Bouwen tegen gevel

bob57004
Topic Starter

Bouwen tegen gevel

#1 , 04 aug 2015 15:07

In 1986 kocht ik het huis van mijn grootouders naast een bestaand schooltje,dit schooltje is reeds lang gesloten en het gebouw en de grond zijn verkocht aan de Vlaamse huisvestigingsmaatschappij Dewaco in Aalst die in het bestaande schooltje 5 appartementen zou maken en langs mijn kant tegen mijn zijgevel nog een aparte blok voor 3 appartementen zou zetten.Nu is mijn probleem dat er in mijn zijgevel reeds toen ik dit aankocht een venster van ongeveer 1m bij 1/2m is.Dit raampje was er denk al verschillende jaren want toen ik als klein kind op bezoek kwam was dat raampje er al(ben nu 58 jaar).Ik weet wel niet of dit raampje voorzien op de bouwplannen van mijn grootouders.N u is mijn vraag of de firma Dewaco zo maar tegen mijn gevel kan aan bouwen en het venstertje kan dichtmaken waardoor ik veel lichtinval in mijn living.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2015 15:53

Ga eerst een zie op de bouwdienst van uw gemeente of dat raampje wel gegund was. Ik denk van niet, en daarom zal de aannemer het mogen dichtbouwen. Gemeenten zullen nooit een vergunning geven voor het maken van een raam in een (al of niet) gemene muur

Turaki

#3 , 04 aug 2015 21:30

Een raam of opening maken in de gemene muur mag mits toelating van de buur (art 675 BW). Aangezien deze ramen er al geruime tijd steken zonder bezwaar van de toenmalige buur, kan men er van uit gaan dat deze op zijn minst stilzwijgend toelating heeft gegeven, en dit raam er wel degelijk mag zijn.

Betreffende het dichtmaken van het raam echter, vind ik enkel een verwijzing terug naar een uitspraak van cassatie op 14/2/1889 (dus al eventjes geleden), die stelt dat men ten allen tijde kan eisen om ramen toe te maken, teneinde tegen de muur aan te kunnen bouwen.
Misschien toch maar eens bij uw notaris gaan luisteren, deze kan u hopelijk nauwkeurigere informatie bezorgen.

Reclame

Terug naar “Andere”