Situatie:
Moeder in rusthuis opgenomen,is dementerend, ouderlijke woning staat sinds 1 jaar leeg.
Moeder is weduwe, heeft volledig vruchtgebruik van het huis en is voor 1/4e eigenaar. Er zijn 6 (volwassen) kinderen, waarvan 1 kind onder voorlopige bewindvoering staat. Deze 6 kinderen zijn allen mede-eigenaar van het huis.
Ik ben mede-eigenaar, ik zou graag hebben dat de woning verkocht wordt vooraleer deze volledig in verval geraakt. Verhuren is geen optie.
1 mede-eigenaar gaat enkel akkoord met een verkoop op voorwaarde dat hij nadien uit onverdeeldheid kan treden.
Dit niet enkel voor de waarde van de verkoop, maar ook voor de tegoeden die sinds overlijden van vader op een rekening geblokkeerd staan, en waarvan moeder het vruchtgebruik heeft en de kinderen naakte eigenaar zijn.
3 vragen:
- heeft diegene die uit onverdeeldheid wil treden, hier onze toestemming voor nodig ? Ik dacht dat enkel toestemming van vruchtgebruiker nodig is om uit onverdeeldheid te treden ? In dit geval moeder (of haar toekomstige bewindvoerder) ?
- kan moeder enkel voor de verkoop van het huis en afkoop vruchtgebruik tijdelijk onder bewind geplaatst worden ? Andere financiële verrichtingen gebeuren in alle openheid door 1 van de dochters.
- kan het 'uit onverdeeldheid treden' van 1 kind, nadelige gevolgen hebben voor de andere kinderen ?