beste,
volgende situatie doet zich voor betreffende een verdeling van eigendommen onder familie.
2 broers kopen een stuk grond bij verdeling binnen de familie over van hun vader, deze grond bestaat uit 3 kadastrale loten (X,Y en Z). in 2011 krijgen wij een eerste ontwerp van de notaris waarin enkel sprake is van lot X en Y. dit wordt rechtgezet en in 2012 laten wij een ontwerp van 2012 met vermelding van X,Y en Z verlijden bij de notaris, dit ontwerp van 2012 wordt voorgelezen met vermelding dus van XYZ, er worden echter tijdens het voorlezen nog enkele opmerking gemaakt en er dienen nog enkele toevoegingen te gebeuren waar mee de notaris op het einde van de voorlezing met de akte naar zijn secretariaat gaat om deze wijzigingen te laten toevoegen, waarna alle aanwezigen de akte met wijzigingen ondertekenen zonder opnieuw volledig te lezen (dit was al gebeurd). anderhalf jaar later constateren wij echter dat ons vader nog steeds de onroerende voorheffing op zijn naam voor grond Z ontvangt. bij controle van de officiële akte blijkt dat inderdaad perceel Z niet is opgenomen in de neergelegde akte.
wij konden hieruit enkel concluderen dat er bij het toevoegen van de wijzigingen door het secretariaat van de notaris een fout gemaakt is (volgens ons hebben zij deze wijzigingen aan de foute akte van 2011 toegevoegd waarin perceel Z niet was opgenomen, menselijke fout is perfect mogelijk). na lang aandringen heeft de notaris toegestemd dat er mss wel een fout is gemaakt bij hen en dat zij deze gaan rechtzetten door een nieuwe akte, ondertussen werkte de medewerker die de wijzigingen genoteerd had daar niet meer. we zijn ondertussen al meer dan 1 jaar verder en na heel wat beleefde beloftes zijn we nu zover dat we bijna een nieuw ontwerp gaan mogen ontvangen.
Mijn vraag nu echter is of iemand weet of dit niet eenvoudiger kan, kan de notaris niet gewoon naar (ik weet niet exact waar) maar een bevoegde instantie gaan waar de aktes worden neergelegd om te zeggen van 'kijk, er is een menselijke vergissing gebeurd, er is een nr vergeten...', kortom de hele situatie uitleggen en een rechtzetting doen. zonder dat wij met de ganse familie opnieuw een hele akte dienen te gaan ondertekenen, want hierbij stel ik mij de vraag welke datum van neerlegging van tel zou zijn indien er bvb met ons vader iets zou gebeuren naar successierechten toe? de eerste akte is ondertussen al 3 jaar verleden. de rechtzetting zal spreken op nu; ik veronderstel dat dit ook hierop gevolgen zal hebben. wij hebben 3 jaar terug wel alle kosten en registraties voor de 3 percelen xyz betaald. de notaris is wel bereid de kosten van de nieuwe akte op zich te nemen, dus dit is het probleem niet.
iemand die ons hier kan adviseren of weet waar ik het correcte advies kan bekomen aangezien het vertrouwen in deze notaris (na een jaar van beloftes) toch wat zoek is?
dank bij voorbaat.