heraanleg en verharding van een priveweg

tvd@agp.be
Topic Starter

heraanleg en verharding van een priveweg

#1 , 23 sep 2015 17:03

Ik wens over mijn eigendom een oude niet verhard en enkele jaren geleden dichtgeploegde toegangsweg opnieuw te openen en op een waterdoorlatende wijze te verharden. Er ligt momenteel een andere niet verharde weg over andere private eigendommen naar dezelfde woning. De staat van die weg is echter zeer slecht waardoor bij regenweer de toegang tot de woning met de auto of ander vervoer onmogelijk is. Ik wens die bestaande niet verharde weg niet op mijn kosten in te richten en heb ook geen akkoord van de eigenaars dit te doen. De gemeente weigert echter een vergunning af te leveren om die heraanleg over mijn eigendom uit te voeren. De her te openen weg staat nochtans op het gewestplan en op de atlas der buurtwegen. De gemeente blijft weigeren omdat er volgens hen een toegangsweg bestaat en de her aan te leggen weg een insnede in het landschap vormt. Het gaat over agrarisch waardevol gebied.
Bestaat er jurisprudentie waarin gezegd wordt dat een weg in vergelijkbare omstandigheden (op volle eigendom) wel mag heropend en verhard worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 23 sep 2015 17:56

Niet dat ik weet. U kan wel in beroep bij de provincie (en uiteindelijk bij het gewest), maar tenzij de gemeente grove fouten heeft gemaakt, bevestigen zij meestal de weigering.

roharro

#3 , 23 sep 2015 18:10

Waarom zou u op uw eigendom geen weg mogen aanleggen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Turaki

#4 , 23 sep 2015 19:18

Voorwaarden voor het mogen aanleggen van een oprit:
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... mbadvijver

roharro

#5 , 23 sep 2015 19:49

Ik denk niet dat het aanleggen van een verharde weg van de rand van het perceel tot aan het huis vergunning behoeft.
Mijn buikgevoel zegt me dat er bij TS meer aan de hand is, bijv. dat zijn plannen ook een invloed hebben buiten de grenzen van zijn eigen perceel.
Hij spreekt immers van "toegangsweg".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#6 , 23 sep 2015 21:31

Volgens de bepalingen heeft hij wel een vergunning nodig, daar hij reeds een toegang heeft. Enkel de strikt noodzakelijke toegangen zijn vrijgesteld, en de gemeente meent duidelijk dat dit er geen is.

tira00

#7 , 23 sep 2015 22:04

Als de weg in de Atlas der buurtwegen staat ingeschreven is het een openbare weg (voetwegen of buurtwegen) .
Die kunnen gerust over privé eigendommen lopen en allerlei breedtes hebben.
De gemeente is verplicht om ze te onderhouden en open te houden, zolang ze in de Atlas staan.
Maar in veel gevallen doen ze er niks aan.
Om ze af te schaffen moet de gemeente eerst een heel procedure volgen.
Misschien krijgt u hier antwoord op uw vragen:
http://www.tragewegen.be/nl/ik-heb-een- ... h&theme=41

Terug naar “Andere”