Eindfactuur nieuwe keuken

Monique666
Topic Starter

Eindfactuur nieuwe keuken

#1 , 06 nov 2014 16:59

Hallo, in juli 2012 had ik een nieuwe keuken besteld bij Puur Keukens in Maasmechelen en zowat een maand later een voorschot betaald van 1.500,00 euro. Er was een termijn van 2 jaar voorzien waarin de keuken moest geplaatst zijn.
Een aantal maanden later kreeg ik telefoon van de zaakvoerder met de mededeling dat Puur Keukens failliet was maar dat hij een voorstel had. Aangezien hij het voorschot nog niet had doorgestort en intussen werk had gevonden als verkoper bij Ixina keukens zou het mogelijk zijn om het voorschot te behouden als ik daar een keuken zou bestellen. Er moest alleen opnieuw gekozen worden en de prijs zou zowat hetzelfde zijn naar gelang wat er gekozen werd natuurlijk.
Dus ik met mijn zoon naar Ixina in Bekkevoort om alles opnieuw te kiezen :)
Alles werd op papier gezet natuurlijk maar het voorschot vond ik niet meer terug op de bestelbon, hiervoor had hij een lange uitleg waarbij er veel gezegd werd en waar je daarna niet echt meer weet wat er gezegd is.
Nu is mijn keuken geplaatst, ben niet tevreden maar dat is een ander verhaal :( en vandaag heb ik na aandringen mijn eindfactuur ontvangen per email.
En ja het voorschot van 1.500 euro is nergens terug te vinden op de factuur. Het antwoord van de verkoper is het volgende :

"Voor het bedrag van 1500 euro is destijds door Puur Keukens een voorschot factuur verstuurd.

Die heb je ontvangen, gezien je dit voorschot ook aan Puur Keukens hebt betaald.

Dus heb je eigenlijk twee facturen voor de hele keuken, zijnde de voorschotfactuur van Puur Keukens en de saldofactuur van Ixina Keukens.

Die twee samen maken je totaalbedrag."

Ik heb het gevoel dat het voorschot toch in eigen zak van de verkoper (vorige zaakvoerder Puur Keukens) is verdwenen want hoe kan je nu garantie hebben op een keuken waar een deel van het betaalde bedrag op naam staat van een andere firma. Iemand een gedacht hierover ? Met dank, Monique

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 06 nov 2014 20:23

De verkoper is dezelfde als de zaakvoerder van de eerste keukenzaak? Zou dan eens contact opnemen met de zaakvoerder van de 2e keukenzaak, en zien of hij op de hoogte is van deze regeling. Iets doet mij vermoeden dat dit niet zo is...

Monique666
Topic Starter

#3 , 08 nov 2014 20:48

Bedankt Turaki, dat is ook mijn vermoeden

Reclame

Meeboo

#4 , 14 nov 2014 09:26

Idd, best even met de zaakvoerder van IXINA bespreken.

laat ons weten hoe het afloopt

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 nov 2014 09:42

Ik zou eerst eens een nieuw gesprek hebben met de zaakvoerder van de eerste keukenzaak en opnieuw uitleg vragen hoe het zit. NEEM DIT GESPREK OP! U heeft namelijk geen enkel bewijs van wat hij u gezegd heeft.
Daarna naar tweede zaakvoerder stappen en om opheldering over de werkwijze vragen.

Monique666
Topic Starter

#6 , 15 nov 2014 17:24

Heb zopas telefoon gehad van de zaakvoerder eerste meubelzaak. Hij heeft plots een andere versie van het gesprek dat wij hebben gevoerd bij het failliet gaan van zijn zaak. Ik zal effe een korte versie van het gesprek geven, zijn uitleg is dus : "Je hebt destijds bij mij een keuken besteld van 5200 € waarvoor je 1500 € voorschot heb betaald dus bleef er nog 3700 € over. En aangezien Puur keukens failliet is wou Ixina het dossier wel overnemen en kon je de 3700 € recupereren als je een nieuwe keuken kwam kiezen bij Ixina."
Bij mijn vraag dan waar mijn voorschot was gebleven was zijn antwoord : "Daar heb je de factuur van Puur keukens voor ontvangen en het bedrag daarvan samen met het bedrag van de factuur van Ixina maakt het totaal van jou keuken." :shock:
Dit raakt volgens mij kant noch wal want de 3700 € had ik nog niet betaald en moest dus niet gerecupereerd worden. Het is het reeds betaalde voorschot dat ik niet kwijt wou raken en dat was ook zijn belofte destijds. Ik kon toch een keuken gaan bestellen gelijk waar denk ik zo en dat heb ik hem ook gezegd maar volgens hem begreep ik hem niet en alles is correct verlopen en blablabla en je bent blijkbaar te stom om dit te begrijpen :evil:

Ik heb ook al contact gehad per mail met de zaakvoerder van tweede meubelzaak en ga nu om een persoonlijk gesprek vragen.

