Ondergrondse hoogspanningskabel in tuin. Opzeg overeenkomst

SIDFVAN
Topic Starter

Ondergrondse hoogspanningskabel in tuin. Opzeg overeenkomst

#1 , 17 nov 2015 16:53

Beste,

Ik heb een woning gekocht waar een ongrondse hoogspanningskabel in de tuin ligt.
Bij deze woning hoort een overeenkomst met EBES om deze kabel te plaatsen tegen een bepaalde vergoeding voor een termijn van 30 jaar en stilzwijgend te verlengen hierna voor telkens 3 jaar.

Nu is het mijn opzet om deze overeenkomst op te zeggen , staat duidelijk in de overeenkomst dat dit mogelijk is, omdat ik afsluiting wil plaatsen net boven deze kabel en ik het sowieso niet leuk vind dat deze kabel zo dicht rondom mijn huis ligt terwijl er rondom mijn huis akkers liggen.

Ik heb een aangetekend schrijven gestuurd naar Eandis om het contract op te zeggen.

Antwoord van Eandis :
Deze ondergrondse hoogspanningskabel kan niet zomaar weggenomen worden.
Wij wensen jullie graag uit te nodigen om te zoeken naar een oplossing zodat jullie afsluiting kan geplaatst worden.
...

Ik vermoed dat als ik het contract heb opgezegd Eandis verplicht kan worden deze kabel te verwijderen.

Iemand ervaring met deze materie ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
SIDFVAN
Topic Starter

#2 , 01 dec 2015 10:54

niemand enige ervaring in deze materie ?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 dec 2015 11:55

Mogelijk probeert Eandis met dit antwoord om de termijn voor opzegging te laten passeren. Als in uw contract staat dat opzeggen mogelijk is bij het einde van elke 3 jaar, dan is dit zo. Het is dan aan Eandis om een oplossing te zoeken om de kabel te herleggen. Wanneer loopt de huidige drie-jarige periode juist af?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

k.b.

#4 , 01 dec 2015 12:07

Het is inderdaad uw recht deze overeenkomst op te zeggen ...
Daarna is den eandis aan zet om een oplossing te zoeken voor hun probleem ...

Maar ik vermoed dat deze werken een aardig kostenplaatje zullen hebben voor de netbeheerder en deze dus in eerste instantie wil bekijken of er een compromis mogelijk is ...

Ik kan hun standput wel begrijpen ... vermoedelijk ligt de kabel immers voldoende diep om het plaatsen van een afsluiting niet in het gedrang te brengen ...

k.b.

Gebruiker21

#5 , 01 dec 2015 13:21

Maar ik vermoed dat deze werken een aardig kostenplaatje zullen hebben voor de netbeheerder en deze dus in eerste instantie wil bekijken of er een compromis mogelijk is ...
Topic starter kan bijvorobeeld aan eandis voorstellen dat zij de omheining zetten op hun kosten (zodat de kabel bij de werken zeker niet geraakt wordt ;) ), en dat de topic starter daarna een volgende periode stilzwijgend zal verlengen.

Binnen drie jaar het contract misschien eens herbekijken en de "huurprijs" van uw grond wat omhoog drijven. ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

SIDFVAN
Topic Starter

#6 , 09 dec 2015 09:21

Eandis nodigt mij uit om voor een oplossing te zoeken, eerst willen ze intern vergaderen met de directie (22dec). Eens zien wat hieruit komt.
Het einde van de driejarige periode is feb 2017

De kabel ligt maar op 70 cm diep. Niet diep genoeg om zomaar de palen te slaan.Eandis heeft gevraagd om voorlopig geen omheining te plaatsen wegens te hoog risico. Ik heb toegegeven om hun interne vergadering af te wachten , en gevraagd om hun enkele voorstellen te doen om de kabel te verleggen zodat hij niet zo dicht bij de woning passeert (er is immers akker genoeg rond mijn woning, weliswaar niet in mijn bezit) en een oplossing zodat de omheining kan geplaatst worden.

Afwachten tot 22 december dus, wordt vervolgd ....

Gebruiker21

#7 , 10 dec 2015 09:30

SIDFVAN, wat zou voor jou de ideale situatie zijn? Dat de kabel gewoon van uw grond is (ook geen maandelijkse inkomsten meer), of dat de kabel blijft liggen, maar dat wel uw omheining geplaats kan worden? Dit maakt immers een wezenlijk verschil in de strategie die je zal moeten hanteren tijdens onderhandelingen.

In het eerste geval is het immers simpel: je laat hen weten dat ze tot februari 2017 tijd hebben om de kabel te herleggen (tijd genoeg, zou ik zo denken). In het tweede geval kan je proberen zoveel mogelijk uit de brand te slepen: omheining door Eandis laten zetten op hun kosten, bijvoorbeeld, of voor de volgende periode een hogere maandelijkse vergoeding vragen door de last die je hebt (je kan immers in je tuin zo goed als niets doen waarbij je 70cm de grond in moet. Boomje planten is bijvoorbeeld uitgesloten, dus)...

Terug naar “Andere”