Webshop - Thuiswinkel

YoeriVdM
Topic Starter

Webshop - Thuiswinkel

#1 , 26 jan 2015 09:31

Hey,

Wij hebben reeds 2 jaar een webshop waarbij er ook regelmatig mensen aan huis komen om kleding af te halen en/of te passen vooraleer aan te kopen. Om dit toch enigszins te scheiden van onze privé (wat tonogtoe niet het geval was) hebben we beslist onze garage om te bouwen tot een kleine winkelruimte. Volgens de architect is hiervoor géén vergunning vereist daar we minder dan 90 dagen per jaar "open" zijn. Zo zijn we 'vrij' open op zaterdag en de eerste zondag van de maand wat maakt dat we 64 dagen open zijn per jaar. Verder kunnen mensen op afspraak komen wanneer ze wensen (en wij thuis zijn). De hoofdfunctie (woonfunctie) van ons huis blijft en voor de winkel dienen we geen stedebouwkundige vergunning te hebben.

Nu vroeg ik me af (naderen de opening) of we voor deze activiteit andere wettelijke verplichtingen hebben? Is dit een 'handelspand' of woning?
De oppervlakte bedraagt 22m² van de totale 228m² bewoonbare oppervlakte. Het is dus puur een extra 'service' naar onze webshop klanten die in de omgeving wonen.

Met wat moeten we nog rekening houden om met alles wettelijk in orde te zijn?
Hier is zeer weinig info van te vinden verder ....

Gr
Y.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jan 2015 09:36

U garage is nu een handels pand, waar je de eventuele gemeente belastingen zal moeten voor betalen.

Ik hoop dat het je eigendom is waar je de zaak vestigt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

YoeriVdM
Topic Starter

#3 , 26 jan 2015 09:42

Ja, dit is onze eigendom.
Dan gaan we toch best eens bij de gemeente langsgaan.

Reclame

Terug naar “Andere”