Wordt vervolgd en hopen op een goede afloop zekers :)

Franciscus

#7 , 15 nov 2014 18:33

Dat tweede/laatste telefoontje is toch opgenomen?

Kingfisher

#8 , 19 nov 2014 03:07

In ieder geval, door het faillisselent van de eerste keukenzaak, is die 1.500€ zo goed als verloren. Dus als je ook maar iets kan recuperen , mag je al blij zijn. Ik zou dus vrij voorzichtig en diplomatisch te werk gaan. Als blijkt dat de eerste zaakvoerder 1.500€ onttrokken heeft uit de massa van het faillissement, is er zelfs sprake van fraude. als de Btw, belastingen of rsz dan nog met schulden zit, kan dit nog een staartje krijgen.

Monique666
Topic Starter

#9 , 20 nov 2014 15:32

Heb intussen de zaakvoerder van Ixina gesproken, hij weet van de zaak er zou korting gegeven zijn op mijn keuken maar waarom dit niet aan mij gezegd is en waarom het niet op de eindfactuur vermeld is heeft hij geen antwoord, heeft zelfs aangeboden een nieuwe factuur op te maken. Is dat niet onwettig ? Kunnen ze inzetten wat ze willen hé !
Verder heb ik net deze morgen een email ontvangen van de verkoper (zaakvoerder eerste keukenzaak) waarin in bijlage een offerte van mijn keuken te zien is met vermelde kortingen van 30, 70, 55 en 50 % op verschillende toestellen en keukenkasten. Het is voor het eerst dat ik deze offerte en de gegeven kortingen onder ogen krijg, en ik heb het gevoel dat deze offerte pas onlangs is opgemaakt. Gelukkig was ik samen met mijn (meerderjarige) zoon tijdens de bestelling anders zou ik nog aan mezelf gaan twijfelen :mrgreen:
Heb tevens met een ander Ixinafiliaal contact opgenomen en navraag gedaan ivm de gegevens die moeten vermeld zijn op de eindfactuur en ja daar moet de korting op vermeld staan.
Ook bevestiging van mijn verzekeringsmakelaar dat een voorschotfactuur en eindfactuur van twee verschillende firma's hoegenaamd niet samengevoegd kunnen worden.

@Kingfisher : het is dan toch de zaakvoerder die beschuldigd kan worden van fraude hoop ik, en dat staartje hier ben ik dan toch niet bij betrokken ? Ik heb niks verkeerd gedaan, alleen misplaatst vertrouwen dan :oops:

denlowie

#10 , 20 nov 2014 17:02

@Kingfisher : het is dan toch de zaakvoerder die beschuldigd kan worden van fraude hoop ik, en dat staartje hier ben ik dan toch niet bij betrokken ? Ik heb niks verkeerd gedaan, alleen misplaatst vertrouwen dan :oops:

Ik heb dit hier wat op afstand gevold, maar waarom denk je dat de vorige verkoper fraude heeft gepleegd??

IXINA heeft niks te maken met de eerste vennootschap, dit zijn twee verschillende firma's met twee verschillende identiteiten !

Er is een faillissement in het spel en zoals al geschreven is ben je u 1500€ kwijt door het faillissement daar kan u niks aan doen en ook de vorige verkoper niet, je zoek spijkers op laag water.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Monique666
Topic Starter

#11 , 21 nov 2014 14:31

@denlowie : daar heb je gelijk in en ik had mij daar bij neergelegd als mij niet iets anders beloofd was door de zaakvoerder eerste zaak en nu verkoper in de tweede zaak. Het is hij die Ixina daar heeft bij betrokken ik niet !! En een zaakvoerder hoort te weten waar zijn werknemers mee bezig zijn !

Terug naar “Andere”