Isolatie

Bennoah
Topic Starter

Isolatie

#1 , 29 mei 2015 21:33

Mijn vriend en ik hebben enkele maanden geleden een bouwgrond gekocht. Het is een halfopen woning. Op ons perceel staat een oud krot op het gedeelte dat onze tuin wordt. Onze woning komt vooraan aan de straat te liggen. Onze buren waar we moeten tegenbouwen, wonen in een huis van 1910. Ze vertelden ons in maart dat ze van plan waren, als wij begonnen te bouwen, om hun huis te isoleren.

Deze week zagen wij echter dat langs het huis van de buren een heel sleuf gegraven was. Onze bouwgrond is afgesloten met een omheining en de poort is steeds op slot dus onze buren klimmen gewoon over de draad met hun materiaal. Vandaag weer gaan kijken. Onze buren zijn blijkbaar hun gevel aan het isoleren, via onze bouwgrond. Ze isoleren de buitenkant op ons stuk grond, ongeveer 15cm dik. Wij willen op de scheiding beginnen te bouwen (want het is een HOB) en nu moeten wij al vijftien centimeter opschuiven omdat zij op ons stuk isolatie plaatsen.

Omdat het huis van de buren zo oud is, gaan wij aan hun kant met snelbouwsteen onze eigen muur aan die kant bouwen, zodat wij onafhankelijk staan van onze buren.

1. Kunnen wij eisen dat zij hun stuk isolatie dat al staat terug afbreken?
2. Mogen zij zomaar op onze eigendom komen en putten beginnen graven? Zonder toestemming en zonder zelfs iets te laten weten...

Mijn vriend en ik willen niet meteen ruzie gaan maken met onze nieuwe buren maar we kunnen zelf ook absoluut niet lachen met deze situatie.
Staan we recht in onze schoenen of gaan onze buren volledig in overtreding?

Alvast bedankt voor de antwoorden
Shana

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 mei 2015 21:40

welke isolatie-techniek wordt er gebruikt?

Bennoah
Topic Starter

#3 , 29 mei 2015 21:46

Ik ken er niet veel van. Het lijkt op een soort piepschuim dat tegen de muur wordt gezet en daarover is een laag cement gedaan. Momenteel is het nog maar tot 1m hoog gedaan.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2015 21:50

Buren hebben wel ladderrecht .
http://www.seniorennet.be/Pages/Nieuws/ ... php?ID=177" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar dat wil niet zeggen dat ze over uw grond isolatie mogen aanbrengen nog dat ze daar putten mogen graven.
Uiteindelijk hangt het af van waar uw grond begint en hoe de funderingen liggen.
En u bouwt daar tegen aan?
Is de muur van de buren 'over te nemen' in de akte.
Bespreek de zaak al eens met uw notaris en architect.

Bennoah
Topic Starter

#5 , 29 mei 2015 21:58

Het zijn beide halfopen woningen. Hun muur is gemeenschappelijk maar omdat hij zo oud is en er ook al gaten in zitten, gaan wij aan de kant dan de buren onze eigen muur zetten (snelbouw) en nemen wij de muur van de buren niet over. De buren weten dit ook. Langs onze kant steken nog geen funderingen omdat wij pas volgend jaar in maart starten met onze bouw.
Ik weet ook dat de buren ladderrecht hebben maar wij wisten van niets en ik neem ook aan dat ladderrecht dient om bv herstellingswerken te doen aan hun eigendom waar ze anders niet aanraken of om bomen te snoeien.
Als zij hun muur willen isoleren, vind ik ten eerste dat ze dat op hun eigen perceel moeten doen (dus langs de binnenkant tenzij ik juridisch verplicht ben van een stuk af te geven voor hun isolatie). En ten tweede dat ze op zijn minst kunnen laten weten/vragen dat ze op onze bouwgrond gaan komen om klusjes uit te voeren en sleuven graven.
Dus mogen zij op onze eigendom hun isolatie aanbrengen (isolatie is over de perceelsgrens)?

Franciscus

#6 , 29 mei 2015 22:26

Ze kunnen dat niet op uw grond of over uw grond want op die plaats had uw isolatie of muur gekomen en dan best terug isolatie en dan binnenmuur.
Dit is zoals het nu lijkt een bouwovertreding en kan u politie die zijn bevoegd vaststellingen laten doen.
Een politieofficier heeft de bevoegdheid om de werken stop te laten zetten en de werf te verzegelen.

