Volledig mee eens.Klimop zijn geen overhangende takken, maar een klim- en kruipplant die nieuwe wortels maakt. Alles wat in uw tuin wortelt mag U volgens mij vernietigen indien U dat wenst.
Klimop is geen boom die volgens de regels moet gesnoeid worden.
Natuurlijk mag je je buur manen om te snoeien maar dat helpt niet veel.Hmmm, dus pas wanneer de klimop helemaal tot op de grond zit en daar wortel begint te schieten, mag men er iets aan dien door het zelf te vernietigen? En daarvoor mag men de buur zelfs niet aanmanen om het te onderhouden/snoeien? Of vat ik jullie mening totaal verkeerd op? Het enige dat ik kan bedenken is dat jullie de hechtwortels zien als wortels, maar dan zit u toch wel fout denk ik...
Ik ben wel goed op de hoogte van klimop hoor, dus uw uitleg leert me niets bij. Maar de uitspraak om het zelf te vernietigen lijkt me dan pas te gelden eenmaal de klimop op de grond is beginnen wortel schieten. Want daarvoor zijn die hechtwortels nog geen groeiwortels. Als dat de juridische uitweg is, dan lijkt me dat lang wachten en mogelijks zelf nog eens klachten van de buur omdat dit de klimop van de buur ook kan hebben vernietigd.Natuurlijk mag je je buur manen om te snoeien maar dat helpt niet veel.Hmmm, dus pas wanneer de klimop helemaal tot op de grond zit en daar wortel begint te schieten, mag men er iets aan dien door het zelf te vernietigen? En daarvoor mag men de buur zelfs niet aanmanen om het te onderhouden/snoeien? Of vat ik jullie mening totaal verkeerd op? Het enige dat ik kan bedenken is dat jullie de hechtwortels zien als wortels, maar dan zit u toch wel fout denk ik...
Ik heb mijn klimop verwijderd. De buur had de uitlopers van (mijn - afgeknipte) klimop laten staan. Nu komen de uitlopers van de buur door mijn afscheiding gekropen. Wiens klimop is dat dan?
bij klimop heb je zowel hechtingswortels, maar leg je die op de grond dan wortelt de plant zich daar gewoon zelf. Het is zelfs voldoende om een afgesneden klimoptak in de grond te steken.... et voilà je hebt terug een gewortelde klimopplant.
Idem dito met vb. kamperfoelieranken die door de afscheiding glippen. Moet ik dan aan de buurman vragen om deze te komen afknippen? ik knip die gewoon zelf.
De (soms overhangende) treurberk daarentegen, daarvoor vraag ik aan de buurman om de overhangende takken te verwijdern.
Trouwens, de 50cm regelgeving ivm klimop heeft enkel zin als het over een gaaswerk wordt aangebracht. 50cm afstand voor een klimoprank duurt ongeveer twee weken en dan is die één meter lang.
en de klimop groeit aan de kant van de buurman? of die groeit aan uw eigen kant?Hier gaat het niet over gewoon een afscheiding waar het door groeit, maar een muur van 10 meter lang en 3,5-4 meter hoog. Daar groeit klimop niet door, tenzij het voegwerk zo slecht is dat het verbrokkelt en gaten vertoond, maar dan lijkt er me een mogelijk probleem te zijn met veiligheid van die muur.
Met hier bedoelde ik de situatie van TS, mijn excuses voor de onduidelijkheid hierover. Wat ik opmaak uit de uitleg hier is dat de klimop aan de kant van de buren groeit, maar dus intussen over de rand van de muur komt zodat die erover begint te hangen. En dat zorgt in de herfst voor overlast voor TS. Dus vraagt die wat hij kan doen. Gezien dit een juridisch forum is, denk ik dat hij de juridisch correcte weg wilt weten. Wat u voorstelt is de klimop vernietigen omdat u van mening bent dat door het vormen van hechtwortels (veronderstel ik, want u spreekt van nieuwe wortels, maar gewone wortels komen pas wanneer die helemaal overheen de muur is gegroeid en de grond raken). Ik reageer erop dat ik betwijfel dat wel correct is, en dat dat in mijn ogen zelfs mogelijks zelf een juridische tegenprocedure kan opleveren indien daardoor de klimop aan de buur zijn kant is beschadigd/vernietigd.en de klimop groeit aan de kant van de buurman? of die groeit aan uw eigen kant?Hier gaat het niet over gewoon een afscheiding waar het door groeit, maar een muur van 10 meter lang en 3,5-4 meter hoog. Daar groeit klimop niet door, tenzij het voegwerk zo slecht is dat het verbrokkelt en gaten vertoond, maar dan lijkt er me een mogelijk probleem te zijn met veiligheid van die muur.