Dak lekt - wie aansprakelijk

KimSe
Topic Starter

Dak lekt - wie aansprakelijk

#1 , 03 feb 2014 09:56

Ik schets even de situatie:

We wonen in een rijwoning die we momenteel volop aan het opknappen zijn.
Links van ons staat een "nieuwere" woning die bovendien hoger gebouwd is dan onze woning.

Ons dak grenst dus aan de muur van zijn zolderverdieping. (Ik denk dat hij ongeveer een 50cm hoger gebouwd heeft).

Bij het opknappen van onze zolderverdieping is gebleken dat de dichting tussen zijn zoldermuur en ons dak dringend aan vervanging toe is. Bij hevige regen drupt het water gewoon langs onze zoldermuur waardoor we nu al met een rot stuk plankenvloer zitten, wat we uiteraard moeten vervangen.

Wie is verantwoordelijk voor deze dichting?
Onze buur omdat hij later heeft aangebouwd of wij omdat het uiteindelijk wel onze woning betreft?

Nu zullen we de herstelling wel zelf doen, we zitten met een enorm strakke deadline (aangezien ik zwanger ben) en we willen de werken niet op de lange baan willen schuiven, maar het zou wel interessant zijn om te weten of we de kosten eventueel elk de helft zouden kunnen delen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2014 10:59

Hoe oud is de bouw van de gebuur? Indien hij nog maar een paar jaar geleden heeft gebouwd, en de aansluiting lekt nu reeds, werd ze dooreenvoudig slecht uitgevoerd, en is de herstelling voor zijn rekening.
Gaat het echter om 2 gebouwen die er al vele jaren staan, zou ik zeggen dat de aansluiting deel uitmaakt van uw dak, en jij dus voor de herstelling dient in te staan.

Reclame

Terug naar “Andere”