verkoop appartement

Frankske
Topic Starter

verkoop appartement

#1 , 16 feb 2016 15:24

Mijn echtgenote is volledige en enige eigenares van een appartement.
6 jaar geleden heeft mijn schoonmoeder haar eigendom verkocht en een schenking gedaan aan haar 3 dochters ( alledrie hetzelfde bedrag ).
Mijn echtgenote heeft toen een mondelinge afspraak gemaakt met haar moeder dat zij gratis in mijn echtgenote haar appartement mocht komen wonen. Geen huurcontract dus.
Wel betaalde mijn schoonmoeder jaarlijks het kadastraal inkomen en de onkosten voor het appartement ( zoals syndic, brandverzekering gebouw, enz ..) , de laatste 3 jaren heeft mijn echtgenote echter heel wat kosten gehad voor dit appartement , namelijk een nieuw dak , een nieuwe condensatieketel en volldeige aanpassing van de lift conform de nieuwe wetgeving , totaalbedrag : om en bij de 25000 euro !!!!!
Daarom werd "opnieuw" mondeling overeengekomen dat mijn schoonmoeder zou meehelpen om deze kosten een stukje te betalen, namelijk door een permanente opdracht ( overschrijving ) van een bedrag van 550 euro met de vermelding " gebruik" naar de rekening van mijn echtgenote.

Ondertussen is mijn schoonmoeder die nu 91 jaar oud is, sedert 3 weken opgenomen in het ziekenhuis, dienst geriartie , de dokter adviseert nu om haar te laten opnemen in een woonzorgcentrum.
Hierop zijn enorme tegenkantingen vanwege de 2 zusters van mijn echtgenote , zij willen haar , tegen he tadvies van de dokter )terug naar huis doen keren, het appartement van mijn echtgenote dus.

Mijn echtgenote is hier niet mee akkoord gezien de toestand van mijn schoonmoeder ( halfblind , halfdoof , kan niet meer voor zichzelf zorgen ) en mijn echtgenote heeft besloten om haar appartement te verkopen.
Bovendien wil mijn echtgenote zich ook onttrekken van alle verantwoordelijkheid voor gebeurlijke ongevallen MET en DOOR haar moeder veroorzaakt ( bvb brand in appartement , enz ... ) , kan zij dit ? zo ja , hoe en waar te registreren ?

Hierop krijgt mijn echtgenote allerhande bedreigingen vanwege haar 2 zusters ( schoonmoeder weet van de wereld niet meer ) dat zij haar apprtement niet MAG verkopen , enz ....

Wij willen dit appartement absoluut verkopen gezien dit voor ons eigenlijk alleen maar veel geld kost en gezien het feit dat de bewoonster ( schoonmoeder ) op medisch advies toch best naar een woonzorgcentrum zou gaan.

Vraag is nu , kan mijn vrouw haar appartement verkopen en bvb alle meubels van mijn schoonmoeder in een opslagplaats zetten voor zolang dit nodig mag blijken ?

Alvast dank voor enig advies.
Frank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 16 feb 2016 15:30

Tuurlijk kan dit. Het is toch jullie appartement. Het is te gek voor woorden dat haar zussen jullie gaan adviseren (eisen) wat jullie met jullie centen/eigendom moeten doen?

Zij hebben daar uiteraard niets over te zeggen. Indien je wil verkopen dan verkoop je.

Wat bedoel je met bedreigingen van haar zussen? Mogelijks is dit strafbaar...

Sperwer87

#3 , 16 feb 2016 15:36

Met permanent bedoel je elke maand het bedtag van 550 euro.

Beiden hebben gelijk. Gezien de situatie dat je schoonmoeder een huurster is mag zij gewoon terug naar dat appartement. Je vrouw mag ondertussen wel het appartement verkopen maar moet rekening houden met de wetgeving. Je mag dus voorbeeld niet zomaar naar binnen gaan om de boel leeg te halen.

Reclame

mjers

#4 , 16 feb 2016 16:01

Met permanent bedoel je elke maand het bedtag van 550 euro.

Beiden hebben gelijk. Gezien de situatie dat je schoonmoeder een huurster is mag zij gewoon terug naar dat appartement. Je vrouw mag ondertussen wel het appartement verkopen maar moet rekening houden met de wetgeving. Je mag dus voorbeeld niet zomaar naar binnen gaan om de boel leeg te halen.
"Beiden hebben gelijk"? Op wat baseer dat? Hoe kunnen die zussen nu gelijk hebben?
Denk in het vervolg best 2 keer na vooraleer je dergelijke uitspraken doet op een juridisch forum.

Als eigenaar heb je altijd het recht om uw eigendom te verkopen. De nieuwe eigenaars kopen dan simpelweg het huis met het huurcontract eraan gekoppeld. Als de opzegermijn van 6 maanden al niet zou verstreken zijn voor de effectieve verkoop...

