Wat zijn mijn rechten als gedomicilieerde als ik niet huur?

LynnaWaters
Topic Starter

Wat zijn mijn rechten als gedomicilieerde als ik niet huur?

#1 , 29 jan 2013 16:32

Beste,

Ik had een appartementje gezien, waar mijn ouders ook mee akkoord gingen dat ik daar verblijf. Ze willen borg staan omdat ik geen inkomen heb en student ben. Er is geen mogelijkheid om bij hen te wonen thuis.

Dit ging 2 weken goed, nu gisteren kwamen ze er opeens mee op de proppen dat ze geen borg willen tekenen, maar dat zij het appartement willen huren en ik kan er dan in gaan wonen. De school begint volgende week dus ik heb geen keuze.
Daar ik niet overweg kan met mijn ouders, en hun ook niet kan vertrouwen, ben ik geneigd om daar nee tegen te zeggen. Ik kan hier helaas niet in detail over gaan. (dit is ook eerder een bijzaak om het geheel gewoon duidelijker te schetsen).

Dus, nu wil ik graag weten wat ik kan doen. Ik kan online niets vinden over deze situatie, waarbij mijn ouders dus het huurcontract tekenen ipv. ik, en ik woon er dan gewoon in. Ik wil me kunnen afsluiten voor hen, dat is heel belangrijk omdat ik me op mijn studies wil concentreren en niet door hun gestoord worden wil.
Wat zijn mijn rechten als gedomicilieerde, als mijn ouders huren? Ik ga me sowieso domicilieëren. Is er iets waarop ik moet letten, zoals iets vermeld in het huurcontract?
Hoe wordt er gereageerd als ik mijn eigen huishouden doe, zoals ik het wil, als zij daar bijv. niet mee akkoord gaan, waar zijn hun rechten? Kunnen ze zomaar bepalen dan hoe ik leef in hun appartement dan, ook al ben ik er gedomicilieerd?
Kan ik het slot bijv. vervangen zonder dat ze een sleutel hebben, als ik sta op mijn privacy?

Enzovoorts.. er zijn teveel vragen die bij me opkomen om op te noemen. We zouden morgen al gaan tekenen, maar dan het oude contract nog, ik weet ook niet of mijn ouders al gebeld hebben naar het immokantoor want ze sluiten mij hierover volledig buiten.

Bedankt voor alle hulp.
Ohja, als het helpt: Ik ben 23 jaar en dus compleet voljarig, heb gewoon geen eigen inkomen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 29 jan 2013 20:04

Uw concrete vragen :
a/ Als gedomicilieerde hebt u alle gebruikelijke rechten , in zoverre deze de rechten van iemand anders niet aantasten .
b/Het huurcontract staat daar volledig los van . Als u een overeenkomst wil met uw ouders , moet dit in een apart contract ( waar verhuurder niets mee te maken heeft ) .
c/Het probleem zou er kunnen in bestaan , dat uw ouders volledige toegang hebben , aangezien zij huurders zijn , en dus alle huurdersrechten hebben.
-- Zij kunnen dus vanalles en nog wat bepalen en doen .Tenzij er zelf permanent wonen ( als ze niet gedomicilieerd zijn ) .
d/ u kunt niet het slot vervangen , aangezien uw ouders huurder zijn . U hebt evenwel recht op een afsluitbare ruimte , als meerderjarige persoon .

Het lijkt al bij al een vreemde situatie , maar aangezien u niet in detail wil treden .....
Zolang u financieel afhankelijk bent , valt te vrezen dat u weinig in de pap te brokken hebt .

PS. In het huurcontract moet wel de mogelijkheid voorzien zijn dat het kan gebruikt worden als "Hoofdelijke bewoning " ( domicilie dus ) ; wat niet altijd het geval is voor kortlopende contracten .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

j.demoor

#3 , 31 jan 2013 10:59

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de HUISVESTING, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘...Er is geen mogelijkheid om bij hen te wonen thuis...maar dat zij het appartement willen huren en ik kan er dan in gaan wonen.’

“Art.632.Hij die het recht van bewoning in een huis heeft, mag daar met zijn gezin wonen, zelfs al was hij niet gehuwd toen dit recht hem werd verleend.”(B.W.).
Dit recht van bewoning wordt u verleend door uw ouders die huurder zijn.

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen....Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).
“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

Vanaf uw domiciliëring geniet uw woning de bescherming van : “Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of...valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867).
‘De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was‘[Cass. ARC86AF1-1,15 oktober 1986,Arr.Cass. 1986-87,188,Noot:Zie Cass., 9 juli 1872( Bull. en Pas., 1872, I, 448 )].

Dit geldt ook ten aanzien van uw ouders,ook al zijn zij huurder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”