Hallo,
Wij zouden aan onze woning in de zijtuin graag een carport plaatsen, hiervoor had ik gekeken naar het vrijstellingsbesluit, waarin staat dat je drie meter van de perceelgrens indien je dit wil optrekken zonder bouwvergunning. Daar ons huis zelf maar 3 meter van de perceelgrens verwijderd is, zou die carport dus sowieso dichter komen en niet onder dit vrijstellingsbesluit vallen.
In de stedenbouwkundige voorschriften van de wijk waar we wonen, staat er echter dat een carport in de zijtuin mag opgetrokken worden tot op de perceelgrens, mits dit aan de zijkant dicht is, in hout afgewerkt met bovenaan een opening.
Tijdens het grasduinen in die VCRO, meen ik echter gelezen te hebben dat stedenbouwkundige voorschriften enkel kunnen zorgen voor een verstrenging van de voorwaarden, maar ze deze niet kunnen overschrijven of versoepelen. (ik vind dat natuurlijk weer niet direct weer, maar klopt dit?)
Dus was ik van mening dat ik wel degelijk een bouwvergunning moest aanvragen. Hierop ben ik naar de stedenbouwkundige dienst gegaan van de gemeente om dit aan te vragen, maar daar zeiden ze me dat je dan weer GEEN bouwvergunning nodig hebt...
Dus mijn vraag is nu, wat klopt er? Moet ik een vergunning hebben of niet?
Mvg,
Jake