Het schatten van een woning

Joriswouters
Topic Starter

Het schatten van een woning

#1 , 04 nov 2015 13:15

Mijn vraag is simpel. Wie mag een woning of appartement schatten?
Moet deze persoon hiervoor een opleiding hebben gevolgd? Moet deze een diploma of attest hiervoor hebben?
En zo ja, waar staat beschreven in de wetgeving dat hij/zij dan dit diploma attest moet behaald hebben?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 04 nov 2015 13:37

iedereen mag een woning schatten. Dat is niet meer of niet minder dan een waarde toekennen aan de woning. Bankiers doen dit, notarissen doen dit, immokantoren doen dit. Maar bij wijze van spreken mogen ook huisvrouwen, dokters of groenwerkers dat doen. Je geeft zelf de waarde aan een schatting zoals je dat zelf wil.

Onderzoek heeft aangetoond dat schattingen zo onnauwkeurig gebeuren, dat je sowieso best er niet teveel op vertrouwt als je jezelf enkel door 1 schatting zou laten leiden.
http://www.test-aankoop.be/action/pers% ... en-profeet

Joriswouters
Topic Starter

#3 , 04 nov 2015 14:13

Alvast bedankt voor uw bericht. Dus ik zou dit voor mijn eigen woning zelf kunnen en mogen doen.

Reclame

Meeboo

#4 , 04 nov 2015 14:14

als u uw huis verkoopt plakt u er toch ook zelf een waarde op.

waarom wil u die schatting gebruiken?

Xenophon

#5 , 04 nov 2015 14:25

Alvast bedankt voor uw bericht. Dus ik zou dit voor mijn eigen woning zelf kunnen en mogen doen.
Kunnen, ja, aangezien er geen bijzondere kunde of kwalificatie voor vereist is. Mogen ook. Alleen zal er waarschijnlijk protest te horen zijn van andere partijen indien eea gebeurt n.a.v. bv een echtscheiding of een erfenis.

Maar indien u louter uw eigen woning verkoopt en er een prijs wil op plakken: doe gerust, niemand verplicht u om daarvoor een expert aan te stellen. Surf een uurtje rond op immosites om de prijzen uit uw buurt en het aanbod te vergelijken met uw woning en u beschikt over een goede startpositie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Joriswouters
Topic Starter

#6 , 04 nov 2015 14:44

als u uw huis verkoopt plakt u er toch ook zelf een waarde op.

waarom wil u die schatting gebruiken?
Voor een onafhankelijk advies nog op te vragen.

Terug naar “Andere”