Wij staan op het punt een huis te kopen in agrarisch gebied. Het huis is een dertigtal jaar oud en zouden we renoveren.
Daarnaast staat er ook een bijgebouw (+/- 40m2) net voor het huis waar de garages in zijn. Zowel het huis als het bijgebouw zijn vergund.
Nu zouden we in de achtertuin nog een bijgebouw willen zetten van ongeveer 25 m2 om als tuinhuis/hobbyruimte te gebruiken. aangezien we geen landbouwers zijn zullen we hier geen vergunning voor krijgen.
Na wat opzoeking vond ik het volgende:
“Art.2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen :… 11° van het hoofdgebouw vrijstaande niet voor verblijf bestemde bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. De vrijstaande bijgebouwen kunnen in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht worden en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per goed, met inbegrip van alle bestaande vrijstaande bijgebouwen. De hoogte is beperkt tot 3 meter…”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).
Na navraag bij de gemeente blijkt bovenstaande ook van toepassing in (gewoon) agrarisch gebied (niet in landschappelijk waardevol agrarisch gebied).
Het is mij echter niet duidelijk of de maximale oppervlakte van 40 vierkante meter geldt voor alleen voor de onvergunde gebouwen waarop de vrijstellingsplicht van toepassing is (in dat geval kunnen we dit dus doen) of voor ALLE bijgebouwen op het terrein (in dit geval kunnen we het niet doen aangezien de vergunde garage al 40 m2 is). Hierop moesten ze bij de gemeente ook het antwoord schuldig blijven...
Kan iemand mij hier advies bij geven? of enig idee waar ik best terecht kan om hier zeker van te zijn?
alvast bedankt!