Verkoop 1 appartement uit gezamenlijke blok van 3

Geoffrey0405
Topic Starter

Verkoop 1 appartement uit gezamenlijke blok van 3

#1 , 21 jan 2016 11:55

Even kort de situatie schetsen.

Mijn vader zit momenteel met een probleem aangaande een appartementsblok. Bij de dood van zijn ouders is er een appartementsblok met 3 appartementen over gegaan naar de 3 kinderen. Echter is dit nooit opgesplitst geweest en zijn de 3 kinderen (mijn vader, nonkel, tante) nog steeds gezamenlijk eigenaar van het gehele gebouw.

Mijn tante heeft echter enkele maanden geleden komen melden dat zij in geldnood verkeert en dus haar deel wil verkopen. Aangezien mijn vader en mijn nonkel toch al iets ouder zijn hebben zij geen behoefte om het appartement van haar te kopen, maar zij willen wel hun deel behouden door bijvoorbeeld het gebouw op te splitsen en ieders 1 appartement toe te kennen.
Na enkele bezoeken aan de notaris heeft mijn vader nog steeds geen concreet antwoord wat nu de beste/goedkoopste oplossing is om 1 van de 3 appartementen te kunnen verkopen en welke kosten er nu juist bij komen kijken.

De vragen waarmee hij nu dus nog zit:

- Welke kosten komen er bij kijken om het gebouw op te splitsen zodat 1 van de 3 appartementen kan verkocht worden? (vb. Notariskosten?, Registratiekosten?, schatter?, ...)
- Hoe kunnen de appartementen verdeeld worden? (Iedereen voor 1/3 eigenaar van elke appartement?, ieders zijn eigen appartement?)
- Indien er geen overeenkomst is in de verdeling van de kosten kan mijn tante dan mijn vader en nonkel boycotten en zeggen dat het gehele gebouw verkocht moet worden?

Alvast bedankt om dit even te bekijken!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 21 jan 2016 13:08

Bij een erfenis worden elk van de drie kinderen voor 1/3 eigenaar van het ganse blok.
Als een eigenaar zijn deel wenst zal er een onderlinge overeenkomst nodig zijn, of moet de zaak verdeeld worden door de rechtbank.

http://www.standaard.be/cnt/dst25032003_091
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro

#3 , 21 jan 2016 13:21

Ofwel kopen uw vader en nonkel het derde deel over van tante, ofwel alles verkopen en opbrengst delen.
Uw tante kan dat laatste gewoonweg eisen én bekomen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

roharro

#4 , 21 jan 2016 13:30

Ofwel kopen uw vader en nonkel het derde deel over van tante, ofwel alles verkopen en opbrengst delen.
Uw tante kan dat laatste gewoonweg eisen én bekomen!

Ze kunnen uw tante uitkopen, daarna opdelen en vervolgens één appartement verkopen. In die volgorde want tante zal wel niet in de extra kosten willen delen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”