Mijn grootouders huis wordt al jaren bedreigd om onteigend te worden. Onteigeningsprocedure was nog niet gestart
De gemeente heeft getracht het huis eerst minnelijk te koop. Eerste schatting van de schatter (gemeentontvanger) was een lachertje. Schatting zonder het huis te bezichtigen
Mijn grootouders hebben dan een advocaat onder de arm genomen en een schatter. Schatting kwam uiteraard veel hoger uit. Ook de extra kosten die vergoed dienen te worden bij een onteigening werden opgelijst.
Uiteindelijk heeft de gemeente ne vijf jaar een tweede schatting laten maken die ongeveer 50% hoger ligt dan hun eerste schatting en die heel dicht bij de schatting van onze schatter lag.
Advocaten van de gemeente en mijn grootouders zijn in onderhandeling om tot een minnelijke schikking te komen. Grotuders waren akkoord met het bod waar enkel de waarde+wederbeleggingsvergoeding werd aangeboden gezien ze hun oude dag in rust willen doorbrengen en dit hoofdstuk eindelijk willen afsluiten. Ook werd de afweging gemaakt van de extra advocaten kosten versus extra vergoedingen die ze niet vergoed krijgen nu, maar indien procedure opgestart wordt ze de gemeente deze wel dienen te betalen.
Alle andere kosten (verhuisvergoeding, geschiktwaarde, schattingskosten, inrichtingskosten,.... ) werden niet in het bod opgenomen van de gemeente
Grootouders gingen akkoord gaan als ze max. een jaar nog in hun woning konden blijven wonen tegen een kosteloze vergoeding zodat ze de nodige tijds hebben om een huis te kunnen kopen . De gemeente wil nu hier wel een vergoeding voor van duizende eur die van het bod zal afgetrokken worden (er wordt geen rekening mee gehouden of ze er al dan niet echt een jaar gaan wonen want hoe sneller een huis hoe sneller ze weg zijn) . Uiteraard gaan ze hier niet mee akkoord.
Deze zaak sleept al meer dan vijf jaar aan zonder de onteigeningsprocedure te starten Nu dreigen ze er mee deze in april op te starten en zeggen ze dat bij een uiteindelijke beslissing mijn ouders op 2 a 4 weken uit hun huis kunnen gezet worden is dit correct? Snap het eigenlijk niet goed dat ze dit willen doen aangezien het hun veel meer gaat kosten want dan gaan ze alle kosten (verhuisvergoeding, geschiktwaarde, schattingskosten, inrichtingskosten,.... ) wel moeten vergoeden....
Mijn groootyouders kunnen niet zoeken vooraleer ze de prijs weten van hun huis en over het geld beschikken. Hoe kan men op 2 a 4 weken een ander huis vinden?
De advocaat van de gemeente heeft zelf onze advocaat telefonisch gecontacteerd en heeft zelf gezegd dat de gemeente zeer onredelijk is. Onze advocaat mag niet met de gemeente zelf praten gezien we in minnenlijke schikking zitten , enkel met de advocaat van de gemeente. ALs de onteigeningsprocedure toch gestart word... hoe lang duurt het gemiddeld dat hier een uitspraak in is. Kosten advocaat lopen nu al op meer dan 30000 EUR zonder rechtzaak.