Goede avond,
Ik hoop dat de categorie van dit topic correct is, hoewel ik sterk twijfel tussen deze categorie en die van vennootschapsrecht. Gelieve te corrigeren indien nodig.
2 jaar geleden geleden hebben mijn vriendin en ik een onroerend goed verworven via aankoop van een deel van de aandelen van een recreatiedomein aan de kust. Dit domein omvat een 30-tal huisjes, elk vertegenwoordigd door een bepaald aantal aandelen.
Wegens uitbreiding van ons gezin zijn we echter op zoek gegaan naar een grotere woonst en hebben we het huisje in het domein te koop gezet. Niet veel later heeft een koppel ons gecontacteerd om hun interesse te tonen. Na enkele dagen zijn we de prijs en datum overdracht overeengekomen. Aangezien ze zelf de verkoop van hun huis aan het finaliseren waren, hebben we ongeveer een maand geleden een aankoopbelofte opgesteld die getekend is door beide partijen. Bij niet-naleving van de termijn/prijs, zouden we gerechtigd zijn om een verbrekingsvergoeding van 10% te eisen.
Enkele weken zijn reeds voorbij maar vandaag krijg ik een telefoontje van de kopers dat ze twijfels hebben. Dit kwam als een grote schok voor ons. Ik wil hen echter nog niet op stang jagen en dreigen met het contract.
Mijn vraag is de volgende: in hoeverre is een aankoopbelofte bindend wanneer het gaat om aankoop (overdracht) van aandelen?
Alvast vriendelijk bedankt!