Afsluiten van privé terrein in combinatie met servitudeweg.

GranadaDude
Topic Starter

Afsluiten van privé terrein in combinatie met servitudeweg.

#1 , 21 feb 2013 09:07

Beste,

Ik kan via een servitudeweg van de openbare weg tot achteraan mijn garage rijden via een servitudeweg.

Deze servitudeweg is een servitudeweg opgebouwd uit gekoppelde privé terreinen van elke bewoner.

Echter, Naast mij, staat een muur, die elke doorgang hoe dan ook blokkeert. Deze muur stond er al toen ik het huis heb gekocht. Met andere woorden, ook op papier staat vastgesteld dat ik de laatste gebruiker van de servitudeweg ben.

Concreet mijn vraag : Vermits ik de enige wetmatige gebruiker ben van het laatste stuk grond dat volwaardig als privé terrein aanzien kan worden (dit is weliswaar mijn assumptie, vandaar deze vraag) heb ik het recht om mijn privé terrein volledig af te sluiten dmv een hek met poort ?

Reden is dat er veel misbruik gemaakt wordt en zelfs indien ik met mijn auto's een foutief geparkeerde wagen op mijn terrein blokkeer en de politie hiervan op de hoogte breng, krijg ik van hen ook gelijk dat ik het recht heb om iemand te toegang te ontzeggen tot mijn prive terrein.

Als dit eenmalig is, geen probleem, maar het is een probleem dat reeds jaren aansleept, de andere buren hebben destijds ook een petitie getekend waarin ze de wanpraktijken ook niet dulden. Foutief geparkeerde voertuigen, en indien je de mensen aanspreekt hierover worden ze aggressief...

Graag jullie reacties, kritiek, opmerkingen, deze zijn meer dan welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2013 10:14

Een erfdienstbaarheid van doorgang heeft een lijdend erf (waarover gereden wordt) en een heersend erf (waar men naar toe wil rijden).

U beschrijft dat uw erf een heersend erf is. U rijdt over andere (lijdende) erven naar uw eigendom.

Maar is uw erf ook een lijdend erf? Staat in uw aankoopakte dat u doorgang moet verlenen? En welke zijn dan de heersende erven? Aan welke erven moet u doorgang verlenen? Kijk dit eens na.

Jef 007

#3 , 21 feb 2013 12:48

ik dacht gelezen te hebben dat Ts het laatste in een rij van heersende erven bezit, dus na (achter) zijn eigendom zijn er geen meer
dan kan hij mi. zijn eigendom afsluiten, juist?

Reclame

freelance

#4 , 21 feb 2013 14:56

Iedere eigenaar mag zijn erf afsluiten .
De aankoopakte moet hier duidelijkheid kunnen verschaffen over erfdienstbaarheid .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Vandebos

#5 , 21 feb 2013 17:28

Indien de overtreders niets te zoeken hebben op deze servitude (zij dienen er niet professioneel te zijn of hebben er geen woonst) en de andere lijdende erven hebben eveneens hun buik vol van deze wildparkeerders is het misschien aangeraden met hen eens te gaan samen zitten en te overwegen de servitude als privéweg af te sluiten met een automatische poort waarbij elk een afstandsbediening heeft. Kosten delen door x personen kan interessant zijn.

patjebrussel

#6 , 21 feb 2013 20:08

Lijkt me een goed idee zoals Vandebos aanstipt. Anders zo een automatische paal die in de grond gaat, vanop afstand bediend. Dan kunen de eventuele fietsers, voetgangers makkelijk door. Mogelijks is er ook niet meteen plaats voor een poort te doen uitzwaaien of voor een schuifpoort.
Over na te denken, kan inderdaad de kost niet zijn, de andere bewoners hebben er ook voordeel bij.

Terug naar “Andere”