weigering opname vergunningenregister

Yves Roovers
Topic Starter

weigering opname vergunningenregister

#1 , 31 okt 2015 19:15

Situatie:
In 1978 werd een werkplaats verbouwd naar woonst + café.
Hierbij werden geen stabiliteitswerken uitgevoerd.

Resultaat van onze aanvraag tot opname in het vergunningenregister:
Het gebouw zelf werd ondertussen opgenomen met vermelding "weerlegbaar vermoeden van vergunning".
De functiewijziging/verbouwing werd verworpen.

De gemeente argumenteert:
-Niettegenstaande de funktiewijziging op zich toen nog niet vergunningsplichtig was, waren de hiervoor uitgevoerde werken wél vergunningsplichtig.
-De functiewijziging/verbouwing werd uitgevoerd na de invoering van het gewestplan in 1977.

Mijn vraag:
Moeten de werken wel als vergunningsplichtig beschouwd worden?
Rekening houdende met volgende:
1/Het besluit van de Vlaamse regering 16 juli 2010 tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is, dat in artikel 3.1., 4° bepaalt dat vrijgesteld zijn van een stedenbouwkundige vergunning:
“4° binnenverbouwingen zonder stabiliteitswerken
Deze regel geldt wanneer er geen vergunningsplichtige functiewijziging werd doorgevoerd.
2/De functiewijziging was op het moment van de verbouwing niet vergunningsplichtig.
3/Sinds 1 mei 2000 (Besluit van 14 april 2000) is de functiewijziging wél vergunningsplichtig

Mag men in dit verband de wet van 16 juli 2010 retroactief toepassen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS

#2 , 31 okt 2015 19:47

Ik ga het aan andere forumleden overlaten om u de wetgeving te tonen hieromtrent. Maar volgens mij moet u de wetgeving geldende in 1978 opzoeken hierover, en niet die van 2010 retroactief zien. Andere forumleden zullen u wel beter weten informeren.

Yves Roovers
Topic Starter

#3 , 02 nov 2015 10:00

Onderstaand documentje had ik reeds gevonden op internet, waarin een aantal aspecten worden verduidelijkt.
Opgelet: Dit gaat NIET over mijn zaak:
http://websites.whoman.be/immowillems/d ... vocaat.PDF

Reclame

Terug naar “Andere”