fundering buur

Carren
Topic Starter

fundering buur

#1 , 26 jan 2014 15:52

Hallo allemaal,
Ik heb een stuk grond gekocht van een verkaveling, het gaat om een halfopen bebouwing. Mijn buurman is vorig jaar beginnen bouwen en aangezien ik alles zelf ga bouwen heb ik telefonisch laten weten dat ik geen gemeenschappelijke muur wil. Een week later heeft zijn aannemer een deel van zijn funderingssleuf op onze grond gestort: 35cm in het midden en vooraan 45cm. Nu weet ik niet wat te doen met mijn fundering.

Zijn huis is reeds gebouwd dus nu is de vraag wat de wetgeving hier rond is. Hijzelf vindt dat we onze fundering moeten laten verankeren met de zijne, maar hij vindt dat hij niet in de fout is en wij dus alle kosten hiervoor moeten betalen. Kunnen we de fundering wettelijk laten verwijderen? We kunnen niet zijn fundering gebruiken omdat onze stabiliteitsingenieur zegt dat we dan problemen kunnen krijgen met de stabiliteit met de zetting. Als we onze fundering laten verankeren is het ook niet uitgesloten dat we nadien stabiliteitsproblemen krijgen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 jan 2014 16:14

Aangezien er geen schriftelijke overeenkomst is zal men moeten nakijken hoe één en ander op het bouwplan dat deel uitmaakt van buurmans bouwtoelating getekend staat.
Indien hij volgens de voorschriften van zijn bouwtoelating heeft gebouwd kan u niet veel eisen van hem en zal u zich moeten aanpassen aan de bestaande toestand.

Ik veronderstel toch dat de volledige breedte van zijn fundering niet op uw grond ligt, want dan zou die muur zonder fundering zijn gebouwd?
Hoeveel cm van de fundering komt er voorbij die muur op uw grond? In de gevallen mij bekend wordt er dan naast de bestaande fundering een nieuwe gelegd en daar op gebouwd. Met een spouw ter breedte van het uitstekende deel van de buurman zijn fundering.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2014 19:53

Je kan toch perfect een eigen fundering leggen naast die van de buur, en dan uw muur trapsgewijs naar de buur toebouwen zonder op zijn fundering te steunen, zodat die spouw miniem blijft (max 6 cm voor isolatieplaat)

Reclame

chantika

#4 , 26 jan 2014 21:29

Je kan toch perfect een eigen fundering leggen naast die van de buur, en dan uw muur trapsgewijs naar de buur toebouwen zonder op zijn fundering te steunen, zodat die spouw miniem blijft (max 6 cm voor isolatieplaat)
Dit zou ik niet doen.

Carren
Topic Starter

#5 , 28 jan 2014 08:18

Op zijn bouwplannen staat de gemene muur getekend (15cm) op onze grond. Dus daar kunnen we niets aan veranderen. De muur is niet gebouwd en zijn fundering loopt tot 45cm op onze grond. Een nieuwe fundering laten gieten zou dus willen zeggen dat we, indien deze niet verankeren, 30 cm verliezen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jan 2014 10:59

Hoe dik is zijn muur in het totaal. aan de hand van uw cijfers zou ik denken van 30 cm. Is dat niet zo, maar is hij maar bvb 20 cm dik, dan gaat buurman in de fout, want hij neemt onrechtmatig 5 cm van uw grond in het bezit.
En ik zou niet weten waarom uw fundering niet naast de bestaande fundering kan komen, en de muur geleidelijk naar de buur toe wordt gemaakt. Raadpleeg er uw architect voor of de ingenieur. Was 40 jaar lang werfleider en heb ergere dingen moeten uitvoeren, en de gebouwen staan nog steeds recht :)
Men bouwt tegenwoordig hele wolkenkrabbers die uit het lood staan.

Carren
Topic Starter

#7 , 28 jan 2014 20:22

De gemene muur die hij normaal ging bouwen zou voor 15cm op onze grond staan en voor 15cm op zijn deel dus in totaal 30cm.

Terug naar “Andere”