Naakte eigendom liquideren

Pascal88
Topic Starter
Berichten: 2

Naakte eigendom liquideren

#1 , 08 jun 2014 15:35

Beste juristen,

In het kader van de successieplanning van mijn ouders krijg ik de naakte eigendom van het ouderlijk huis in handen.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik het geld dat hierin vast zit eruit halen om te investeren? Kan ik door middel van zelf een vennootschap op te richten de eigendom kopen van mijzelf? Of breng ik de naakte eigendom beter in in een vennootschap en werk ik van daaruit verder?

Mijn uiteindelijke doel zou zijn om het vrijgekomen geld aan te wenden om een ander stuk vastgoed te verkopen en dit vervolgens te verhuren.

Zijn er mensen die hier tips of tricks voor hebben?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22319
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 jun 2014 16:44

Bij een naakte eigendom hoort ook een vruchtgebruik. Er kunnen dus mensen in die woning wonen. Als je het huis wil verkopen zal je die eerst moeten uitkopen, of de opbrengst van de verkoop vastzetten op een geblokkeerde rekening waarvan zijn (de vruchtgebruiker dus) de intresten genieten.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 08 jun 2014 18:10

Aangezien het hier het ouderlijk huis is kunt u niet eisen dat het vruchtgebruik wordt omgezet.

Bijgevolg is de blote eigendom onverkoopbaar.

U kunt perfect een vennootschap oprichten die eigenaar wordt van de blote eigendom. Maar dan bent u terug bij af en bent u het geld kwijt van de kosten voor de oprichting van de vennootschap.

Conclusie: zolang uw ouders leven hebt u geen enkel voordeel van die blote eigendom.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Pascal88
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 09 jun 2014 11:27

Wanneer ik de naakte eigendom als vaste activa zou inbrengen in een vennootschap, en naar de bank ga met de vraag om een krediet te verkrijgen voor de aanschaf van een opbrengsteigendom, is het dan waarschijnlijker dat mij dit krediet wordt toegekend?

Of is het beter dat ik voergenoemde acties doe als privé persoon en een hypothecair krediet neem met de naakte eigendom plus de nieuwe eigendom als hypotheek?

mava105
Berichten: 22319
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 jun 2014 12:14

Bank zal waarschijnlijk geen krediet toekennen met een naakte eigendom als onderpand, gezien ze het niet zullen kunnen verzilveren als jij je verplichtingen niet nakomt.

basejumper
Berichten: 4656
Locatie: Diest

#6 , 10 jun 2014 22:33

Inderdaad. om hypotheek te nemen moeten alle eigenaars - dus ook de vruchtgebruikers - mee optreden als hypotheekverstrekker. Een naakte eigendom heeft een fiscale waarde, maar is voor een schuldeiser onverkoopbaar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 11 jun 2014 09:46

Blote eigendom is perfect verkoopbaar, alleen is de markt hiervoor zeer klein, en de kans dat je een geïnteresseerde koper zal vinden is dus ook zeer onwaarschijnlijk.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 11 jun 2014 11:16

Blote eigendom is perfect verkoopbaar, alleen is de markt hiervoor zeer klein, en de kans dat je een geïnteresseerde koper zal vinden is dus ook zeer onwaarschijnlijk.
En heeft daarom geen waarde als borg vanuit het standpunt van een schuldeiser.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”