Onteigeningsprocedure starten

natha
Topic Starter

Onteigeningsprocedure starten

#1 , 19 mar 2015 21:30

Mijn grootouders huis wordt al jaren bedreigd om onteigend te worden. Onteigeningsprocedure was nog niet gestart
De gemeente heeft getracht het huis eerst minnelijk te koop. Eerste schatting van de schatter (gemeentontvanger) was een lachertje. Schatting zonder het huis te bezichtigen
Mijn grootouders hebben dan een advocaat onder de arm genomen en een schatter. Schatting kwam uiteraard veel hoger uit. Ook de extra kosten die vergoed dienen te worden bij een onteigening werden opgelijst.
Uiteindelijk heeft de gemeente ne vijf jaar een tweede schatting laten maken die ongeveer 50% hoger ligt dan hun eerste schatting en die heel dicht bij de schatting van onze schatter lag.
Advocaten van de gemeente en mijn grootouders zijn in onderhandeling om tot een minnelijke schikking te komen. Grotuders waren akkoord met het bod waar enkel de waarde+wederbeleggingsvergoeding werd aangeboden gezien ze hun oude dag in rust willen doorbrengen en dit hoofdstuk eindelijk willen afsluiten. Ook werd de afweging gemaakt van de extra advocaten kosten versus extra vergoedingen die ze niet vergoed krijgen nu, maar indien procedure opgestart wordt ze de gemeente deze wel dienen te betalen.
Alle andere kosten (verhuisvergoeding, geschiktwaarde, schattingskosten, inrichtingskosten,.... ) werden niet in het bod opgenomen van de gemeente
Grootouders gingen akkoord gaan als ze max. een jaar nog in hun woning konden blijven wonen tegen een kosteloze vergoeding zodat ze de nodige tijds hebben om een huis te kunnen kopen . De gemeente wil nu hier wel een vergoeding voor van duizende eur die van het bod zal afgetrokken worden (er wordt geen rekening mee gehouden of ze er al dan niet echt een jaar gaan wonen want hoe sneller een huis hoe sneller ze weg zijn) . Uiteraard gaan ze hier niet mee akkoord.
Deze zaak sleept al meer dan vijf jaar aan zonder de onteigeningsprocedure te starten Nu dreigen ze er mee deze in april op te starten en zeggen ze dat bij een uiteindelijke beslissing mijn ouders op 2 a 4 weken uit hun huis kunnen gezet worden is dit correct? Snap het eigenlijk niet goed dat ze dit willen doen aangezien het hun veel meer gaat kosten want dan gaan ze alle kosten (verhuisvergoeding, geschiktwaarde, schattingskosten, inrichtingskosten,.... ) wel moeten vergoeden....
Mijn groootyouders kunnen niet zoeken vooraleer ze de prijs weten van hun huis en over het geld beschikken. Hoe kan men op 2 a 4 weken een ander huis vinden?
De advocaat van de gemeente heeft zelf onze advocaat telefonisch gecontacteerd en heeft zelf gezegd dat de gemeente zeer onredelijk is. Onze advocaat mag niet met de gemeente zelf praten gezien we in minnenlijke schikking zitten , enkel met de advocaat van de gemeente. ALs de onteigeningsprocedure toch gestart word... hoe lang duurt het gemiddeld dat hier een uitspraak in is. Kosten advocaat lopen nu al op meer dan 30000 EUR zonder rechtzaak.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2015 11:15

De gemeente heeft getracht het huis eerst minnelijk te koop. Eerste schatting van de schatter (gemeentontvanger) was een lachertje. Schatting zonder het huis te bezichtigen
Waarom zouden ze het huis moeten bezoeken? De gemeente is meer dan waarschijnlijk niet van plan er te gaan wonen of burelen in te richten, maar om de woning af te breken. Wat voor nut heeft dan een bezichtiging. De schatting gaat dan enkel om het volume van de woning en niet om de inrichting, het aantal kamers of het comfort. Dat kan hun geen barst schelen.
Heb al dikwijls meegemaakt dat mensen die teveel willen van een onteigening, uiteindelijk aan het korstte eind trekken. Een minnelijke regeling is steeds de beste werkwijze. Liggen het onteigeningsvoorstel en de gewenste prijs nu werkelijk zo ver uit elkaar? Eigenaars geven dikwijls een overwaardering aan hun woning. Bij een procedure is het een externe deskundige die de waarde zal bepalen, op basis van het KI en vergelijkbare panden in de buurt, en dat kan dikwijls erg tegenvallen.

http://www.mow.vlaanderen.be/bemiddelaa ... oeding.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

natha
Topic Starter

#3 , 20 mar 2015 15:59

De gemeente moet het huis bezoeken om de waarde te bepalen. T is niet omdat ze het gaan afbreken dat ze een schatting kunnen maken op basis van KI . Comfort en inrichting hebben een invloed op de waarde.Als gans u huis bij wijze van spreken afwerkt is met marmer en goud zal dat een invloed hebben op de waarde, denk ik.

Hun eerste schatting door de ontvanger lag 50% lager dan de tweede die ze hebben uitgevoerd. Toen zijn ze wel ter plaatste komen kijken. Het ligt in lijn met de waarde van de schatter die wij hebben aangesteld (kosten zoals erhuisvergoeding, geschiktwaarde, schattingskosten, inrichtingskosten,.... ) buiten beschouwing te laten.
Wij willen niet liever dan dit in ter minnen te regelen.

Wij willen enkel een eerlijke prijs! We waren bijna tot een akkoord gekomen maar de gemeente wil nu huur vragen tot mijn grootouders eruit zijn terwijl zij hun eigenlijk niet wil compenseren om hen uit hun huis te zetten. Vind u dit fair? Bij een onteigeningsprocedure dienen volgende kosten ook betaald te worden verhuisvergoeding, geschiktwaarde, schattingskosten, inrichtingskosten,.... die mijn grootouders nu willen laten vallen om van al dienen zever af te zijn. Uiteindelijk zet de gemeente u met de rug tegen de muur. Gemeente heeft geen geld hebben ze in verschillende briefwisselingen ook aangehaald! Waarom beginnen ze dan toch aan die onteigeningen.... Dat ze geen geld hebben maakt onze rekening niet!

Reclame

Terug naar “Andere”