Vastgoed: privé of beroeps

AlphaTorn
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vastgoed: privé of beroeps

#1 , 02 mar 2016 19:44

Beste,

Ik ben een laatstejaars student in de richting Accountancy-Fiscaliteit. Voor onze bachelor proef moeten wij een scriptie maken over een zelfgekozen onderwerp. De titel van mijn eindwerk is “Vastgoed: privé of beroeps”. Ik zou graag willen onderzoeken wat het voordeligste is voor een particulier indien hij één of meerdere woningen in bezit heeft. Kan hij deze best aangeven en belasten in de personenbelasting of deze in een vennootschap steken zodat zij kunnen worden belast via de vennootschapsbelasting.

Zou het mogelijk zijn om hier over wat meer uitleg te krijgen? Of kunt u mij enkele goede, betrouwbare sites, boeken of tijdschriften adviseren?

Alvast bedankt!

Mvg,
Mathieu Vandenbulcke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 02 mar 2016 20:14

Een "neen" heb je en een "ja" kan je natuurlijk krijgen want wie niet waagt blijft eeuwig maagd. Je vraagt eigenlijk dat iemand bij manier van spreken je scriptie zou schrijven. Als laatstejaarsstudent fiscaliteit/Accounting zou je in staat moeten zijn dit zelf uit te vogelen. Google kan daarin ook je vriend zijn (maar niet vergeten om bronnen te vermelden)

Simpel : je startpunt is x€ privé kapitaal. je eindpunt is een vereffende vennootschap (of bvba) met verkochte huizen. De vraag is : in welk scenario hou je op't eind van de rit het meeste euro's over.

Suc6 ermee

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 mar 2016 06:40

Hangt er allemaal van af, op die vraag is geen éénduidig antwoord te geven. U zal inderdaad meerdere scenario moeten ontwikkelen en uitwerken op gebied van fiscaliteit, successie, kosten..... Maar het is uw werk, niet het onze.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

LeenW

#4 , 03 mar 2016 10:42

Er zijn hier meerdere constructies mogelijk, voor de volledigheid overloopt u ze best allemaal. Uw onderwerp is een uiteindelijk zeker ambitieus, maar ook zeer complex. Dat kan goed uitdraaien als u het goed aanpakt, maar als uw eerste vraag op internet is hoe u er aan moet beginnen, zie ik dit toch niet goed komen.

Enfin, om u toch ergens op weg te helpen: je moet al een eerste onderscheid maken tussen 1 à 2 huizen en meerdere huizen voor occasioneel of beroepsmatig. Uw particulier gaat geen particulier blijven. Een tweede onderscheid moet je maken tussen oude huizen en nieuwe huizen voor registratierechten vs. btw. In het laatste geval zit de particulier met terug te trekken btw op de oprichtingskosten, terwijl de vennootschap ook de btw op andere kosten kan terugvorderen.

Lanox

#5 , 03 mar 2016 11:47

Zou het mogelijk zijn om hier over wat meer uitleg te krijgen? Of kunt u mij enkele goede, betrouwbare sites, boeken of tijdschriften adviseren?
Had je die vraag niet beter gesteld voordat je een zelfgekozen onderwerp koos?

AlphaTorn
Topic Starter

#6 , 04 mar 2016 20:54

Bedankt voor al de reacties!

Voor de zekerheid zal ik erbij schrijven dat het niet mijn bedoeling is dat iemand mijn scriptie voor mij maakt. De bedoeling van mijn vraag of verzoek is gewoon om advies en extra informatie te krijgen, een gewaarschuwde man is er 2 waard! (In dit geval iemand die advies krijgt kan deze altijd in overweging nemen tot het verder verwerken van die info in zijn scriptie)

Ik zit nu vooral in de knoop met een oplossing te vinden voor die herbelegging en taxatievoorwaarde bij een verkoop van een vastgoed want ik kan men niet inbeelden dat vastgoedbedrijven/projectontwikkelaars geen adertje onder het gras hebben gevonden om toch hun winst te kunnen maximaliseren indien ze een gebouw aankopen direct verbouwen/renoveren en terug verkopen.
Ofwel doen ze dit via een maatschap dan hebben ze dat probleem niet.

Alvast bedankt voor de komende reacties!

mava105

#7 , 05 mar 2016 09:04

vastgoedbedrijven/projectontwikkelaars

Dat zijn toch bedrijven.

Ofwel doen ze dit via een maatschap dan hebben ze dat probleem niet.!

Terug naar “Andere”