Langs de andere kant gezien op uw grond wordt dat ook uw eigendom ( recht van natrekking) en u hoeft niets te betalen want het wordt van u gezien op uw grond.
Als u al een architect hebt kan u die morgen misschien wel bereiken.

Bennoah
Topic Starter

#7 , 29 mei 2015 22:36

Bedankt voor de antwoorden, nu kennen we al iets meer van onze rechten en plichten.

We gaan met een bouwfirma werken maar zijn nog aan het zoeken dewelke en gaan ook via de bouwfirma een architect nemen. We gaan morgen wel langs de buren en hen duidelijk zeggen dat wij niet opgezet zijn met de uitgevoerde werken. Hopelijk komen we er zonder ruzie uit.

mava105

#8 , 30 mei 2015 08:55

Een ladderrecht moet men VRAGEN , en niet zomaar nemen. Hen zo ooit, in naam van mijn werkgever, een procedure voor de vrederechter verloren, omdat we het niet braafjes hadden gevraagd aan de buur.
Indien de buur 15 cm van uw grond heft ingenomen, zou ik alvast beginnen met het per aangetekende brief in gebreke te stellen, en indien geen reactie binnen de X dagen, klacht neerleggen wegens bouwovertreding en diefstal van bouwgrond.
Het natuurlijk ook mogelijk dat buurman maar een voorlopige oplossing voor zijn isolatie uitvoert die hij terug zal afbreken als jullie bouwen.
Spreek hem er alvast even op aan. Hij kan natuurlijk ook die 15 cm grond van u overkopen, met alle kosten die hieraan verbonden zijn (landmeter, notaris)

BrechtS

#9 , 30 mei 2015 12:14

Eerst en vooral: hadden de buren duidelijk gemaakt dat ze bij het bij-isoleren van de woning, ook de wachtmuur zouden aanpakken?
Heeft u hen dan al dan niet toestemming gegeven?
Was dit allemaal mondeling of via mail of dergelijke?
Indien bij mail bevestigd dat u toelaat of gedoogd (het dus niet verbieden) dat ze hun huis bij-isoleren (al dan niet met de vermelding van bij-isoleren van de wachtmuur) zal het moeilijker zijn dan als het mondeling zonder enige vorm van toestemming is aangekondigd (want dat laatste is woord tegen woord).
Volgens mij ligt de bewijslast echter in het kamp van de buren, dus moet u zich er geen zorgen over maken.
Trouwens, hoe ging de muur worden opgericht? Tegen hun wachtmuur, of met een al dan niet geïsoleerde spouw? Als je een spouw had voorzien, kan je de geste doen dat jullie beide de helft betalen om die spouw te isoleren. Zij zullen in hun gat gebeten zijn dat ze hun EPS isolatie (dus piepschuim) moeten verwijderen die ze habben gekocht. Was de muur er tegen voorzien, dan zal de isolatie zeker verwijdert dienen te worden en zal er geen mogelijke geste zijn waardoor de buur goed zal vloeken en eventueel dreigen. Tenzij u natuurlijk de geste doet dat u indien plaatse een kleine spouw voorziet (3-4 cm) die u isoleert (na-isoleren met inblaastechnologie lijkt me nog een slimme zet). U verliest niet veel ruimte, buren hebben hun isolatie moeten verwijderen maar hebben dan toch iets van isolatie.

Ik denk dat de kans groot is dat de burensituatie zich kan verzuren door dit voorval. Probeer dus iets te regelen met de buur. Bijkomen: met de juiste isolatie, zit men met een zeer goede geluidsbarrière tussen jullie twee. De isolatie waarde maakt dan voor u niet veel uit, bij de buur zal dat wel zijn omdat hun oude wachtmuur bij het na-isoleren van hun woning een koudebrug zal vormen (als ze langs buiten bij-isoleren natuurlijk). Ik stel dus voor dat u hen duidelijk maakt dat het niet mag/kan en proberen te zoeken naar een oplossing. Zal het best zijn kijkend naar de toekomst.

