Struik ongeoorloofd gesnoeid door buurman

Grasshopper
Topic Starter

Struik ongeoorloofd gesnoeid door buurman

#1 , 03 aug 2014 13:43

Goeiedag,

Enkele weken terug vraagt mijn buurman onze struik te snoeien, omdat die de ontvangst van zijn satellietschotel belemmert. Dat hebben wij dan ook gedaan. Maar het volstond volgens hem nog niet, dus hebben we hem de toelating gegeven enkele takken zelf weg te nemen. Wat hij ook gedaan heeft. Een maand nadien, zijn we een week op vakantie gegaan, en bij onze terugkeer heeft diezelfde persoon nagenoeg onze struik volledig weggesnoeid. Nu moet u weten dat die struik niet eens aan zijn eigendom paalt, maar aan een muur die van de gemeente is en daar verder volledig reglementair staat, en hij daar dus op die manier eigenlijk helemaal niets over te zeggen heeft.
Mijn vrouw en ik waren tamelijk geschokt door die actie, en overwegen hier een dezer dagen de politie bij te halen - ook de takken heeft hij op onze eigendom gegooid. Aangezien die persoon in kwestie psychiatrische begeleiding krijgt, en vorige "discussies" alleen maar in bedreigingen aan ons adres zijn geëindigd, achten we het beter het op deze manier op te lossen.
Of kan iemand zeggen wat een betere -en correcte- manier is om deze vervelende situatie voor eens en altijd op te lossen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2014 16:11

Waar staat die schotelantenne dan?
- huisvredebreuk
- vernieling van bomen en of struiken
- vandalisme

Grasshopper
Topic Starter

#3 , 03 aug 2014 16:18

Niet op zijn dak. Ongeveer 3 à 4 meter van de grond, naast een eersteverdiepingsraam. Maar verplaatsen doet hij zeker niet, wist hij ons te verzekeren. Hoewel dat uiteraard de meest logische oplossing ware geweest.

Maar goed, ga ik hiermee naar de politie?

Reclame

Franciscus

#4 , 03 aug 2014 20:21

Dat kan inderdaad : de aangehaalde elementen zijn strafrechtelijk te vervolgen.
U kan best naar de wijkteammanager of wijkteamleider vragen respectievelijk een commissaris en een hoofdinspecteur.
In grote steden o.a. Antwerpen heeft men ook buurtbemiddeling.
Maar een start kan best met een PV inzake die feiten tegen onbekenden. Uiteraard vermeld u de mogelijke dader.
Kan het zijn dat politie al is moeten tussenkomen bij de buur voor andere feiten?

Ook de bedreigingen kunnen een strafrechtelijk staartje krijgen indien de wijze waarop de bedreiging is geuit aangegeven is in het strafwetboek.
Niet alles wat bedreigend is of u als bedreigend aanvoelt is dat ook strafrechtelijk.
Dus best aan politie vertellen wat er allemaal juist gezegd is dus de letterlijke tekst

Grasshopper
Topic Starter

#5 , 03 aug 2014 21:24

Dat kan inderdaad : de aangehaalde elementen zijn strafrechtelijk te vervolgen.
Kan het zijn dat politie al is moeten tussenkomen bij de buur voor andere feiten?

Ook de bedreigingen kunnen een strafrechtelijk staartje krijgen indien de wijze waarop de bedreiging is geuit aangegeven is in het strafwetboek.
Niet alles wat bedreigend is of u als bedreigend aanvoelt is dat ook strafrechtelijk.
Die bedreigingen dat ik wil ik nog best zo laten. Die man heeft nl. ook een alcoholprobleem. Maar het afsnoeien van mijn struik en dan nog eens alle takken op mijn eigendom gooien, kan gewoon niet. Ik wil hier vooral snel komaf mee maken voor dit gedoe nog verder escaleert. Ik heb geen zin om in een jarenlange strijd te geraken met een alcoholverslaafde langdurig werkloze. Hopelijk zal een waarschuwing van de wijkagent enig afschrikeffect hebben.

Franciscus

#6 , 03 aug 2014 22:12

Daarom net ook die bedreigingen aanhalen.
Geven een duidelijk(er) beeld van de persoon.

De kans om effectieve vervolging is minimaal.
U kan zeggen dat u wel aangifte doet maar niet wenst dat betrokkene daarover nu gehoord wordt.
Hangt wel van parket af maar in deze context zie ik niet direct een probleem.

Grasshopper
Topic Starter

#7 , 08 aug 2014 13:27

Lap, 't is al zover.
We hebben de buurman laten verwittigen door de wijkagent (+pv - hij gaf het onmiddellijk toe)), en vandaag ligt er al compost op onze eigendom. Wat moet ik nu doen? Weer een pv laten opstellen, wat dan weer een nieuwe reactie zal uitlokken? Heb hier echt geen zin in.

Vandebos

#8 , 08 aug 2014 13:38

Is nochtans de enige degelijke werkwijze.

Franciscus

#9 , 08 aug 2014 13:51

Alcoholprobleem .... kan wel eens Korsakov zijn ...dus dan kan er opgetreden worden via de wet op de bescherming persoon geesteszieken http://www.google.be/search?client=ubun ... hAfUpIHoCw" onclick="window.open(this.href);return false;
( nu wel aangepast)
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013031714" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”