schriftelijke overeenkomst verbreken?

Daisy10
Topic Starter

schriftelijke overeenkomst verbreken?

#1 , 16 okt 2013 17:02

We hebben zondag een schriftelijke overeenkomst getekend met een koper voor ons huis, het gaat om een papier waarin staat dat mr en mevr ... van Mr en Mevr... een huis hebben gekocht aan : adres en voor de prijs van.

Met handtekening.
Eigenlijk zijn we dom geweest, want we hebben zelf nog niks anders, hebben wel al gekeken maar vinden niks in de prijsklasse voor het geld dat wij krijgen van onze woning.

We zijn nog niet naar de notaris geweest, kan de overeenkomst nog verbroken worden?

Ik heb al gezocht op internet, wat ik lees is dat zo een overeenkomst bindend is, maar dan moet er eigenlijk veel meer in de overeenkomst staan, hier staat enkel de namen van kopers en verkopers , het adres en de afgesproken som.

Ik hoop hier iemand te vinden die me slimmer maakt.

Het was eigenlijk onze bedoeling om een nieuwbouw te laten zetten, maar er is te weinig tijd, we zouden dan eind juni uit ons huis moeten en de nieuwbouw is maar klaar in november :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 16 okt 2013 17:05

Dat is een geldige verkoop.
Verkoper kan vergoeding eisen voor ontbinden of de verkoop afdwingen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2013 22:36

Plaats datum en handtekeningen.
Gelezen en goedgekeurd (eigenhandig geschreven)...
In aantal exemplaren als partijen dus tweevoud is voldoende.

Maar er is een akkoord over voorwerp en prijs dus geldig
http://www.notaris.be/verkopen-kopen-hu ... ereenkomst" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Daisy10
Topic Starter

#4 , 18 okt 2013 12:09

Er is nog wat bijgekomen, kopers zijn zonder ons bij de notaris geweest omdat ze hun huis hebben verkocht, krijg ik een sms van hen, waarin ze schrijven : dat het niet nodig is om een afspraak te maken met de notaris, ze hebben alle papieren meegekregen om te tekenen.

Het is mij gelijk maar dit vind ik er wel over.

KimSe

#5 , 18 okt 2013 13:38

welke papieren? Compromis?

Je hebt natuurlijk wel het recht om dit document na te lezen en je eventuele opmerkingen te geven, maar héél uitzonderlijk is het niet dat de notaris dit aan de cliënten bezorgt en dat zij dan onderling tekenen...
Als de notaris ook nog eens bij de ondertekening van elke compromis moet zijn, hoeft hij niet meer te slapen denk ik :-)

Daisy10
Topic Starter

#6 , 18 okt 2013 22:34

Dat wil dan gewoon zeggen dat je als verkoper niks te zeggen hebt? Wat als we de compromis die opgemaakt is niet goed vinden? En is het niet de taak van de notaris om dit te doen, voor zijn klanten?

Asterx

#7 , 19 okt 2013 10:41

Je kan misschien met de kopers van uw woning overeenkomen om het huis te huren van hen voor een x-aantal maanden na het verlijden van de akte (waar dit ook in wordt genoteerd)
Neem dit ook mee in compromis die je tekent bij een notaris. Je hoeft geen compromis te tekenen waarbij je niet aanwezig was bij het opstellen ervan.
Stel bvb dat kopers hebben laten opnemen, dat bij afspraak onderling nog een aantal werkzaamheden dienen uitgevoerd te worden voor het verleiden van de akte, en je zou dit tekenen...
Nodig hen zelf uit met een notaris van hun keuze, uit op een afspraak bij een notaris van jou keuze.

Daisy10
Topic Starter

#8 , 21 okt 2013 09:19

Dat kan allemaal dat we het huis nog enkele maanden huren. Mogen zij vragen aan ons om al wat te komen doen in het huis of tuin en moeten we dit toestaan na het verlijden van de akte?

KimSe

#9 , 21 okt 2013 09:44

na het ondertekenen van de akte.
en als jullie nog een aantal maanden mogen blijven wonen, pas na afloop van deze termijn!

Daisy10
Topic Starter

#10 , 21 okt 2013 11:31

We hebben samen met de kopers een overeenkomst getekend, staat daar een bepaalde termijn op wanneer je bij de notaris gaat voor het compromis te tekenen en een voorschot te betalen?

roharro

#11 , 21 okt 2013 15:06

Ja tot de verkopers u in gebreke stellen tot betaling schadevergoeding of gedwongen uitvoering eisen.....

KimSe

#12 , 21 okt 2013 15:41

In principe hebben jullie een "compromis", zoals Roharro en Franciscus eerder al hebben gesteld... Dit wil zeggen dat de notariële akte binnen de 4 maanden moet worden getekend.
Er hoeft zelfs geen "officiële compromis" (document opgemaakt door de notaris te volgen) hoewel dit alles wel wat sluitender zou maken... (Denken we maar aan OVAM bijvoorbeeld)

Daisy10
Topic Starter

#13 , 21 okt 2013 22:59

Bedankt alvast voor jullie antwoorden, wat ik toch nog wou vragen, zo een schriftelijke overeenkomst wordt dat normaal niet in 2 - voud opgemaakt? 1 voor de koper en 1 voor de verkoper? Wat als 1 van beide geen papier gekregen heeft?

En wat als je de voorwaarden als verkoper nog wat zou willen aanpassen?

roharro

#14 , 21 okt 2013 23:12

Bedankt alvast voor jullie antwoorden, wat ik toch nog wou vragen, zo een schriftelijke overeenkomst wordt dat normaal niet in 2 - voud opgemaakt? 1 voor de koper en 1 voor de verkoper? Wat als 1 van beide geen papier gekregen heeft?

En wat als je de voorwaarden als verkoper nog wat zou willen aanpassen?
1. Hoe gaat degene die beweert geen exemplaar ontvangen te hebben dat bewijzen? Als de koper in het bezit is van een door beiden ondertekend exemplaar volstaat dat dus.

2. Achteraf kan men de voorwaarden niet wijzigen en er ook geen nieuwe aan toevoegen.

Daisy10
Topic Starter

#15 , 21 okt 2013 23:27

Er staan geen voorwaarden in, blijkbaar hadden we ons eerst beter geïnformeerd? Dus kunnen er geen voorwaarden aan toegevoegd worden?

Terug naar “Andere”