Plaatsen buitendeur

Dave1200
Topic Starter
Berichten: 5

Plaatsen buitendeur

#1 , 29 jan 2013 11:39

Dag ik had een vraag ivm het plaatsen van een buitendeur.

Er is een dealer onze buitendeuren komen vervangen. Bij het plaatsen is er vanalles fout gelopen . 5 dagen na het plaatsen heb ik een aangetekend schrijven moeten richten aan deze dealer om te melden dat zijn deuren ofwel scheef stonden , de silicone niet mooi gekit was en dat er bij de 3 de deur een tussenlat werd gebruikt terwijl dit aan de andere deuren niet zo is .

Nu gaat het over de 3 de deur . Ik heb een vertegenwoordiger laten komen en deze deur getoond , blijkt dat deze deur te klein is .

Zowel in de hoogte als in de breedte . In de hoogte zit de deur 2 cm onder het linteel , in de breedte zit de deur maar 0.5 cm achter de buitenmuur.

Alles is opgespoten met silicone om het gat te camoufleren . De deur is niet winddicht afgewerkt , te weinig PU schuim gebruikt .

Moest de silicone verwijderd zijn, kan het gewoon binnen regenen op de gyproc . Nu het koud is geweest , heeft de silicone een beetje gekrompen en men ziet nu mooi de zijkant en bovenkant van de deur.

Sommige stukken zijn opgespoten met 2 cm silicone.

De eerste reden dat deze dealer opgaf van de tussenlat , is dat de dorpels scheef liggen . De tweede reden is dat wij de dorpel 2 cm hebben doen verlagen . Nu zegt de dealer ( derde reden ) is dat het binnenlinteel 1cm lager ligt dan het buitenlinteel en dat er geen grotere deur in kan geplaatst worden. Dit werd ons nooit gemeld noch op de offerte.

Trouwens offerte werd niet getekend voor goedkeuring

Als ik de maat neem tussen de muren en de hoogte kom ik aan een afmeting van 870 * 2240 , terwijl op zijn offerte van deze dealer de maat ( dit is de afgewerkte maat , volledige deurbreedte en hoogte) , 860*2200 staat . Dus de afgewerkte deur staat in plaats van achter de muur , tussen de buitenmuur , opgespoten met silicone.

Wij hebben hem reeds 3 X aangetekend aangeschreven , reageert op niets die dealer , wij weten via de hoofdbureau dat deze dealer niet meer wenst te komen.

In augustus is hij een paar herstellingen komen doen. Op 2 augustus is hij ter plaatse geweest . Op 1 augustus kregen wij de faktuur MET de uren bij gerekend van 2 augustus . Wij hebben dit terug aangetekend betwist.

Nu heb ik rechtsbijstand. Zij hebben de dealer aangetekend aangemaand . Die ontkent natuurlijk alles ( na het aangetekend schrijven van de rechtsbijstand , komt er plots reactie ) . Ik er iemand die onze raad kan geven zodat we geen fouten maken voor het verder verloop van deze procedure?

Expertise ? Maar wel 1 die niet kan betwist worden ?

Mvg
Laatst gewijzigd door Dave1200 op 29 jan 2013 19:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 29 jan 2013 11:50

De volgende stap in uw relaas is voor het vredegerecht dagen. Normaal moet uw rechtsbijstandsverzekering hier ook al aan gedacht hebben. Bel eens met uw makelaar/agent en vraag wat ze momenteel aan het doen zijn...

Dave1200
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 29 jan 2013 11:54

Ze dachten van in overleg een expertise te doen van de dealer en mijzelf ook een expertise .

Ik vrees dat het inderdaad vredegerecht zal worden . Maar ik wil geen fouten maken zodat ze dit dan kunnen betwisten .

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 29 jan 2013 11:58

De vrederechter zal wel een expert aanstellen, als u er zelf 1 aanstelt wordt dit betwist door de tegenpartij, die dan op zijn beurt een expertise laat uitvoeren enz enz. Waarna de vrederechter waarschijnlijk toch nog altijd een expert zal moeten aanstellen.

Dave1200
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 29 jan 2013 12:00

Bedankt alvast !

ganapathi tantre
Berichten: 453

#6 , 29 jan 2013 17:08

Vergeet het vredegerecht als eerste oplossing. Er is nu al in meerdere media diverse malen opgewezen dat je dit soort bouwgeschillen best oplost tussen experts onderling. En die kan je vinden bij de Verzoeningscommissie voor de Bouw. Maw ramenmakers en installateurs aangesteld door de commissie die weten over wat ze spreken en geen door het gerecht aangestelde experts waarvan toch soms blijkt dat ze bepaalde vakgebeiden nauwelijks beheersen. dat is voor diegene die zijn recht wil laten gelden dus niet altijd even goed
door de verzoeningscommissie zal één e^pert worden aangesteld voor beide partijen en worden ge kosten gedeeld. Deze expert maakt binnen de maand een verslag en/of compromis en zal het daarna met beide partijen nog eens bespreken indien nodig.
Via het gerecht minimum 2 experts + advocaten dan gaan die elkaar tegenspreken etc etc bon je bent vertrokken voor tenminste vijf jaar.

