woning delen

bibipke
Topic Starter

woning delen

#1 , 18 dec 2013 09:21

Wij wonen met drie gezinnen in 1 woning ( 3 volledig aparte wooneenheden, maar er is maar 1 adres ).
De eigenaar van de woning wil niet dat het officieel opgesplitst wordt in 3 adressen.
Nu vroeg ik me af of we op een of andere manier toch kunnen aantonen dat dit 3 wooneenheden zijn, want dit heeft natuurlijk consequenties voor uitkeringen en dergelijke.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 18 dec 2013 09:40

Dus een cohousing woning.
Je zal eerst moeten nagaan of op die locatie een meergezinswoning toegelaten is.
Dat de eigenaar dit niet wil opsplitsen kan ik begrijpen, want dat heeft consequenties voor zijn onroerend voorheffing.
Ik denk niet dat je de eigenaar kunt verplichten, want dit moest je nagezien hebben vooraleer de woning te betreden.

k.b.

#3 , 18 dec 2013 12:32

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

MarkiZN

#4 , 18 dec 2013 13:06

Je kan een woning niet zomaar veranderen in meergezinswoning. Als je woning groot genoeg is en voldoende aparte faciliteiten heeft voor 3 gezinnen (zoals 3 keukens en 3 badkamers etc) sta je vrij sterk om te claimen dat elk gezin apart woont als men ooit lastig doet mbt de uitkering. Maar strikt genomen zijn jullie samenwonend. Hoe zit het met de belastingsbrief? en het huurcontract?

hier interessant precedent
http://www.samenhuizen.be/rva-berispt-b ... eenstaande" onclick="window.open(this.href);return false;

k.b.

#5 , 18 dec 2013 13:27

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

bibipke
Topic Starter

#6 , 18 dec 2013 22:22

Een huurcontract is er niet. De woning is eigendom van 2 ( gescheiden ) bewoners. De derde eenheid wordt bewoond door de ouders van 1 van hen. Wij vonden ook hier het sociale aspect belangrijk. En het feit dat de kinderen altijd in hetzelfde huis verblijven. Maar ik ontvang nu een ( deeltijdse ) uitkering als samenwonende, en dat klopt niet. Voor beslaglegging ben ik ook wel bang, want 1 van ons was zelfstandig en is nu failliet...
Heeft het ook invloed op pensioenberekeningen?
Maar de wooneenheden zijn volledig gescheiden, we delen alleen de tuin.

MarkiZN

#7 , 19 dec 2013 13:02

Tja met deze informatie mag je ervan uitgaan dat het geen sinecure zal zijn de RVA te overtuigen jou een uitkering als alleenstaande te geven.
Als ik het goed begrijp woonden jullie daar eerst samen en zijn jullie dan gescheiden en apart gaan wonen in dezelfde woning die nog van jullie beiden is? Is die scheiding officieel? Zijn er duidelijke financiële afspraken gemaakt (verdeling van de inboedel, huis over de kinderen bvb,..) en heb je daar bewijs van? Bij het vonnis dat uitgesproken is , kwam het er op neer de rechter te overtuigen dat de samenwonenden elk een apart huishouden hadden, jullie hebben natuurlijk de schijn tegen wat dat betreft

Terug naar “Andere”