Frankske
Topic Starter

#5 , 16 feb 2016 16:07

mjers : met bedreigingen bedoel ik dat ze dreigen naar een rechter te stappen als wij het zouden wagen het appartement te verkopen.
Ikzelf begrijp ook niet goed wat ze daar kunnen vertellen maar mijn echtgenote is wel degelijk bang .

Sperwer87 : het bedrag van 550 euro is toch geen huurgeld .... wel degelijk een tegemoetkoming voor alle kosten die we hebben ? en wat bedoel je met dat mijn vrouw haar appartement mag verkopen maar rekening moet houden met de wetgeving ?
Ik heb opgezocht op internet maar nergens kan ik informatie vinden omtrent een gelijkaardig scenario als dit.

Als ik het goed begrijp dan kan mijn vrouw haar appartemnt verkopen en moet de nieuwe eigenaar daar dan zijn plan mee trekken en zich houden aan de wetgeving, maar er is geen huurcontract ? waar moet de toekomstige eigenaar zich dan aan houden ? kan hij mijn schoonmoeder dan uit het appartement zetten ?

mjers

#6 , 16 feb 2016 16:15

mjers : met bedreigingen bedoel ik dat ze dreigen naar een rechter te stappen als wij het zouden wagen het appartement te verkopen.
Ikzelf begrijp ook niet goed wat ze daar kunnen vertellen maar mijn echtgenote is wel degelijk bang .

Sperwer87 : het bedrag van 550 euro is toch geen huurgeld .... wel degelijk een tegemoetkoming voor alle kosten die we hebben ? en wat bedoel je met dat mijn vrouw haar appartement mag verkopen maar rekening moet houden met de wetgeving ?
Ik heb opgezocht op internet maar nergens kan ik informatie vinden omtrent een gelijkaardig scenario als dit.

Als ik het goed begrijp dan kan mijn vrouw haar appartemnt verkopen en moet de nieuwe eigenaar daar dan zijn plan mee trekken en zich houden aan de wetgeving, maar er is geen huurcontract ? waar moet de toekomstige eigenaar zich dan aan houden ? kan hij mijn schoonmoeder dan uit het appartement zetten ?
Belachelijke bedreigingen, zij hebben geen enkele juridische grond om naar de rechter te stappen. De rechter zal hun aanvraag gewoon afwijzen.
Waarschijnlijk hebben die zussen een financiele motivatie en proberen ze jullie wat bang te maken. Zolang die vrouw in jullie appartement woont kost dit hen niets. Doen jullie haar naar een zorgcentrum is dit een ander verhaal uiteraard.
Blijven ze dergelijke bedreigingen uiten, dan kunnen jullie op jullie beurt klacht indienen wegens belaging. Dit zal dan wel een juridische grond hebben.

Wat sperwer bedoeld is dat er wel sprake is van een mondelinge huurovereenkomst. Zij woont in het appartement tegen een vergoeding die ze letterlijk "gebruik" noemt. Dit is hoe dan ook een huurovereenkomst en dus is de huurwet van toepassing. Stuur uw grootmoeder een AS, van het moment van de betekening gaat de opzegperiode van 6 maanden in gang. Dan moet de huurder in principe een andere woning vinden binnen een termijn van 6 maanden.

In de praktijk duurt een verkoop van een woning vaak langer dan 6 maanden. Dus dit zal wel geen probleem zijn.

In principe is het sinds 2007 verplicht een schriftelijke huurovereenkomst op te stellen. Hiervoor kunt u in het slechtste geval wel nog een boete voor krijgen.

Frankske
Topic Starter

#7 , 16 feb 2016 16:45

bedankt mjers voor de info, we zijn al wat wijzer geworden , we zullen straks een aangetekend schrijven klaarmaken , mijn vrouw voelt zich al wat meer op haar gemak.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 feb 2016 20:09

Wat sperwer bedoeld is dat er wel sprake is van een mondelinge huurovereenkomst. Zij woont in het appartement tegen een vergoeding die ze letterlijk "gebruik" noemt. Dit is hoe dan ook een huurovereenkomst en dus is de huurwet van toepassing. Stuur uw grootmoeder een AS, van het moment van de betekening gaat de opzegperiode van 6 maanden in gang. Dan moet de huurder in principe een andere woning vinden binnen een termijn van 6 maanden.
Misschien best uw advies uit post #4 zelf ook eens opvolgen.

Uit wat de TS hier neerschrijft heeft hij/zijn vrouw geen enkel voordeel om de grootmoeder een opzeg te geven. Enerzijds omdat het juridisch gewoonweg niet kan, tenzij voor eigen bewoning wat hier niet naar voren is gekomen, en anderzijds omdat de verkoop ook kan doorgaan als het pand verhuurd is.

Terug naar “Andere”