uit onverdeeldheid treden na verkoop ouderlijke woning

ean
Topic Starter

uit onverdeeldheid treden na verkoop ouderlijke woning

#1 , 21 mar 2015 17:06

Situatie:
Moeder in rusthuis opgenomen,is dementerend, ouderlijke woning staat sinds 1 jaar leeg.
Moeder is weduwe, heeft volledig vruchtgebruik van het huis en is voor 1/4e eigenaar. Er zijn 6 (volwassen) kinderen, waarvan 1 kind onder voorlopige bewindvoering staat. Deze 6 kinderen zijn allen mede-eigenaar van het huis.

Ik ben mede-eigenaar, ik zou graag hebben dat de woning verkocht wordt vooraleer deze volledig in verval geraakt. Verhuren is geen optie.

1 mede-eigenaar gaat enkel akkoord met een verkoop op voorwaarde dat hij nadien uit onverdeeldheid kan treden.
Dit niet enkel voor de waarde van de verkoop, maar ook voor de tegoeden die sinds overlijden van vader op een rekening geblokkeerd staan, en waarvan moeder het vruchtgebruik heeft en de kinderen naakte eigenaar zijn.

3 vragen:
- heeft diegene die uit onverdeeldheid wil treden, hier onze toestemming voor nodig ? Ik dacht dat enkel toestemming van vruchtgebruiker nodig is om uit onverdeeldheid te treden ? In dit geval moeder (of haar toekomstige bewindvoerder) ?
- kan moeder enkel voor de verkoop van het huis en afkoop vruchtgebruik tijdelijk onder bewind geplaatst worden ? Andere financiële verrichtingen gebeuren in alle openheid door 1 van de dochters.
- kan het 'uit onverdeeldheid treden' van 1 kind, nadelige gevolgen hebben voor de andere kinderen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 mar 2015 18:25

1) neen, niemand kan verplicht worden om in onverdeeldheid te blijven
2) neen, gaat niet selectief
3) neen, want hij kan nooit meer krijgen dan waar hij recht op heeft
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ean
Topic Starter

#3 , 22 mar 2015 11:39

bedankt voor je antwoord !
Toch nog een bijkomende vraag: in de nalatenschap van vader zit ook een effectenrekening met 5 kinderen als titularis (excl kind dat onder bewindvoering staat).
Kan voor deze rekening ook uit onverdeeldheid getreden worden zonder akkoord van de anderen ?
Hoe zit dit dan met het vruchtgebruik ?

Reclame

wanton

#4 , 22 mar 2015 21:21

Op dit moment is er geen onverdeeldheid, niet in het huis noch de effectenrekening. Moeder alleen kan beslissen of de woning verkocht wordt. Bij verkoop zal iedereen het bedrag bekomen dat overeenkomt met zijn aandeel in de woning. Moeder dient bovendien vergoed te worden voor haar vruchtgebruik. Dit is wel de aanbevolen optie voor de woning.

Bij die effectenrekening zal waarschijnlijk moeder ook een vruchtgebruik hebben. Dit kan vereffend worden indien alle betrokkenen akkoord gaan, volgens de bestaande waardebepaling van het vruchtgebruik.
Heeft u al met een notaris gesproken? Ik dacht van niet!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ean
Topic Starter

#5 , 23 mar 2015 08:43

dank voor je antwoord.
Moeder kan niet meer zelf beslissen over de woning, ze is dement. Ze zal dus onder bewind moeten geplaatst worden als we verlangen dat de woning verkocht wordt vooraleer de woning vervalt en dus niets meer waard is (zonevreemde woning).
Uiteraard moet ze vergoed worden voor haar vruchtgebruik indien het bedrag van de verkoop 'verdeeld' wordt. Het was in eerste instantie de bedoeling om dit geld op een onverdeelde rekening te plaatsen, zodat de intrest aan haar kan toekomen.
Eén van de kinderen wil enkel tekenen voor akkoord voor de verkoop van de woning, als hij nadien voor ALLES uit onverdeeldheid kan treden. Voor mij geen probleem voor wat betreft de gewone rekeningen, maar hij wil dus ook die effectenrekening laten vereffenen. Als ik u goed begrijp, Wanton, dan moeten de andere 'eigenaars' van deze effectenrekening, dan ook hun aandeel hierin vereffenen én bijdragen voor het vruchtgebruik ?
Afspraak met notaris is gepland, maar ik wil mezelf van te voren toch al wat informeren aangaande een aantal basisbegrippen, zodat ik bij de notaris gerichte vragen kan stellen.

ean
Topic Starter

#6 , 16 apr 2015 12:39

ondertussen afspraak met notaris gehad:
1. uit onverdeeldheid treden voor onroerend goed kan inderdaad niet indien dit goed 'belast' is met vruchtgebruik. Ofwel doet moeder afstand van vruchtgebruik (maar dit wil ík niet). Ofwel woning verkopen (met toestemming van moeder), dit bedrag op onverdeelde rekening zetten (kinderen naakte eigendom, vruchtgebruik voor moeder), en dan uit onverdeeldheid treden en vruchtgebruik vergoeden.
2. kan inderdaad niet selectief. Andere mogelijkheid: moeder geeft iemand van de kinderen (1 of meerdere kinderen) volmacht om in haar naam de verkoop af te handelen. In families waar communicatie moeilijk verloopt, wordt dit afgeraden, maar valt bij ons toch wel te overwegen omdat er al een bewindvoerder is die 'meekijkt'. Extra bewindvoerder aanstellen voor moeder was notaris geen voorstander van zolang moeder nog heldere momenten heeft. Extra bewindvoerder aanstellen kost tijd en geld...
3. inderdaad geen probleem voor de gewone spaarrekeningen en bedrag ná verkoop van woning. Effectenrekening: moet bij de bank nagevraagd worden of enkel het deel van 1 kind hieruit kan gehaald worden en of de rest kan blijven. Ik wil mijn deel van die effecten nu niet verkopen. Ik heb het geld van die effecten nu niet nodig, en ik wil dus nu ook niet betalen voor afkoop van het vruchtgebruik. Stel dat mijn deel 10 000 euro is, vruchtgebruik is 8% (moeder > 80 jaar), dan 'kost' me dat toch 800 euro...

Terug naar “Andere”