Dave1200
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 29 jan 2013 17:41

Ik vond dit op de site van de verzoeningscommissie

"Maar zelfs als het niet tot een verzoening komt, blijft de tussenkomst van de Commissie toch heel nuttig, aangezien de deskundige dan een technisch bindend verslag opstelt, dat de partijen niet meer in twijfel kunnen trekken voor de rechter, tenzij in echt uitzonderlijke gevallen. Dit levert een aanzienlijke tijdwinst op voor een eventuele verdere gerechtelijke procedure, aangezien de expertise dan reeds heeft plaatsgevonden."

Concreet zal dit betekenen als het daar niet lukt , dat je toch naar de vrederechter mag stappen . Deze commissie geeft geen bindend advies

ganapathi tantre
Berichten: 453

#8 , 29 jan 2013 18:12

De commissie geeft wel een bindend advies want met hun rapport kan je naar de vrederechter en dan wordt ook daarover niet meer getwist.
Het enige wat de commissie niet kan is iets afdwingen wat een rechtbank wel kan

Justiceseeker
Berichten: 354

#9 , 29 jan 2013 18:45

Dag ik had een vraag ivm het plaatsen van een buitendeur.

Er is een dealer onze buitendeuren komen vervangen. Bij het plaatsen is er vanalles fout gelopen . 5 dagen na het plaatsen heb ik een aangetekend schrijven moeten richten aan deze dealer om te melden dat zijn deuren ofwel scheef stonden , de silicone niet mooi gekit was en dat er bij de 3 de deur een tussenlat werd gebruikt terwijl dit aan de andere deuren niet zo is .

Nu gaat het over de 3 de deur . Ik heb een vertegenwoordiger van Winsol laten komen en deze deur getoond , blijkt dat deze deur te klein is .

Zowel in de hoogte als in de breedte . In de hoogte zit de deur 2 cm onder het linteel , in de breedte zit de deur maar 0.5 cm achter de buitenmuur.

Alles is opgespoten met silicone om het gat te camoufleren . De deur is niet winddicht afgewerkt , te weinig PU schuim gebruikt .

Moest de silicone verwijderd zijn, kan het gewoon binnen regenen op de gyproc . Nu het koud is geweest , heeft de silicone een beetje gekrompen en men ziet nu mooi de zijkant en bovenkant van de deur.

Sommige stukken zijn opgespoten met 2 cm silicone.

De eerste reden dat deze dealer opgaf van de tussenlat , is dat de dorpels scheef liggen . De tweede reden is dat wij de dorpel 2 cm hebben doen verlagen . Nu zegt de dealer ( derde reden ) is dat het binnenlinteel 1cm lager ligt dan het buitenlinteel en dat er geen grotere deur in kan geplaatst worden. Dit werd ons nooit gemeld noch op de offerte.

Trouwens offerte werd niet getekend voor goedkeuring

Als ik de maat neem tussen de muren en de hoogte kom ik aan een afmeting van 870 * 2240 , terwijl op zijn offerte van deze dealer de maat ( dit is de afgewerkte maat , volledige deurbreedte en hoogte) , 860*2200 staat . Dus de afgewerkte deur staat in plaats van achter de muur , tussen de buitenmuur , opgespoten met silicone.

Wij hebben hem reeds 3 X aangetekend aangeschreven , reageert op niets die dealer , wij weten via de hoofdbureau dat deze dealer niet meer wenst te komen.

In augustus is hij een paar herstellingen komen doen. Op 2 augustus is hij ter plaatse geweest . Op 1 augustus kregen wij de faktuur MET de uren bij gerekend van 2 augustus . Wij hebben dit terug aangetekend betwist.

Nu heb ik rechtsbijstand. Zij hebben de dealer aangetekend aangemaand . Die ontkent natuurlijk alles ( na het aangetekend schrijven van de rechtsbijstand , komt er plots reactie ) . Ik er iemand die onze raad kan geven zodat we geen fouten maken voor het verder verloop van deze procedure?

Expertise ? Maar wel 1 die niet kan betwist worden ?

Mvg
Wat is het bedrag van het geschil?

