Ik werd als energiedeskundige door een immokantoor gecontacteerd voor het opmaken van een energieprestatiecertificaat van een woning. Het EPC zou, zoals in het contract tussen het kantoor en de verkoper stond, betaald worden door het immokantoor. Het EPC werd door mij opgemaakt en afgeleverd op het immokantoor. Op zijn vraag kreeg de eigenaar een gehandtekende kopie. Bij het immokantoor wachtte men met de betaling van de factuur totdat de woning verkocht was. Aangezien na de periode van het contract met het immokantoor de woning niet verkocht was, heb ik van hen geen vergoeding ontvangen. Het immokantoor beweert dat zij moeilijk een certificaat kunnen betalen dat later na niet-verkoop door anderen zomaar wordt gebruikt. De eigenaar van de woning gebruikt nu de kopie van het door mij opgemaakte EPC bij de verkoop door een ander immokantoor. Aangezien de eigenaar van de woning het EPC nu gebruikt, heb ik gevraagd de opmaak van het certificaat door hem te laten vergoeden. In de reglementering voor EPC staat trouwens dat de verkoper van de woning het certificaat moet betalen en niet het immokantoor. De eigenaar weigert de betaling en verwijst bij mijn herinneringen voor het betalen van de factuur steeds naar het contract met het immokantoor die de woning eerst te koop stelde.
Ik heb nu de volgende vragen:
- wie moet nu de rekening betalen, het immokantoor die dit in het contract had opgenomen of de eigenaar (verkoper) van de woning. Volgens de reglementering moet dit steeds door de verkoper gebeuren.
- indien het immokantoor moet betalen, kan dan nog een betaling gevraagd worden na het verlopen van de periode van het contract.
- mag de eigenaar zomaar een niet-betaald EPC zomaar gebruiken en laten publiceren op een website van een immokantoor? Kan ik eisen dat dit verwijderd wordt van de website?
- wie is eigenaar van het certificaat als het nog niet betaald is? Is dat de persoon die het attest heeft gemaakt of is dat de eigenaar van de woning die het certificaat heeft ontvangen?