Bouwen op andermans grond

wijtwee
Topic Starter

Bouwen op andermans grond

#1 , 12 feb 2016 15:15

De nieuwe toekomstige buren van mijn broer zijn goed bezig.
Mijn broer heeft zich eerst verzet tegen hun bouwplannen. Ze willen nl 5 cm overbouwen en hun tuinafsluiting doortrekken, dus zodanig dat ze 5cmx50m grond van mijn broer "wegnemen".
Ze hebben dan toch hun plannen ingediend en de gemeente heeft duidelijk haar werk niet goed gedaan want de bouwvergunning is goedgekeurd. Aanplakking hangt uit. Broer verhaal gaan halen bij gemeente die toegaf dat ze "het niet gezien hadden".

Wat nu? Alleszins in beroep gaan bij de provincie maar haalt dat iets uit? Kan hij evt de gemeente zelf in gebreke stellen? Wat als die buren er gewoon aan beginnen en het toch doen?

Miserie hoor... als je op zo'n manier ergens wel gaan wonen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 12 feb 2016 15:21

vergunning is niet goedgekeurd... de aanvraag hangt enkel maar uit...?

Uw broer moet nu gewoon bezwaar indienen tegen de bouwplannen van de buren.

Niet te vlug panikeren.
Als hun huis effectief over de erfgrens komt zal dit onmogelijk kunnen vergund worden. Niemand kan bouwen op grond die niet van hen is. Zou nogal makkelijk zijn anders...

Als de buren effectief beginnen bouwen op de grond van uw broer, dan gaan ze dit simpelweg opnieuw mogen afbreken en de grond in z'n oorspronkelijke staat herstellen.

giserke

#3 , 12 feb 2016 15:27

Of dat stukje grond indien jij akkoord bent afkopen. In dit geval voor een redelijk gezonde prijs.

Reclame

mjers

#4 , 12 feb 2016 15:29

ik heb ook nog een lap bouwgrond liggen waar ik al jaren niet meer geweest ben. Straks staat er een huis op!!

Grapje natuurlijk, maar het maakt wel duidelijk hoe onterecht uw angsten zijn... Dus geen zorgen maken...

wijtwee
Topic Starter

#5 , 12 feb 2016 15:41

Als het uithangt is het vergund staat er nochtans...

roharro

#6 , 12 feb 2016 15:56

Het intrigeert me te weten hoe u kunt zien aan het bouwplan dat ze 5 cm op uw grond gaan bouwen.
Staat daar letterlijk op dat plan aangegeven dat ze vijf cm over de scheidingslijn gaan bouwen?
Het gaat dus over 0,25 vierkante meter in totaal indien het wordt doorgetrokken tot einde tuin.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wijtwee
Topic Starter

#7 , 12 feb 2016 16:45

Mijn broer weet het omdat de buren hun plannen eerst aan hem zijn komen voorleggen de muur komt er 5 cm over en daartegen moest isolatie komen langs de buitenkant wat dus ter hoogte van het platte dak wel meer is dan 5cm...

roharro

#8 , 12 feb 2016 16:50

Ik vermoed zo dat die muur een gemene muur vormt.
In dat geval is het mogelijkerwijze niet abnormaal.
Een en ander hangt af van het type muur en zijn samenstelling.

De technische (hedendaagse) details en toegestane varianten ken ik evenwel niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”