Bennoah
Topic Starter

#10 , 30 mei 2015 15:12

We zijn net bij de buren langsgeweest. Ze hebben dit nu tijdelijk zo geïsoleerd (zonder iets te vragen) en zeiden dat het hun idee was dat wij later de isolatie afbreken om onze muur te bouwen. Blijkbaar hebben ze erg veel last van water. We zijn nu mondeling overeen gekomen dat de isolatie kan blijven staan tot de aanvang van onze bouw maar hebben hen ook wel gezegd dat ze de volgende keer op voorhand toestemming moeten vragen om werken uit te voeren van op ons terrein. Degene die de werken uitvoerde heeft hen gezegd dat deze isolatie makkelijk te verwijderen is dus ik hoop voor hen dat die persoon gelijk heeft.

Bennoah
Topic Starter

#11 , 30 mei 2015 15:15

Eerst en vooral: hadden de buren duidelijk gemaakt dat ze bij het bij-isoleren van de woning, ook de wachtmuur zouden aanpakken? Ze hebben inderdaad gezegd dat het over de wachtmuur ging. Wij hebben toen gezegd dat het nieuwe huis daar komt te staan dus dat isoleren eigenlijk overbodig is omdat wij er tegenaan bouwen
Heeft u hen dan al dan niet toestemming gegeven? ->We hebben geen toestemming gegeven
Was dit allemaal mondeling of via mail of dergelijke?mondeling
Indien bij mail bevestigd dat u toelaat of gedoogd (het dus niet verbieden) dat ze hun huis bij-isoleren (al dan niet met de vermelding van bij-isoleren van de wachtmuur) zal het moeilijker zijn dan als het mondeling zonder enige vorm van toestemming is aangekondigd (want dat laatste is woord tegen woord).
Volgens mij ligt de bewijslast echter in het kamp van de buren, dus moet u zich er geen zorgen over maken.
Trouwens, hoe ging de muur worden opgericht? Tegen hun wachtmuur, of met een al dan niet geïsoleerde spouw? Als je een spouw had voorzien, kan je de geste doen dat jullie beide de helft betalen om die spouw te isoleren. Zij zullen in hun gat gebeten zijn dat ze hun EPS isolatie (dus piepschuim) moeten verwijderen die ze habben gekocht. Was de muur er tegen voorzien, dan zal de isolatie zeker verwijdert dienen te worden en zal er geen mogelijke geste zijn waardoor de buur goed zal vloeken en eventueel dreigen. Tenzij u natuurlijk de geste doet dat u indien plaatse een kleine spouw voorziet (3-4 cm) die u isoleert (na-isoleren met inblaastechnologie lijkt me nog een slimme zet). U verliest niet veel ruimte, buren hebben hun isolatie moeten verwijderen maar hebben dan toch iets van isolatie. Er wordt een nieuwe muur in snelbouw aan de kant van de buren gezet.

Ik denk dat de kans groot is dat de burensituatie zich kan verzuren door dit voorval. Probeer dus iets te regelen met de buur. Bijkomen: met de juiste isolatie, zit men met een zeer goede geluidsbarrière tussen jullie twee. De isolatie waarde maakt dan voor u niet veel uit, bij de buur zal dat wel zijn omdat hun oude wachtmuur bij het na-isoleren van hun woning een koudebrug zal vormen (als ze langs buiten bij-isoleren natuurlijk). Ik stel dus voor dat u hen duidelijk maakt dat het niet mag/kan en proberen te zoeken naar een oplossing. Zal het best zijn kijkend naar de toekomst.

BrechtS

#12 , 30 mei 2015 15:23

Dat weet ik dat er een nieuwe muur wordt geplaatst, de vraag is of er ruimte is voorzien voor isolatie (vooral geluidsisolatie) waarbij dan eventueel kan gezocht worden naar een thermisch isolerende variant van de geluidsisolatie als de buren van plan zijn om hun woning langs buiten te isoleren om een sterke koudebrug te vermijden. Maar blijkbaar is het niet de bedoeling hier, dus is de vraag niet meer relevant. Volgens mij is het dan ook opgelost nu?
EPS was allessinds een zeer goede keuze van hen op vlak van water buiten houden. De manier van plaatsing is verlijming als ik me niet vergis, en geen idee hoe makkelijk dat er af raakt zonder veel vuilresten (ik ken EPS niet, maar weet dat het een soort piepschuim is en piepschuim kennende brokkelt dat snel in kleine stukjes).

Bennoah
Topic Starter

#13 , 30 mei 2015 19:17

Bedankt voor alle hulp!

Terug naar “Andere”