Justiceseeker

Dave1200
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 29 jan 2013 19:00

De deur komt op 1200 € zonder plaatsingsuren.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#11 , 29 jan 2013 22:21

Maar als uw dagmaat groter is dan is er geen andere keus dan de plaatsing uit te voeren tussen de dag en niet achter slag. Dus volgens mij is de maat van de deur volledig correct maar zit u met een probleem in uw gebouw waarvoor u nu de verantwoordelijkheid tracht door te schuiven naar de uitvoerende aannemer.
Trouwens Belgie is nog en steeds was één van de weinige landen waar schrijnwerk achter slag wordt geplaatst. In vele andere landen zoals Nederland en Duitsand werkt men steeds tussen slag wat technisch gezien een pak voordelen bied die wij hier in Belgie gewoon door traditie wegwuiven. En ik ga u de technische uitleg besparen anders moet ik 3 bladzijden vullen.

De maatvoering vind ik dus zelf zeker niet zo eigenaardig. Maar nog ik vermoed zelfs dat u in een oud(er) gebouw de werken hebt laten uitvoeren gezien u spreekt over gyproc in de dagkanten. Er zijn dus tal ver redenen om weg te blijven van de slag en minder achter slag te werken dan normaal wordt voorzien. Achter slag werken scheelt van maatvoering naar gelang het hout of pvc/alu is waarin de ramen zijn gemaakt.
Ik vrees er een beetje voor dat uw zaak niet zo éénzijdig is als u laat vermoeden maar ik denk dat dat is vanwege de beperkte techniciteit van uwentwege. Dat is geen verwijt maar een vasstelling en het wordt u niet van u verwacht om hier de uitleg te komen doen. Maar met datgene wat u nu komt te vertellen vrees ik een beetje dat de uitvoerende aannemer wel bete rhad kunnen doen maar niet zoals u het denkt te willen hebben omdat het gewoon niet mogelijk is.

Justiceseeker
Berichten: 354

#12 , 30 jan 2013 09:09

De deur komt op 1200 € zonder plaatsingsuren.
Wat is het totaal bedrag van de factuur?

Justiceseeker

Justiceseeker
Berichten: 354

#13 , 31 jan 2013 09:38

De deur komt op 1200 € zonder plaatsingsuren.
Hadden we gisteren niet gelezen dat U over 5500€ sprak? Indien zo, zal het weinig uithalen op het Vredegerecht want rechtbank van EA.

Een rechtsbijstandverzekeraar kan zelf een expert sturen maar als U niet akkoord bent met deze expertise kan U verder aandringen op een gerechtelijke expertise, voor zover de verzekeraar U volgt... . Zoniet zal U zelf de stappen moeten zetten en tegenpartij dagvaarden (indien deze al niet positief gereageerd heeft op de aanmaning via de verzekeraar). U zal de kosten voorschieten maar als U wint, betaalt de verzekeraar U terug.

Onnodig jaren te procederen als de zaak vrij eenvoudig is. Korte debatten vragen. Zoek verder in de databank onder "geavanceerd zoeken" met de zoektermen 'korte debatten" naar meer info en de procedure.

“Art.735.§ 1. Ten aanzien van iedere verschijnende partij worden de zaken waarvoor slechts korte debatten nodig zijn, behandeld op de inleidende zitting of verdaagd opdat er op een nabije datum over wordt gepleit, voor zover daartoe een met redenen omkleed VERZOEK is gedaan in de akte van rechtsingang of door de verwerende partij § 2. De zaken worden in korte debatten behandeld ingeval de partijen daarmede akkoord gaan. De rechter houdt de zaak op de inleidingszitting aan of verwijst ze opdat er op een nabije datum over wordt gepleit, waarbij hij de duur van de debatten bepaalt...§ 3. In de zaken bedoeld in de §§ 1 en 2, kan het vonnis worden gewezen zelfs indien er geen conclusies zijn neergelegd.

Justiceseeker

ganapathi tantre
Berichten: 453

#14 , 31 jan 2013 11:51

Beste justiceseeker , ik denk dat een aantal posts van ts werden verwijdert en u daarom dat ene punt van die 5500 € niet meer terug kan vinden.
On topic: ik blijf voorstander van de Verzoeningscommissie eerder dan de rechtbanken.

Justiceseeker
Berichten: 354

#15 , 31 jan 2013 12:17

Beste justiceseeker , ik denk dat een aantal posts van ts werden verwijdert en u daarom dat ene punt van die 5500 € niet meer terug kan vinden.
On topic: ik blijf voorstander van de Verzoeningscommissie eerder dan de rechtbanken.

"Verzoeningscommissie" probeert te verzoenen doch als het niet lukt dan zoals ik schreef.

Justiceseeker

Terug naar “Andere”