streetview) zijn nu bebouwd, maar hadden nog tot maart 2011 allemaal kiezels en werden allemaal gebruikt als parkeerplaatsen.

3. Vanaf de start van de bouw van het appartementsgebouw naast onze grond (net 1 maand en 5 jaar voor ontvangen aangetekend schrijven) is de volledige breedte van onze tuin in gebruik als staanplaats (noodgedwongen wegens grondwerken). We hebben dit echter sindsdien zo gelaten.

4. Onze grond is 1 perceel. Het achterste gedeelte is bijgevolg tuin (dat bouwgrond zou kunnen worden). Hier geldt een vrijstelling voor bouwaanvragen (De aanleg van een niet–overdekte constructie (siervijver, terras, zwembad,…) is vrijgesteld van vergunning tot maximaal 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin. Al bestaande niet overdekte constructies, zoals terrassen, siervijvers of zwembaden, moeten meegeteld worden bij de berekening van deze maximale oppervlakte. Strikt noodzakelijk toegangen en opritten worden niet meegeteld bij deze maximale oppervlakte.)

Ik weet wel niet de volgorde van argumenten, of ze allemaal relevant zijn...en waar best op gefocust wordt...

Mocht iemand van jullie dit weten, dan hoor ik dit graag.

groeten

Terug naar “Andere”