Mag landmeter tuin betreden zonder toestemming?

Adelante
Topic Starter

Mag landmeter tuin betreden zonder toestemming?

#1 , 02 mar 2016 11:11

Mijn excuses als deze vraag niet op de juist plaats staat...

Ik zie net dat er in onze tuin plots zo'n stok staat die door landmeters gebruikt wordt (met zo'n fluo oranje stuk bovenaan). Ik weet niet van wanneer deze er staat, het is me nu pas opgevallen en ik zie momenteel ook niemand rondlopen of metingen doen. Onze tuin is niet afgesloten, er staat enkel langs de achterkant en een stuk van de zijkant prikkeldraad van de weiden die eraan grenzen. Mijn vraag is nu of een landmeter (of wie het ook mag geweest zijn) zomaar onze tuin mag betreden zonder onze toestemming en die stok daar plaatsen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mar 2016 11:29

Een landmeter moet soms ook meetpunten uitzetten buiten het terrein dat hij moet opmeten. Dat weet hij niet vooraf. Als hij telkenmale toestemming dient te vragen aan de betreffend eigenaars, duurt zijn opdracht een veelvoud van de normale tijd. Zou jij graag een factuur ontvangen van een landmeter, waarin staat dat hij x uren verloren tijd dient aan te rekenen aan u als opdrachtgever omdat een buurman niet thuis was, en hij dus niet kon meten en/of moest wachten?
En als uw tuin niet is afgesloten.

sloeberken

#3 , 02 mar 2016 11:40

Landmeter is ook aan de wet gebonden, en mag zonder toelating andermans eigendom niet betreden. Zelfs de politie mag dit niet, of het moet in noodgevallen zijn.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 02 mar 2016 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Adelante
Topic Starter

#4 , 02 mar 2016 11:42

Ik vraag het alleen maar omdat dat ding bijna echt halverwege onze tuin staat (en het is een lange tuin) en een tuin toch nog altijd privé-eigendom is, dacht ik. Maar als 't mag, geen probleem dan. We zullen onze tuin dus beter moeten afsluiten ;-)

sloeberken

#5 , 02 mar 2016 12:35

Ik vraag het alleen maar omdat dat ding bijna echt halverwege onze tuin staat (en het is een lange tuin) en een tuin toch nog altijd privé-eigendom is, dacht ik. Maar als 't mag, geen probleem dan. We zullen onze tuin dus beter moeten afsluiten ;-)
Dat mag totaal niet zonder toelating.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#6 , 02 mar 2016 13:45

Mag inderdaad niet, de praktische uitleg van Mava is nog steeds ondergeschikt aan het wetboek. De landmeter moet telkens toestemming vragen.

pho450

#7 , 02 mar 2016 16:22

Zijn jullie er zeker van dat dit niet mag?
Persoonlijk lijkt het me logisch dat je niemands eigendom betreedt zonder toestemming, maar puur wettelijk?
Er zijn hier op het forum verschillende topics te vinden waarin gesteld wordt dat het betreden van een niet afgesloten eigendom geen misdrijf is.

Terug naar “Andere”