Wordt een niet reglementair geplaatst "licht" aanzien als een "zicht"? Of veranderd dat niets aan de zaak?
Concreet zegt het burgelijk wetboek dat een licht in een niet gemene muur die op de scheiding staat op de benedenverdieping op een minimale hoogte moet zitten van 2,6m, niet doorzichtig mag zijn, en moet voorzien zijn van traliewerk.
Er is een discussie over een bepaald raam. Is het nu een zicht of een licht. Het raam in kwestie heeft transparant glas, je kan er dus door kijken. Het zit een pak lager dan 260cm (eerder op 160 a 170cm), en het heeft geen traliewerk. De enige voorwaarde waardoor het eventueel als licht kan aanzien worden is dat het niet open kan.
Mijn inziens gaat het hier dus wel degelijk om een zicht, aangezien het niet aan de andere voorwaarden van een licht voldoet. Of zie ik dat verkeerd en gaat het weldegelijk om een licht aangezien het niet kan geopend worden, zij het dan niet reglementair geplaatst?
Ik besef maar al te goed dat dit enorm voor interpretatie vatbaar is... maar zou eens wat andere meningen willen horen.