Ik ben eigenaar van een duplex-appartement in een gebouw op de eerste verdieping. Ik heb geen garage of tuin.
Recent heb ik van de Infrabel een stuk grond kunnen huren net tegenover ons gebouw. Op deze grond stond tot 2010 een station. Toendertijd huurde ik een garage in dit station, samen met en stuk grond. Na afbraak van het station kon ik het gehele stuk grond huren maar heb niets meer om tuingerief op te slaan en zou daarom een tuinhuis willen van ongeveer 20 tot 25 m² voor tuingerief en fietsen. Nu huur ik een metalen garagebox maar die is op ruime afstand van ons appartement. De grond is gelegen in woonuitbreidingsgebied maar is onaantrekkelijk voor woningbouw. Hij ligt namelijk tussen de spoorweg en een weg en heeft een diepte van 12m tussen de greppel van de spoorweg en de straat. Verder lis de eerste 4 meter vanaf de straat van de gemeente waardoor de diepte dus afneemt tot 8m. De breedte bedraagt echter ongeveer 50m. Kortom voor mij ideaal om een tuin aan te leggen en waar mijn zoontje kan spelen.
Volgens het kontrakt van Infrabel mag ik van hen een tuinhuis zetten. Na navraag bij de gemeente blijkt echter dat de meldingsplicht niet van toepassing is wegens geen tuin. Dus dacht ik een vergunning aan te vragen en nam daarom kontakt op met een architekt. Deze nam kontakt op met de gemeente maar een vergunning aanvragen gaat ook niet wegens "geen bijgebouw zonder hoofdgebouw". En een hoofdgebouw is woning met permanente bewoning.
Ziet er iemand een mogelijkheid om op een wettelijke manier toch een tuinhuis, berging of wat dan ook waar ik mijn spullen kan bergen zonder kans op diefstal. Tevens wat zijn de consequenties indien ik toch een tuinhuis zou zetten?